a-z Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Ja, emnetittelen sier det meste. Jeg lurer på å skaffe meg en av de en gang i løpet av det kommende året, og lurer på hvilken som er "best"? Hva er fordeler og ulemper ved å velge bensin/diesel? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Turbodiesel: +billig(ere) drivstoff +høyere dreimoment (økt trekk kraft) +lavere forbruk -bråker mer -ujevnt gasspådrag Bensin: +Jevnere gasspådrag +Finere lyd -dyrere drivstoff -dårligere trekk kraft Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Du kan eventuelt lese denne artikkelen: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=180459 Lenke til kommentar
a-z Skrevet 3. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Jeg har også inntrykket at diesel generelt bråker mer, men da Top Gear testet 535d viste det seg at den er mer stillegående enn bensinutgaven: (fra 4:20). Dette er riktignok den gamle 5-serien, men tviler på at den nye bråker mer. Har selv en kompis som har 530d F10, og etter å ha sittet på i den en del ganger så har jeg også inntrykk av at den er meget stillegående. Takker for svar! Endret 3. mai 2011 av a-z Lenke til kommentar
a-z Skrevet 3. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2011 Huff, gjorde en liten brøler der så jeg. Jeremy sammenlikner jo med en V8 bensin, en V8 bråker nok uansett mer enn en rekkesekser. Men kanskje 535d er litt mer stillegående enn 535i allikevel? Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Hvis man beveger seg vekk fra firesylindrede dieselmotorer og opp i 6-ere eller 8-ere vil man få en mer raffinert og behagelig gange. Disse vibrerer mindre, og både føles og høres mer kultiverte ut. En annen positiv ting med dieselmotorene er at de har et enormt dreiemoment til rådighet. I samme slengen er de veldig enkle å optimalisere (effektiv tuning, sjekk ut hartge). Men det du ikke får med diesel-motor er den knallfete lyden BMW har på sine bensinmotorer.. Anbefaler at du kjøper en med 8-trinns automatkasse. Det er som å kjøre en bil med variator. Drar og drar og drar og drar! EDIT: Dra innom en bilforettning og sjekk om du får prøvekjørt en av hver. Endret 3. mai 2011 av Kongklykken Lenke til kommentar
a-z Skrevet 3. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2011 Takker for informativt svar Så klart, en prøvekjøring av både 535i og 535d vil gi det beste svaret! Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Nå har jeg kun kjørt 530d og 535i. Det er sant som det sies over her at dieselsekseren har et fantastisk drag, og at den ikke bråker noe særlig. Du hører at det er en diesel, men det er ikke i nærheten av noen traktorlyd. Mer avmålt dieselmurring. 535i har også respektabelt med dreiemoment (400 Nm). Er jo snakk om en turbomotor, så den drar godt fra tomgang og helt opp til rødlinja. Er en mye kulere låt i denne bilen, selv om den er musestille på lavt turtall. Likevel kunne jeg personlig ønsket meg litt mer lyd fra en motor som denne. I Z4 høres den rett og slett brutal ut. Når alt kommer til alt, så velger du den du liker best. Begge er fantastiske maskiner, og det virker ikke som om prisen er det som avgjør her. Det eneste aberet jeg kan se, er at 535i kanskje vil ha et litt høyere verditap, da det ikke er like stor etterspørsel etter bensinmotorer. (Selv om du selvsagt kan være heldig og finne noen som vil ha akkurat den.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå