Abigor Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Hei, i nyhetene har det vært diskusjon rundt omskjæring. Skal vi ha omreisende omskjærere som lemlester penisene til små guttebarn? Eller skal vi la sykehusene gjøre jobben og dermed gi enda en oppgave til det offentlige? Idag kan hvem som helst kutte på penis til småbarn uten noen som helst utdanning. Eller burde vi forby omskjæring? Eller skal vi også åpne for flere muligheter til å lemleste barn og nyfødte? Kutte av ørene? Omskjære jenter? Kjør debatt! http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10084723 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10017609 3 Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Omskjæring av jenter er jo høyst motbydelig. Omskjæring av gutter har jeg aldri sett på som unormalt. Det har jo foregått lenge. Det har hygieniske fordeler. Dessuten i den alderen de gjør det hos gutter, kjenner de nærmest ingenting av smerte. Omskjæring av jenter antar jeg det er noen sykinger som har funnet på senere. Lenke til kommentar
Populært innlegg Gunfreak Skrevet 2. mai 2011 Populært innlegg Del Skrevet 2. mai 2011 Tullball, guttebarn har død av omskjering av ren smerte, Det er også urovekende vanlig med infeksjoner som leder til at hele tissfanten blir borte pga. koldbran. Bør helt klart forbys, har ingen reel medisinsk fordel, og er faktisk mye farligere enn de fleste tror. 12 Lenke til kommentar
Populært innlegg NikkaYoichi Skrevet 2. mai 2011 Populært innlegg Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg skulle veldig gjerne likt å se de hygieniske fordelene ved omskjæring. Det er nemlig slik at evolusjonen har gitt oss forhud av en grunn, nemlig å beskytte penishodet mot infeksjoner, skitt og lort. Det er så vidt jeg vet, ingen medisinske fordeler med omskjæring, med mindre forhuden er for trang eller liknende. Snarere tvert om! 12 Lenke til kommentar
Boombaby4275 Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Jeg synes det er galt å skjære i et nyfødt barn uten medisinsk grunn. Barnet kan ikke samtykke, det er smertefullt, unødvendig, kan ødelegge for fremtidig bruk av kjønnsorganet og kan true barnets helse. Og for meg er det kjønnsnøytralt, det er like motbydelig å gjøre med gutter som med jenter, uansett hvor lenge det har foregått. Når det er sagt, er jeg ikke sikker på om et forbud ville være veien å gå. Jeg tror det for det første vil videreføre dagens situasjon med at ufaglærte omreisende omskjærer barn på kontorer og i private hjem. For det andre tror jeg at det vil gjøre integreringen av muslimer og jøder i det norske storsamfunnet vanskelig, noe jeg ikke kan se noen positive konsekvenser av. Så selv om jeg synes omskjæring er motbydelig synes jeg at det skal være statens oppgave å omskjære barn etter foreldrenes ønske, rett og slett fordi jeg ikke vil at små barn skal bli drept eller handikappet på grunn av hva jeg føler og ønsker. Akkurat som et abortforbud hadde ikke et omskjæringsforbud stoppet fenomenet, bare drevet det under jorden, mener jeg. 3 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Når det er sagt, er jeg ikke sikker på om et forbud ville være veien å gå. Jeg tror det for det første vil videreføre dagens situasjon med at ufaglærte omreisende omskjærer barn på kontorer og i private hjem. For det andre tror jeg at det vil gjøre integreringen av muslimer og jøder i det norske storsamfunnet vanskelig, noe jeg ikke kan se noen positive konsekvenser av. Jeg ser ingen grunn til at den norske stat skal etterkomme sinnsvake krav fra religiøse, om å lemleste noen som helst, enten dette er barn eller dyr. Vil folk bo her i Norge, så får de følge norsk lovverk. Hvis man drar dette litt lenger, og ser på enkelte sekter og deres praksis. Man har f.eks voodooprester i bl.a Sør-Amerika som dreper barn i ritualer for å oppnå forskjellige ting. Er dette også noe vi bør etterkomme? Hvor bør i så fall grensen gå? Jeg synes i aller høyeste grad at et forbud mot lemlestelse(dette finnes allerede), bør benyttes i denne forbindelse. Så selv om jeg synes omskjæring er motbydelig synes jeg at det skal være statens oppgave å omskjære barn etter foreldrenes ønske, rett og slett fordi jeg ikke vil at små barn skal bli drept eller handikappet på grunn av hva jeg føler og ønsker. Akkurat som et abortforbud hadde ikke et omskjæringsforbud stoppet fenomenet, bare drevet det under jorden, mener jeg. Du sammenlikner abort med å lemleste folk? Det viser hvor langt denne debatten har gått - nemlig, alt for langt. 4 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Hei, i nyhetene har det vært diskusjon rundt omskjæring. Skal vi ha omreisende omskjærere som lemlester penisene til små guttebarn? Her må jeg få påpeke at denne noe merksnodige praksisen faller helt naturlig for enkelte. Enn hvor ekkelt og frastøtende som vi finner denne... praksisen, så har det sin grobunn i gamle, religiøse tradisjoner som vanskelig lar seg fjernes. Er det rett, er det galt? Fra et rent medisinsk perspektiv finnes det vel argumenter både for og mot. At hver og en som skal underta denne operasjonen, også skal få lov til å ta stilling til dette i voksen alder synes jeg så absolutt er en fordel. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Hei, i nyhetene har det vært diskusjon rundt omskjæring. Skal vi ha omreisende omskjærere som lemlester penisene til små guttebarn? Her må jeg få påpeke at denne noe merksnodige praksisen faller helt naturlig for enkelte. Enn hvor ekkelt og frastøtende som vi finner denne... praksisen, så har det sin grobunn i gamle, religiøse tradisjoner som vanskelig lar seg fjernes. En god plass å starte er å straffe de som bedriver slikt hard. Er det rett, er det galt? Fra et rent medisinsk perspektiv finnes det vel argumenter både for og mot. At hver og en som skal underta denne operasjonen, også skal få lov til å ta stilling til dette i voksen alder synes jeg så absolutt er en fordel. Det er ingen argumenter for, er jeg redd. Lenke til kommentar
Boombaby4275 Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 @Nikka - Jeg sammenlikner ikke handlingene abort og lemlestelse, jeg peker på at et forbud ikke nødvendigvis stopper praksis, og drar fram abort, som også ble foretatt når det var ulovlig. Det ble gjort av ufaglærte, og folk døde som et resultat av farlige inngrep. Det var det jeg ville ha frem. Jeg er forsåvidt enig med deg, men som du ser er jeg betenkt over konsekvensene av et evt. forbud. Og som Balt påpeker er det vanskelig å fjerne de religiøse normene som bygger opp om dette fenomenet. Så jeg får vel gi meg, og si meg enig i at straff er på sin plass for å lemleste barn. Men da må vi åpne for at voksne kan få utført evt. omskjæring hvis de ønsker det, og det bør skje på sykehus. 1 Lenke til kommentar
Doderlein Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Jeg er usikker, men jeg mener i hvertfall at det bør være ulovlig å omskjære personer under 18 år, da de må få lov til å ta valg som dette selv. 6 Lenke til kommentar
K8080 Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Det finnes legitime medisinske situasjoner der omskjæring (av gutter) er rett å ta i bruk, men utenom disse er det en unødvendig og risikabel operasjon å utføre på et lite guttebarn. Synes vi skal ha såpass medmenneskelighet og respekt for barn at vi verner dem mot å få unødvendige inngrep utført på dem av foreldrene sine. Om det ikke finnes allerede burde vi ha en lov mot å omskjære barn, vi burde sende politiet på nakken av disse omreisende "legene" som utfører disse omskjæringene og vi burde tillate folk å saksøke sine foreldre for tort og svie om man har blitt omskjært uten medisinsk grunn som barn. 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Jeg ser ingen grunn til at den norske stat skal etterkomme sinnsvake krav fra religiøse, om å lemleste noen som helst Er et paradoks at så mange mener at hijab på småjenter er overgrep, mens man ikke hører protester & krav om forbud fra de selvsamme personene (og Frp) når det gjelder å gyve løs med barberblad på tissemann så blod spruter Eller vent litt, jødene her i landet driver også med omskjæring! Det forklarer hykleriet og dobbelmoralen.. 2 Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 blir helt feil av Norge og bidra til denne elendigheten! Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Jeg synes ikke medisinske hensyn spiller inn. Man står fritt til å oppdra barna etter det livssynet man ønsker og ofte kan fysiske inngrep være en del av religiøs praksis. Hvis omskjæring anses som en pakt mellom gud og menneske eller som et tradisjonelt overgangsrite, så sier det seg selv at det overstyrer betydningen av eventuelle medisinske komplikasjoner. Å forby religiøs omskjæring vil være et overgrep mot familien og en form for ideologisk undertrykkelse. Jeg regner med de færreste nordmenn ville likt å bo i et land der myndighetene tvang dem til å omskjære barna, og det blir ikke noe bedre av at man snur det på hodet. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Er et paradoks at heter du "lommemann" å kiler en unge på kønsorganet, får du brått et år eller to bak gitteret, mens hvis du derimot skjærer en stakkars unge med barberblad og suger blod fra tissen hans etterpå slik jødene gjør, er det fullt lovlig. Hvor er logikken? 6 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Jeg synes ikke medisinske hensyn spiller inn. Man står fritt til å oppdra barna etter det livssynet man ønsker og ofte kan fysiske inngrep være en del av religiøs praksis. Hvis omskjæring anses som en pakt mellom gud og menneske eller som et tradisjonelt overgangsrite, så sier det seg selv at det overstyrer betydningen av eventuelle medisinske komplikasjoner. Å forby religiøs omskjæring vil være et overgrep mot familien og en form for ideologisk undertrykkelse. Jeg regner med de færreste nordmenn ville likt å bo i et land der myndighetene tvang dem til å omskjære barna, og det blir ikke noe bedre av at man snur det på hodet. Samtidig så har du organisasjoner i USA blant annet som er da folk som har blitt omskjært og som protesterer mot dette... Ekko på P2 hadde forresten et program om dette for ikke så lenge siden: http://podkast.nrk.no/fil/ekko_-_et_aktuelt_samfunnsprogram/nrk_ekko_-_et_aktuelt_samfunnsprogram_2011-0413-1234_6343829507.mp3 Endret 3. mai 2011 av iChristian Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Sånt er uunngåelig. Man kan ikke regne med at alle som vokser opp kommer til å dele foreldrenes livssyn, men det er viktig at ikke det brukes som rettferdiggjøring for å umyndiggjøre foreldre og frata dem råderetten over egne barn, for da har man tapt noe uendelig mye større enn forhuden. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Så foreldrene skal ikke kunne nektes å gjøre et unødvendig inngrep på sine barn? Foreldre eier ikke barn, de låner dem... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Sånt er uunngåelig. Man kan ikke regne med at alle som vokser opp kommer til å dele foreldrenes livssyn, men det er viktig at ikke det brukes som rettferdiggjøring for å umyndiggjøre foreldre og frata dem råderetten over egne barn, for da har man tapt noe uendelig mye større enn forhuden. Foreldrene har ikke retten til å skade sine barn. De har f.eks ikke lov til å utøve vold mot barna sine, heldigvis. Omskjæring er ikke bare vold, det er ren lemlestelse. Barn bør og skal beskyttes av lovverk som hindrer foreldrene i å mishandle og misbruke barna sine. Jeg lurer på om du ville forsvart retten til religiøse sekter som hevder at barna er deres egne sexleketøy også ... Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Absolutt. Ikke fordi jeg synes det er gode greier, men fordi jeg ikke er en tilhenger av statlige inngrep i familien - uansett. Hvis noen virkelig mener at det er det beste for barna sine så får det stå for deres regning, det er ingen andres problem eller anliggende og spesielt ikke en utenforstående institusjon uten forbindelse til barnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå