Gå til innhold

Mellomklasse-PC. Trenger Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å sette opp en PC til en kompis, og trenger noen synspunkter.

Han har i dag en røten Elkjøp-PC fra 2005, og vil nok bli fornøyd med hva som helst.

Uansett unner jeg han en god PC som kan vare en stund.

Han spiller for det meste World of Warcraft, men kommer garantert til å game'e nyere spill

etter oppgraderingen. Har tatt standpunkt fra Black Refinery, og kall meg dum, men valgte et AMD-oppsett ut fra egne erfaringer. Det er ikke mange hundrelappene ekstra for Sandy Bridge, men om det i det hele tatt er nødvendig tviler jeg på, ettersom han vil ha en bra PC, men likevel holde prisen nede. Jeg har selv en Phenom 965 som jeg har klokket stabilt til 4.1 ghz med AMD overdrive, og den ligger på 71C etter 2 timer med full load(H50 CPU-kjøler med push-pull).

Uansett, her er oppsettet: Crackalackin

Forresten, er det der hele Windows 7? Han har Xp fra før av, så nytt Windows 7 må han ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok lagt på en tusenlapp og gått for Intel, i7 2500k + Asus P8P67 PRO. Det er nok langt bedre enn hva AMD kan tilby pr idag + at de klokker lengre med lavere effektforbruk. 4.5 til 5 GHz om han er heldig.

Lenke til kommentar

Men er den upgraden virkelig verdt tusen kroner? Han har null peiling på overklokking, og er ikke oppdatert når det kommer til hardware. Jeg er også nybegynner når det kommer til overklokking, men å overklokke AMD Phenom'en var null problem. Det går an å overklokke I7 også, men det skjer neppe i hans tilfelle. Jeg vil hvertfall ikke gjøre noe jeg ikke kan, og evt. ødelegge/skade noe som ikke hører meg selv til. Som sagt vil han holde prisen nede, og jeg vil tro at å gå 1k opp i pris er uaktuelt. Grensen er 7k uten skjerm.

Lenke til kommentar

OVerklokk av 2500k er ca ett klikk i bios. Null problem og ytelsen knuser AMD uansett. Du kan jo se link i signaturen min, der er i5, i7 og i3 sammenlignet med alt mulig av amd og intel, både i spill, videokonvertering, filkomprimering etc.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke kan forsvares å bruke 500 kroner ekstra på en i5-2500k, så ville jeg ha kjøpt en i3-2120. Den holder greit følge med eller slår alt AMD kan stille opp med. Den kan også overklokkes, men selvfølgelig ikke like mye som i5-2500k og i7-2600k. Samtidig har den en TDP på 65 watt, sammenlignet med de fleste aktuelle AMD-prosessorenes 125 watt.

Lenke til kommentar

Oppsettet til Agenspoon (Black Refinery) vil jeg si er et par hakk bedre enn det du har valgt TS.

Inkludert Windows 7 og i5-2500 og SSD (!!!) havner jo prisen på 6950,- kr host Dustinhome.

https://prisguiden.no/profil/lister/114128

(Det står at ingen av varene er på lager hos Dustinhome, men dette stemmer ikke. Det er nok prisguiden som tuller litt...)

Og jo, det verdt å bruke pengene på en i5-2500 CPU.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Ang. oppsettet er det ikke mye å si, veldig individuelt om man vil ha amd eller intel, spiller liten rolle for en casual gamer. Men jeg ville nok gått for en X6 1090t om du skal velge amd, er mye bedre og de ekstra kjernene kommer nok til å bli utnyttet av ny software i nær framtid. Men en ting du bør endre er hvor du kjøper ting fra. Slik oppsettet er nå må du betale frakt hos seks forskjellige butikker, noe som fort kan bli en tusenlapp ekstra. Kjøp heller alt hos Dustin, der kan du også få gratis frakt og litt reduserte priser dersom du er student.

Lenke til kommentar

Oppsettet til Agenspoon (Black Refinery) vil jeg si er et par hakk bedre enn det du har valgt TS.

Inkludert Windows 7 og i5-2500 og SSD (!!!) havner jo prisen på 6950,- kr host Dustinhome.

https://prisguiden.no/profil/lister/114128

(Det står at ingen av varene er på lager hos Dustinhome, men dette stemmer ikke. Det er nok prisguiden som tuller litt...)

Og jo, det verdt å bruke pengene på en i5-2500 CPU.

Vel, den prisen blir uten skjermkort =) Jeg hadde valgt SSD, men siden han ikke vil bruke vilt mye penger, kan han ta det senere =)

Lenke til kommentar

Du kan jo droppe kjøler til du har tenkt til å overklokke. Stock-kjøleren fungerer fint den.

Må du spare enda mer penger er det jo mulig å vurdere et billigere kabinett, men da blir det jo fort mye lyd og denslags.

Kan jo vurdere et billigere skjermkort også. HD 6870 f.eks.Ikke den samme ytelsen som 560ti,men burde holde greit en stund fremover det også :)

Oppesttet til Agentspoon det beste du får mtp. pris/ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...