Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseiger krever leige når eg er på besøk.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å ha en kjæreste på besøk ofte er ikke noe anderledes enn samboeropptak til husstanden...

Nei, jasså? Og det regner jeg med at du kan dokumentere ... Man har nemlig helt andre rettigheter som samboere, enn som kjærester. Og igjen har man andre rettigheter når man er gift, enn når man bare er samboere.

Så du mener at han må sette barn på dama eller ha bodd med henne 2 år for å få lov til å flytte sammen, get a grip...

Lenke til kommentar

Å ha en kjæreste på besøk ofte er ikke noe anderledes enn samboeropptak til husstanden...

Nei, jasså? Og det regner jeg med at du kan dokumentere ... Man har nemlig helt andre rettigheter som samboere, enn som kjærester. Og igjen har man andre rettigheter når man er gift, enn når man bare er samboere.

Så du mener at han må sette barn på dama eller ha bodd med henne 2 år for å få lov til å flytte sammen, get a grip...

Jeg lurte på om du kunne dokumentere det, ikke komme med dårlig konstruerte hersketeknikker. Jeg tar dette som at du ikke kan dokumentere det og at min tolkning av loven derfor er riktig.

Lenke til kommentar

Jeg lurte på om du kunne dokumentere det, ikke komme med dårlig konstruerte hersketeknikker. Jeg tar dette som at du ikke kan dokumentere det og at min tolkning av loven derfor er riktig.

Hvis du hadde hatt litt mindre fokus på å kverrulere så hadde du kanskje sett at jeg linket til hva Barne, likestillings og inkluderingsdepartementet sier om saken, ikke bare fortsatt å synse.

Å komme med en udokumentert påstand og så si "Jeg har rett fordi du ikke har dokumentert påstanden din" er å bruke hersketeknikk og ikke noe som hører hjemme i en sakelig diskusjon. Du sier: "min tolkning av loven derfor er riktig", men referer ikke til noe lov, kanskje ikke så rart, ettersom det ikke finnes noen slik lov. (Ihvertfall slik jeg kan forstå, se link nedenfor)

Det finnes ikke noe sted du kan registrere deg som samboer.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/1999/nou-1999-25/14/2.html?id=354756

Utvalget går ikke inn for at det etableres et sentralt samboerregister. Både med frivillig og tvungen registrering vil et register sannsynligvis bli for ufullstendig og ikke tjene sin hensikt.
Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Men den er ikke det. Ettersom han da er hennes husstandsmedlem og vi ikke har noe samboerregister...

Det er nok ikke så enkelt. Når det offentlige og også juridisk (skal) vurdere(s) om man er samboere, så vurderes dette ut fra enkelte kriterier. Bl.a at man er registrert med samme bostedsadresse i folkeregisteret. Jeg oppfatter det ikke slik at TS er folkeregistrert i leligheten, og ei heller derfor som samboer å regne. Vedkommende faller derfor utenfor det som regnes som samboer i husleieloven. Det er også utenkelig å se for seg at man kan oppta hvem som helst i et leieforhold på denne måten, uten at dette aksepteres av utleier. Da TS ikke er samboer før vedkommende har flyttet inn.

Lenke til kommentar

Men den er ikke det. Ettersom han da er hennes husstandsmedlem og vi ikke har noe samboerregister...

Det er nok ikke så enkelt. Når det offentlige og også juridisk (skal) vurdere(s) om man er samboere, så vurderes dette ut fra enkelte kriterier. Bl.a at man er registrert med samme bostedsadresse i folkeregisteret. Jeg oppfatter det ikke slik at TS er folkeregistrert i leligheten, og ei heller derfor som samboer å regne. Vedkommende faller derfor utenfor det som regnes som samboer i husleieloven. Det er også utenkelig å se for seg at man kan oppta hvem som helst i et leieforhold på denne måten, uten at dette aksepteres av utleier. Da TS ikke er samboer før vedkommende har flyttet inn.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/ekteskap_og_familieliv/samboere/samboeres-rettigheter-og-plikter.html?id=415502

Hvilke krav som stilles til dokumentasjon av opplysninger om samboerskap, defineres nærmere på de enkelte rettsområder. Det må foretas en konkret vurdering av dokumentasjonen. Felles adresse i folkeregisteret vil være et viktig moment sammen med andre opplysninger.

Det sies ingenting om at man MÅ ha felles adresse i folkeregisteret for å være samboere.

Lenke til kommentar

Det sies ingenting om at man MÅ ha felles adresse i folkeregisteret for å være samboere.

Ja det stemmer nok det, men det er definitivt den lettaste måten å tydeliggjere at det i dette tilfellet er snakk om familieopptak og ikkje framleige.

Det er da ingen som averterer leieboliger med "prisen vil variere etter antall beboere". Huseier virker mest som en kranglefant og en viktigper.

På vanlige leiligheiter så stemmer dette. Husleiger har to måter å leige ut på, enten fast pris for leiligheita som då er uavhengig av antall beboere, eller ved å leige ut kvart enkelt soverom som i eit kollektiv, men då må det foreligge leigeavtale mellom huseigar og kvar enkelt leigetakar. For huseigar kan dette være ein ulempe då dei andre beboerane ikkje kan haldast ansvarlige for om bokollektivet har beboere på alle rom eller ikkje.

Lenke til kommentar

Da TS ikke er samboer før vedkommende har flyttet inn.

Dette er heller ikke et poeng, jamfør tidligere sitat i tråden.

Jo, det er det. Da man må kunne dokumentere at man er samboere for at hans kjæreste skal kunne ta ham opp i husstanden. Hvis de ikke kan fremlegge slik dokumentasjon, så er dette for framleie å regne, noe som klart strider med leieavtalen og husleieloven. Takk til deg og synsingen din. :)

Lenke til kommentar

Man må ikke kunne dokumentere at kjæresten er samboer før han flytter inn, da samboerskap er et begrep som er definert som personer som bor sammen (har felles folkeregistrert adresse), lever i ekteskapslignende forhold (felles økonomi, sex osv) og er gjensidig bekreftet at det er det man er. Det er ingen lovgivning rundt samboerskap eller definisjonen sådan, og heller ingen måte å dokumentere det på (annet enn å vise til folkeregisteret og egenerklæring).

Det blir heller ikke som framleie å regne om en tar opp ny medlem i husstanden - det blir å regne som å ta opp ny medlem i husstanden (spesifikt paragraf 7.1 som henvist til tidere i tråden).

Med bakgrunn i det kan man helt fint ta opp en person i hustanden innenfor husleielovens begrensninger, gitt at det ikke er slik at boenheten klart ikke har kapasitet til å la 3 personer bo der. Det skal uansett SVÆRT mye til for at utleier skal kunne nekte opptak i husstanden selv om man IKKE snakker om samboer.

http://www.hitra-froya.no/incoming/article1262236.ece

Lenke til kommentar

Det skal uansett SVÆRT mye til for at utleier skal kunne nekte opptak i husstanden selv om man IKKE snakker om samboer.

Så i bunn og grunn så tror du at husleieloven åpner for at man som leietaker kan ta opp så mange man vil i husstanden?

Red.:

Merk at det står følgende i artikkelen:

"Det er ikke noe krav om at samboerforholdet er påbegynt før innflytting i den leide boligen. Det avgjørende er at dere har til hensikt å etablere et samboerforhold. Det er heller ikke noe krav om at man har felles barn for at man kan anses som samboere i husleielovens forstand. Graden av felles økonomi og husholdning vil imidlertid være relevante momenter."

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Det skal uansett SVÆRT mye til for at utleier skal kunne nekte opptak i husstanden selv om man IKKE snakker om samboer.

Så i bunn og grunn så tror du at husleieloven åpner for at man som leietaker kan ta opp så mange man vil i husstanden?

Red.:

Merk at det står følgende i artikkelen:

"Det er ikke noe krav om at samboerforholdet er påbegynt før innflytting i den leide boligen. Det avgjørende er at dere har til hensikt å etablere et samboerforhold. Det er heller ikke noe krav om at man har felles barn for at man kan anses som samboere i husleielovens forstand. Graden av felles økonomi og husholdning vil imidlertid være relevante momenter."

Det står også videre:

Det er ikke noe krav om at samboerforholdet er påbegynt før innflytting i den leide boligen.

Så, for denne saken hvor de har tenkt å bli samboere, så er det ikke noe krav at de har felles adresse, felles økonomi osv, før de flytter sammen.

Lenke til kommentar

Så, for denne saken hvor de har tenkt å bli samboere, så er det ikke noe krav at de har felles adresse, felles økonomi osv, før de flytter sammen.

Er du nå så sikker på det? Det bor allerede to stykker i leiligheten, altså er de i juridisk forstand samboere.

Lenke til kommentar

Men er det ikkje dette som er sakens kjerne?

At huseigaren meiner eller trur at trådstarter har flytta inn utan å være samboer?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det ikkje dette som er sakens kjerne?

At huseigaren meiner eller trur at trådstarter har flytta inn utan å være samboer?

Han trenger ikke være samboer FØR han flytter inn, han bli det etterpå. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...