sveibuen Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Hmm, legg til ekstra ram da. Å finn deg en bedre PSU, feks denne: http://www.dustinhome.no/pd_5010465516.aspx eller denne som er total overkill. http://www.dustinhome.no/pd_5010463445.aspx DU kan jo også legge til flere hdd osv Å da får du fort brukt opp pengene Å ang skjermkortet, så liker jo jeg MSI sitt lightning versjon bedre, da dette tar mindre plass en ASUSen. Men det får du ikke kjøpt hos dustinhome.no. Nevner bare dette viss du har tenkt på å kjøre SLI en gang i fremtiden MSI kortet tar bare opp 2 slotter, men ASUSen tar opp hele 3 slotter. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632362 Men det er noe du må vurdere selv Endret 4. mai 2011 av sveibuen Lenke til kommentar
ironkiller Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 mene er denne prossesoren bedre ? : Min lenke for jeg tenkte jeg kunne ta den og skjerm kortet du linka til for og fylle inn penge hullet. eller hva med dette: Min lenke ? men er det mulighet for og få en 2 tb hardisk til inni kabinetet uten noen ned side ? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Prosessoren du linker til der, er ikke bedre på spill. Eneste forskjellen mellom den å en 2500K er hypertreading som brukes av redigeringsprogrammer. Det er den eneste forskjellen. I spill å ellers til vanlig bruk har det ingenting å si. Så gå for 2500K du. Skjermkortet du har valgt der, anbefaler jeg deg å holde deg unna. Det er alt for dyrt i forhold til hva du får. Da bør du heller går for AMD HD 6990 som er en god del bedre. For å si det sånt, det er ikke vits å bruke 20 000 kroner på selve maskinen i dag. For om 6mnd så er ikke det det beste du får tak i lengre. Så det er mye bedre å kjøpe feks den lista jeg har gitt deg å heller oppgradere igjen små ting om 6-12mnd å kanskje lengre når du føler at du faktisk trenger mer kraft. Men sånt som oppsettet er nå så har du mer en NOK kraft til å spille alle spill på fullt. Er ikke vits å kaste vekk penger. Spar dem eller gi dem til veldedighet Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Satte opp ny liste. Totalpris såvidt over 19.000 pluss frakt splittet mellom Komplett og Dustin. Skjerm og -kort Mtp. prisklasse og bruksområde bør muligheten for Eyefinity defeinitivt vurderes. Til forskjell fra den forrige listen jeg har satt opp, har jeg her derfor bl.a. valgt tre mindre skjermer til fordel for den ene litt større. Eyefinity fordrer dog at man har AMD-skjermkort, noe som i seg selv utelukker GTX 580 (som jeg først satte opp i denne listen, men siden forkastet av denne grunn). Jeg la derfor heller til to stk HD 6950 for Crossfire, noe som absolutt bør klare å drive tre skjermer selv i høy oppløsning og krevende spill. Skjermene har IPS-panel, og er trolig noe av det beste du får tak i uten å runde to tusen kroner stykket. Prosessor og -kjøler Toppmodellene innen i5-serien (både denne og forrige generasjon) har vist at de lett hamler opp med de andelsvis mye dyrere i7-modellene når det kommer til spill. En av hovedforskjellene mellom i5 og i7 er at i7 i motsetning til i5 støtter hyperthreading, noe de aller færreste spill (om noen i det hele tatt) har støtte for i dag. I mange tilfeller vil aktivert hyperthreading faktisk redusere spillytelsen - noe som går an å deaktivere manuelt, men du tjener ikke noe særlig på det kontra en i5 likevel. Valget faller derfor på en i5-2500K, der K står for ulåst multiplier, noe som gir deg mulighet til å overklokke. Har også lagt til en solid kjøler ettersom et slik oppsett fort genererer endel varme, og da har du også endel å gå på om du på et tidspunkt velger å utnytte overklokkingspotensialet til prosessoren. Kjøleren jeg har lagt til er en svært god luftkjøler, og du kan klokke ganske høyt med denne. Hovedkort Her er det ikke så mye fancy som skiller de ulike modellene, men jeg har lagt vekt på: - Støtte for Crossfire (og evt. SLI) - Mulighet for overklokking - Støtte for USB3 - Støtte for SATA 6 GB/s Ut over dette er det som sagt ikke mye som skiller fra andre modeller, men det kan være ting som antall USB3-porter, audio-chip etc. Andre valg kan være vel så gode, men det jeg har satt opp bør være relativt safe. RAM - Kit på to brikker slik at du har plass til to til om behovet skulle melde seg - 8 GB holder plenty enn så lenge, selv om du spiller krevende spill - Passer fysisk sammen med CPU-kjøler, ingen kjøleribber på brikkene som stikker ut og blokkerer Kabinett og PSU Kabinettet, selv om det ikke er verdens mest påkostede, har endel gode kvaliteter. Det markedsføres riktignok ikke som et gamer-kabinett ettersom slike som regel har hovedfokus på god luftflyt, mens hovedfokuset her er støydemping. Jeg har dette kabinettet selv, med HD 5850 i Crossfire og 7 disker, og verken støy eller varme plager meg i særlig grad. Jeg er hovedsaklig vant med kjipere kabinetter, og dette kabinettet har endel fortrinn over mitt gamle Antec Three Hundred: - Mulighet for å legge kabler bak hovedkortet for bedre luftflyt/mindre kabelrot - Sideveis harddiskbrønner (med støydemping), i mitt forrige kabinett fikk jeg ikke plass til alle harddiskene ettersom disse var montert "riktig" vei, og krasjet dermed med skjermkortene mine - Kun to 5.25"-brønner, ergo mer plass til harddisker (hvem trenger mer enn to 5.25" uansett?) Ulempen er at støydempingen veier endel, så om du er en hyppig LAN-deltager bør du kanskje vurdere noe annet Strømforsyningen er modulær (avtagbare kabler) og leverer nok strøm til hele oppsettet (inkl. to skjermkort) Harddisk og SSD Jeg har valgt den nyeste SSD-disken fra OCZ. Denne har langt bedre laste- og skrivetider enn de noe rimeligere variantene i samme klasse. De koster litt ekstra kontra f.eks. Crucial C300, men de yter også betydelig bedre. Har lagt til en 2TB eco-disk fra Samsung for lagring. Denne disken har lavere RPM (rotasjonshastighet) enn vanlige disker for stasjonære maskiner, men trekker samtidig mindre strøm og er generelt godt nok egnet for lagring av store filer/filmengder. Disken har ikke variabel RPM slik som WD sine, så du skal slippe at diskene spinner ned når de ikke er i bruk. Du har dessuten plass til opptil 8 disker i kabinettet (evt. flere om du trikser med brackets i 5.25"-brønnene), så her er det alltids rom for flere disker etterhvert. Endret 4. mai 2011 av srbz Lenke til kommentar
ironkiller Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Tja hvilke av disse 2 listene bør jeg gå for? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Viss du absolutt vil bruke 20k kroner på pcen, så går for srbz sitt oppsett Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Jeg har basert oppsettet på at du vil så nære 20k som mulig, og derfor lagt en stor andel i skjermer (som uten problem kan gjenbrukes ved senere anledninger, selv om resten av maskinvaren etterhvert utdateres). Skal du ha et "fornuftig" oppsett innebærer det strengt tatt å bruke mindre penger, og kutte ned på bl.a. skjermer og skjermkort edit: Glemte å nevne tidligere at Dell-skjermene jeg har satt opp har støtte for displayport, slik at du slipper å legge ekstra penger i aktive dp til dvi-adaptere for å kunne bruke Eyefinity, slik du ofte må med "kjipere" skjermer. Mulig du likevel må ha dp-kabel i tillegg, men det er fremdeles penger spart Endret 4. mai 2011 av srbz Lenke til kommentar
ironkiller Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Hmm greit fornuftig oppset så lenge jeg får spillt allt på maks. Hva skulle jeg gjort med 3 Skjermer ? Men jeg trenger foresten 2 skjermer. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) er tydeligvis et ukjent begrep for deg Eyefinity er det som virkelig kan gjøre en investering på 20k i gamingmaskin forsvarlig. Å bruke så mye penger uten å legge minst 25% i skjerm(er) virker for meg helt "høl i huet". Jo dyrere maskinvare, jo raskere verdiforringelse, med unntak av dersom mesteparten er investert i skjerm(er). Du kan ikke spille over to skjermer, men du kan spille over tre. Endret 4. mai 2011 av srbz Lenke til kommentar
ironkiller Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Tja men vill jo ha muligheten til og gjøre flere ting sammtidig med 2 skjermer. Men greit da blir det et mer fornuftig oppset. Noen forslag ? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Du vil ha muligheten til å gjøre enda flere ting samtidig med tre skjermer. Jeg mener: om du skal ha maskinvare kraftig nok til å kjøre allslags spill i overskuelig fremtid på én skjerm (til si ca 1500 kr) er et budsjett på 20k temmelig overkill. Med Eyefinity vil systemet stille høyere krav til grafikkløsningen (som forsvarer å bruke mer penger på skjermkort) samtidig som skjermene i seg selv blir en større utgiftspost. Om du absolutt skal ha én skjerm (eller to, aka "ikke eyefinity") og fremdeles bruke 20k på oppsettet vil du strengt tatt ikke merke noen forskjelle kontra et oppsett til 15k - og du vil ha 5k til overs som du kan sende til fattige barn i Afrika. Her har du en mer "fornuftig" liste (i underkant av 12.000 kr splittet mellom Multicom og Dustin, pluss frakt) - du kan evt utvide til to skjermer om ønskelig, men det blir isåfall heller for multitaskingformål enn gaming. Mange av komponentene er like, men jeg har nedprioritert skjermkort en smule da det ikke er like krevende å kjøre spill på en skjerm - noe dette skjermkortet klarer fint i flere år fremover. Endret 4. mai 2011 av srbz Lenke til kommentar
ironkiller Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Det er vell ikke noe problem og legge til en 1 til hardisk der ? Så hvordan vill det oppsetet funke i spill ? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Du kan legge til harddisker til du blir grønn. Merk følgende: - Du har 8 harddiskbrønner i kabinettet (hver passer enten 3.5" eller 2.5" disker) - Du kan utvide til ytterligere diskplasser ved å bruke brackets i 5.25"-brønnene, totalt vil jeg tippe du kan utvide med ytterligere fire disker maks, altså tolv totalt - Det kan være vanskelig å få SATA-strøm til å passe i diskene om du har så mange (ettersom de er montert rett over hverandre og kablene fra PSU kan være avstivet), men dette kan løses med et par overganger fra molex til SATA-strøm. Nevner dette fordi jeg selv hadde det problemet med mine 7 disker i samme kabinett. Ditt høye budsjett tatt i betraktning har du i praksis ingen reelle begrensninger for hvor mange disker du kan ha. Du kan fint ha f.eks. fem stk 2TB-disker i RAID 0 i tillegg til SSD om du ønsker, og få en diskstasjon i Windows på 10TB Om du skulle ende opp med flere disker enn du har porter til på hovedkortet, kan du kjøpe et PCI-basert SATA-kontrollerkort som gir deg flere interne tilkoblinger.. og fortsette å legge til disker En i5-2500K parret med GTX 570 og 8GB RAM på én skjerm vil spise alt av dages og morgendagens spill til frokost. Senere spill igjen spiser den til dessert. Jeg satte for syns skyld opp en liste basert på to skjermer (hvorav én til spill, siden spill ikke støtter to skjermer). Den er en råtass på grafikkfronten, men jeg er redd prosessoren vil utdateres før grafikkløsningen får vist sitt potensiale ordentlig. Listen ligger på om lag 20k. Jeg må legge til at jeg ikke synes dette er noe godt kjøp kontra de andre forslagene jeg har presentert hittil. Endret 4. mai 2011 av srbz Lenke til kommentar
ironkiller Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Jeg skjønnte ikke helt det siste du skrev der? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Hva var det du ikke skjønte? edit: Hvis det var punktlisten min/kommentarer om harddiskplasser, så er essensen at du ikke trenger å bekymre deg for fysisk plass til harddisker på denne siden av jul. Det er ingen problem å legge til noen få ekstra disker, og skulle du møte på praktiske problemer relatert til at du vil fylle opp samtlige harddiskbrønner finnes det minst like praktiske løsninger som bare krever litt billig ekstrautstyr Endret 5. mai 2011 av srbz Lenke til kommentar
ironkiller Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Var det siste du skrev jeg ikke skjønte. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Jeg satte for syns skyld opp en liste basert på to skjermer (hvorav én til spill, siden spill ikke støtter to skjermer). Den er en råtass på grafikkfronten, men jeg er redd prosessoren vil utdateres før grafikkløsningen får vist sitt potensiale ordentlig. Listen ligger på om lag 20k. Jeg må legge til at jeg ikke synes dette er noe godt kjøp kontra de andre forslagene jeg har presentert hittil. Dette? - i7-2600K har i ytterste fall kun marginale fordeler i spill kontra i5-2500K - 16GB RAM har i dag ingen fordeler i spill kontra 8GB RAM. 4GB RAM holder strengt tatt for de fleste. - HD 6970 i Crossfire er rått, men det blir en meningsløst stor utgift ettersom resten av oppsettet blir flaskehals. "Overkill" som de sier på nynorsk. En fordel med denne listen er dog at den inneholder en ekstra harddisk som du kan installere spillene dine på, dersom du har mange og de tar stor plass. Denne disken er da en "vanlig" disk, ikke eco eller SSD. Jeg har selv en 128 GB SSD med 79 GB ledig, myntet på OS og programvare. Samtidig har jeg Steam-mappen liggende på en "vanlig" disk, og denne tar nesten 77 GB alene. I tillegg har jeg nylig reinstallert Windows og ikke summet meg til å installere BF:BC2 og Starcraft 2 enda, og da sier det seg selv at jeg ikke ville fått plass til alt på min SSD. Du kan alternativt kjøpe en enda større SSD, men mtp. at man ofte i multiplayer-spill må vente på at andre spillere skal bli ferdig å laste, mister man fort fortrinnet en SSD gir (rask last). Lenke til kommentar
ironkiller Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Ok får se over dette i morgen Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Vil bare nevne at Chieftec med unntak av Nitro-serien (som er helt akseptabel), ikke er å anbefale som merke av strømforsyninger. 750W er også mer enn nok for å kjøre HD 6970 Crossfire. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 5 2TB disker i Raid 0? *grøss* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå