Populært innlegg NicolasDarvas Skrevet 2. mai 2011 Populært innlegg Del Skrevet 2. mai 2011 Hei, Hva jeg mener med å melde seg ut av samfunnet, det er å ikke ta del i hva du synes er helt sinnsykt. Jeg har ikke bedt om å være en del av dette opplegget, men om jeg vil flytte ut i skogen, så er jeg nødt til å kjøpe et stykke land og skog og dermed søke om byggetillatelse og sikkert søke om å få hugge ned noen trær og i tillegg søke om å få bruke dette tømmeret til hytten. Deretter så er det restriksjoner, lover og regler når det gjelder opptenning av bål og når det gjelder jakt, i tillegg til dette, så får jeg ikke lov til å skyte noen dyr med pil og bue heller. Så kommer hovedpoenget og noe å filosofere over for de "normale og oppegående".. Hvis jeg da ikke har noen mulighet til å flytte ut i skogen nettopp fordi jeg ville blitt puttet i fengsel, hvorfor er jeg en snylter hvis jeg da eventuellt selger bil, hus og slutter i jobb og går på NAV? Fordi jeg forbruker men ikke yter? Men jeg kunne jo ha flyttet ut i skogen og vært 100% selvstendig? Hvorfor skal jeg da tvinges via trussler til å opprettholde en levestandard for alle andre som jeg mener er totalt overflødig når jeg vil leve enkelt? Er det ikke da en selvfølge at de som ikke vil jobbe i samfunnet slik vi kjenner det skal få penger av samfunnet, så lenge samfunnet nekter de å leve på noen annen slags måte? Jeg vet at folk i Norge bor i naturen, men disse bor i huler og kan ikke bygge bolig og drive avl av dyr og dyrke jord. Spørsmålet om hvordan jeg skulle klart meg er det ikke noen grunn til å stille heller. Jeg vet om skogarealer med et yrende dyreliv og mange småsjøer og tjern med masse fisk. 21 Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Du kan ikke melde deg ut av samfunent her, da dette er en kommuniststat. vil du ha frihet, pakk sekken og dra ut i verden. Lenke til kommentar
Error Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg tror det å kutte kontakten med samfunnet rundt deg er en dårlig løsning i lengden, som ikke vil fungere. Jeg er selv sosialist, og liker veldig godt staten vi har her i Norge, men forstår hva du mener med lover og regler. Hvis du vil leve et sted der det er mer liberalt er det nok å flytte utenlands som gjelder, men nå er det en gang sånn at samfunn verden rundt er bygd opp på grunnlag av lover, så det å finne seg et sted på jorden hvor du kan leve for deg selv er nok ikke uten videre enkelt. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Du kan ikke melde deg ut av samfunent her, da dette er en kommuniststat. vil du ha frihet, pakk sekken og dra ut i verden. Hva gjør Norge til en kommuniststat? Det har aldri vært så stor privat makt i Norge som i dag. Så hvilke stater kan man melde seg ut av? Forøvrig hadde det vært spennende å se om noen faktisk hadde klart seg selv uten NOEN form for hjelp fra det moderne samfunnet. Det er vel kanskje mulig i land hvor det er flere mil mellom hver bygd og hvor myndighetene har store fravær. Kanskje mulig i land som Canada, Russland, Australia, deler av Afrika osv. Endret 2. mai 2011 av AHP3475 Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Å kutte kontakten med samfunnet/mennesker er ikke noe jeg egentlig ønsker. Det beste hadde vært om flere andre tenkte samme tanken, ellers ville det blitt rimelig ensomt. Poenget var mer å få frem hvordan lover og regler fungerer. At man i utgangspunktet har et valg om å gidde å bry seg om politikk, makt, tvang, kontroll, straff, penger, regninger og arbeid som egentlig er uten mening i de aller fleste tilfeller. De som faktiskt arbeider med noe ekte er jo noen "jævla bønder". Endret 2. mai 2011 av NicolasDarvas 6 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Å kutte kontakten med samfunnet/mennesker er ikke noe jeg egentlig ønsker. Det beste hadde vært om flere andre tenkte samme tanken, ellers ville det blitt rimelig ensomt. Du vil kutte ut kontakten med mennesker, men ikke være alene? De som faktiskt arbeider med noe ekte er jo noen "jævla bønder". Hva er "ekte"? Lenke til kommentar
Pasi Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Har du ikke hørt at "alle skal med"? Storebror ser deg vet du. Å kutte kontakten med samfunnet/mennesker er ikke noe jeg egentlig ønsker. Det beste hadde vært om flere andre tenkte samme tanken, ellers ville det blitt rimelig ensomt. Poenget var mer å få frem hvordan lover og regler fungerer. At man i utgangspunktet har et valg om å gidde å bry seg om politikk, makt, tvang, kontroll, straff, penger, regninger og arbeid som egentlig er uten mening i de aller fleste tilfeller. De som faktiskt arbeider med noe ekte er jo noen "jævla bønder". Jeg hadde lett vært med på å lage et nytt samfunn ute i naturen der man samarbeidet og levde på naturlig mat osv. Tenk så sunne vi hadde blitt! Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Er jo ingen som forhindrer dere fra å spise sunn mat i dagens samfunn, men selvsagt var folk sunnere før, men da hadde de heller ikke noen alternativ. Lenke til kommentar
Populært innlegg NicolasDarvas Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Populært innlegg Del Skrevet 2. mai 2011 Du vil kutte ut kontakten med mennesker, men ikke være alene? Hva er "ekte"? Jeg har lagt merke til at du argumenterer på denne måten ellers på forumet.. Du omgår alltid nøkkelpoengene og stiller spørsmål helt ut av det blå, kun for å fremstille andre som idioter, mens de først blir det etter at du har vridd og snudd på alt som ikke har noen mening i forhold til hva jeg skriver. Nei, jeg vil som sagt ikke kutte kontakten med mennesker, men hva skal man gjøre om man vil leve på en måte som ikke er lovlig og som ikke mange andre vil? Hva jeg mener er ekte er jo helt åpenbart her, nettopp å leve i pakt med naturen slik at ting regulerer seg selv. Slik at hva som betyr noe er mennesker og ikke alt annet. Tror du en som nettopp har slaktet et villsvin ville fråtset dette foran en sulten stamme uten å dele? Tenk deg kontakten man får med andre i slike samfunn. Det gir mer mening å dele og arbeide. Lover og regler vil ikke måtte skrives ned når de er helt åpenbare. 16 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Men du MÅ jo ikke leve på NAV om du slutter å forbruke? Kan du ikke skaffe deg et småbruk og dyrke det du trenger der da? Så lenge du ikke tjener noe så vil det ikke være mye du skulle ha bidratt med til statskassen uansett. Og det blir jo da en fin failsafe. 1 Lenke til kommentar
Pasi Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Men du MÅ jo ikke leve på NAV om du slutter å forbruke? Kan du ikke skaffe deg et småbruk og dyrke det du trenger der da? Så lenge du ikke tjener noe så vil det ikke være mye du skulle ha bidratt med til statskassen uansett. Og det blir jo da en fin failsafe. Er det bare å skaffe seg et småbruk og så leve av det uten å måtte betale noen avgifter til staten? 3 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Tja, hva er det som trengs ut over trygdeavgift og formueskatt (jeg tar jo for gitt at man casher ut greia)... Renovasjon og andre kommunale avgifter kan man krangle seg ut av, jamfør en sak i Nes i Akershus. Lenke til kommentar
Populært innlegg Mannen med ljåen Skrevet 2. mai 2011 Populært innlegg Del Skrevet 2. mai 2011 Om du vil leve enkelt, trenger du ikke å bo alene. Det finnes mange stammefolk som du kan bli med i om de godtar fremmede. Sydhavsøyer, jungel, ørken osv. Jeg er enig i at mye er feil i dagens Norge. For eksempel at man må søke om å få pusse opp sitt eget bad, selv om du bruker godkjente håndtverkere. De ekstra 15.000 kronene du må ut med for 15 minutters saksbehandling og 3 måneders venting er helt på jordet. Jeg hørte også en historie fra en kamerat om en mann som bor på bygda. Han hadde egen brønn med god vannkvalitet. Kommunen gav han pålegg om å koble seg på det kommunale vannverket FOR EGEN REGNING. Kommunen var ikke engang behjelpelige med å finne riktig entreprenør. men han fikk altså pålegg om å for egen regning koble seg til det kommunale vannverket, selv om han var fornøyd med brønnen sin. Total kostnad skulle visst bli 120.000. Han måtte ta opp lån for noe han ikke engang ville ha. Snart blir det visst også forbudt å plukke multer og ta dem med seg. Man må spise dem mens man plukker, og ikke til dessert hjemme. Jeg forstår veldig godt at man ønsker å gi opp dette moderne tullet, når staten og kommunen pålegger deg slikt. Det er mye som hindrer deg i å leve som Reodor Felgen. De fleste elver krever fiskekort. Man får ikke bygge sitt eget vannkraftverk. Man må i praksis flytte inn i en leilighet som allerede er bygget og kjøpe all mat på REMA 1000. Selv biler må registreres, og båter over en viss størrelse krever "lappen". Det er ikke lett å gjøre det du foreslår. Samfunnet er lagt opp til at du skal bli som alle andre. Men som sagt: Hvis du brenner for dette, tror jeg du har det bedre som stammemedlem på en sydhavsøy, enn i et telt i skogen utenfor Oslo. 10 Lenke til kommentar
nybb Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Andreas Doppler klarer det jo fint! 2 Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Doppler meldte seg ikke fullstendig ut av samfunnet da. Håper forøvrig på en filmatisering. Det er en interessant tanke. Men på en måte tenker jeg slik at evolusjonen har påtvunget oss mennesker å være sosiale og å være avhengige av hverandre. Det er litt gi å ta, det handler om å bare akseptere en del ting man ikke er fornøyd med og komme seg videre. Men hva sier folk som forsvarer kampsport, som er lovlig? Jo, det er jo frivillig å tre inn i ringen. Greit nok. Det samme med folk som kjører som "tullinger" i arrangerte, lukkede, rallyløp. Det er frivillig. Men hva med å rett og slett bare leve utenfor dette trygge samfunnet som vi har bygd opp gjennom generasjoner? Nei, det er ikke lov eller frivillig. Lenke til kommentar
nybb Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Nei, det er riktig det, men han er vel et realistisk eksempel på det nærmeste et mennekse oppvokst i dagens norske samfunn kan komme når det gjelder å melde seg ut av samfunnet. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Tror nok man kan komme en del lenger hvis man vil. Man stjeler f. eks. ikke maling fra en butikk hvis man vil komme seg lengst mulig unna et etablert samfunn. Men det er ot. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Hvis du vil leve utenfor samfunnet, hvorfor ikke flytte til et sted hvor det ikke finnes regler? Vi har jo regler og slikt i samfunnet fordi at vi ønsker at alle skal bidra til det alle skal få. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Hvis du virkelig vil flytte ut i skogen å leve isolert fra det moderne samfunnet finnes det muligheter/steder der du kan få til dette. Du kan tilogmed finne likesinnede som holder til ute i skogen. Spørsmålet er om du er seriøs nok til å faktisk gjøre noe for å oppnå det. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Når jeg tenker meg om er det strengt tatt ikke noe problem å ikke betale skatter og avgifter så lenge du lever uten registrert adresse (i skogen) så lenge du ikke trenger samfunnet. Du etterlater deg antagelig en stor regning, men det er tvilsomt noen arvinger til å plukke den opp uansett i så tilfelle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå