Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseiger krever leige når eg er på besøk.

Anbefalte innlegg

Yes, då var eg komt opp i en litt klein idiotisk situasjon.

Huseiger var på døren her i dag hos madammen og søsteren hennes.

Han var veldig interisert i om eg var der, siden han hadde observert at bilen min hadde stått parkert utenfor der i litt over en uke. Bilen har jo stått der i 2 år før uten at han har reagert ;P

Men han var veldig sur forde at bilen min sto parkert der og eg tilbøyd meg og flytte den i fra tomten hannes og det gikk han i og for seg med på.

Så i etterkant av det her ville han vite om eg budde i leiligheten i lag med dem, som kvar en annen person ville ha svart så sa eg at eg var på besøk.

Eg er jo her litt mer en eg er på min registerte addresse, men kan han kreve meg for penger?

Vi har ingen kontrakt

Eg er her under 50% av året (jobber på sjøen)

Det står heller ingenting om overnattingsgjester i kontrakten så vidt eg kan forstå.

Men han sa han kom til og følge godt med på om eg var her og sånt xD

Så eg tok no bare og parkerte bilen litt utavsynet i fra tomten og sånt.

I løp av min friperiode på 4 uker vil eg si at eg er her omtrent 3 av dei 4 ukene.

Har han egentlig noe han skulle ha sagt?

Vil vite mine rettigheter :)

Ooog, eg har også lyst og finne ut om han skatter for det her, så eg kan anmelde jævlen. Er dette noe eg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sier, du og han har ikke noe avtale, så han kan vel drite i å prøve å ta seg betalt for deg. Eneste han kan prøve seg på, er å be om mer betaling fra leietaker. Men det kan han kun gjøre om det er avtalt at det skal betales leie per leieboer. De fleste leier ut leiligheten til en eller flere personer og henger seg ikke opp i hvem som bor der. Det høres for meg veldig merkelig ut at han krever betaling per person som bor i leiligheten, om det ikke har noen betydning for hans utgifter (oppvarming, varmtvann, osv).

Men som sagt, står det ikke i kontrakten kan han bare glemme det :)

Lenke til kommentar

Forsto det som at det var fastsatt pris ved leige, så da har vi jo bare gått ut i fra at dei som har leigd der har leigd der.

Om der er flere folk skal vell bare han drite i :p

Skal ta med meg kontrakten til familie advokaten vår og høre ka han sier.

Men ut i fra alt eg kan forstå av den kontrakten her, som er helt umulig og dårlig definert, Så er det ikkje utleige per beboe av leiligheten, men leige av leiligheten, men han sa følgende "Jeg har leigd ut leiligheten til 2 personer, viser det seg at her bur en til blir det en heilt annen leige"

Har vært her i 2 år, og at bilen min sto parkert her i 2 dager va tydligvis nok, no går jo leigen ut den 1 juli så etter det er det jo 0 worries for noen av oss.

Men er det muligheter for at eg kan pushe skatteettaten opp i ræva hannes med og gi beskjed om skepsis i forhold til skatt?

Lenke til kommentar

Som du sier, du og han har ikke noe avtale, så han kan vel drite i å prøve å ta seg betalt for deg. Eneste han kan prøve seg på, er å be om mer betaling fra leietaker. Men det kan han kun gjøre om det er avtalt at det skal betales leie per leieboer. De fleste leier ut leiligheten til en eller flere personer og henger seg ikke opp i hvem som bor der. Det høres for meg veldig merkelig ut at han krever betaling per person som bor i leiligheten, om det ikke har noen betydning for hans utgifter (oppvarming, varmtvann, osv).

Men som sagt, står det ikke i kontrakten kan han bare glemme det :)

Meeen, han mener at siden eg bor her, så må eg være med og betale i form av at eg står utenfor kontrakten og sier at eg oppholder meg såpass mye her at det blir rekna som at eg bor her, kordan er regelverket i forhold til og være på besøk/bo en plass?

Lenke til kommentar

Svar på dette finner du i husleieloven.

§ 5-1. Leierens bruk m.v.

Utleieren plikter i leietiden å stille husrommet til leierens disposisjon i samsvar med avtalen.

Leieren plikter å behandle husrommet med tilbørlig aktsomhet og for øvrig i samsvar med leieavtalen.

Leieren kan ikke bruke husrommet til annet formål enn avtalt. Leier av lokale kan likevel drive annen beslektet virksomhet, forutsatt at dette ikke er til vesentlig ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Leier av lokale for butikk eller serveringssted plikter å holde virksomheten åpen og i vanlig daglig drift unntatt når midlertidig stenging er nødvendig.

§ 8-1. Den alminnelige regelen om overføring

Leieren har ikke adgang til å overføre sine rettigheter eller plikter etter leieavtalen til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.

Som man ser av §8, kan man ikke overføre sine rettigheter, i dette tilfellet rettigheten til å bo i husværet, til andre - uten samtykke fra utleieren. Om du ikke var en del av leieavtalen i utgangspunktet, kan du altså ikke flytte inn, uten at dette avtales med utleier. Eller finner du det rimelig at din utkårede kan leie ut en madrass på gulvet til 20 personer, uten at dette angår utleier?

Utleier er nok i sin fulle rett til å legge seg borti, som du så fint sier det, hvem som bor i leiligheten vedkommende leier ut.

Lenke til kommentar

Leieren har ikke adgang til å overføre sine rettigheter eller plikter etter leieavtalen til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.

Som man ser av §8, kan man ikke overføre sine rettigheter, i dette tilfellet rettigheten til å bo i husværet, til andre - uten samtykke fra utleieren. Om du ikke var en del av leieavtalen i utgangspunktet, kan du altså ikke flytte inn, uten at dette avtales med utleier. Eller finner du det rimelig at din utkårede kan leie ut en madrass på gulvet til 20 personer, uten at dette angår utleier?

Utleier er nok i sin fulle rett til å legge seg borti, som du så fint sier det, hvem som bor i leiligheten vedkommende leier ut.

Overføring av rettigheter dreier seg så vidt jeg vet om retten til å gi kontrakten videre til en annen person. F.eks at dama hans flytter ut av en eller annen grunn men at han flytter inn. Noe som kan være attraktivt å gjøre i områder med unaturlig lav husleie.

Lenke til kommentar

Fra husleieloven:

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Dersom eg forstår dette rette så det din kjæreste du er på besøk hos. Da har ho lov til å la deg flytte inn som samboer (opptak av familie) på samme måte som at ho også fritt kan skaffe seg eit eller fleire barn utan å avtale dette med utleiger.

Men merk at utleigaren kan nekte dette med saklig grunn, noke som i dei fleste tilfeller vil være at leiligheita er for lita for så mange personer. (Slitasjen på boligen blir langt større en hva som ville vært normalt for en bolig på denne størrelsen).

Lenke til kommentar

Men merk at utleigaren kan nekte dette med saklig grunn, noke som i dei fleste tilfeller vil være at leiligheita er for lita for så mange personer. (Slitasjen på boligen blir langt større en hva som ville vært normalt for en bolig på denne størrelsen).

Det skal mye til for at det foreligger slik grunn. Økt slitasje, at personen er sosialklient eller av utenlandsk opprinnelse, er ikke saklig grunn. Hvis utleier har saklig grunn for å ikke gi godkjenning, kan hun i stedet for å nekte, velge å stille vilkår for samtykket.

Fra http://www.lbf.no/artikler/default.asp?CKey=7927 Blackbrrd sin lenke

Lenke til kommentar

Overføring av rettigheter dreier seg så vidt jeg vet om retten til å gi kontrakten videre til en annen person. F.eks at dama hans flytter ut av en eller annen grunn men at han flytter inn. Noe som kan være attraktivt å gjøre i områder med unaturlig lav husleie.

Vil ikke det regnes som å overdra rettigheter eller mer spesifikt framleie?

Lenke til kommentar

Jo nettopp, hvis dama flytter ut og bare lar han bo der med den eksisterende kontrakten uten å tegne en kontrakt seg i mellom så blir det i praksis å overføre rettigheten og er dermed noe huseier kan legge seg borti. Min eks sin mor hadde overtatt leiligheten sin fra søsteren sin gjennom å bare flytte inn, betale og la alt være i orden i en lang stund og så kreve det overført til seg selv. Samme med søsteren fra moren deres igjen så vidt jeg hadde forstått.

Lenke til kommentar

Jo nettopp, hvis dama flytter ut og bare lar han bo der med den eksisterende kontrakten uten å tegne en kontrakt seg i mellom så blir det i praksis å overføre rettigheten og er dermed noe huseier kan legge seg borti. Min eks sin mor hadde overtatt leiligheten sin fra søsteren sin gjennom å bare flytte inn, betale og la alt være i orden i en lang stund og så kreve det overført til seg selv. Samme med søsteren fra moren deres igjen så vidt jeg hadde forstått.

Jeg mener det er forskjell på å overføre og overdra rettighetene. Det jeg antar her er at man som lånetaker ikke uten videre kan la andre flytte inn hos seg, på bakgrunn av sitt leieforhold. Da dette innebærer at man overfører eller innlemmer en tredjepart i avtalen som allerede er gjort med utleier. Jeg er ganske sikker på at utleier kan avvikle leieforholdet, da dette er brudd på §5-1, hvor det står: "Leieren kan ikke bruke husrommet til annet formål enn avtalt." Dette vil innebære at om det ikke står spesifisert i avtalen at vedkommende uten videre kan la andre flytte inn, så er det å la andre bo hos seg i lengre perioder, være et brudd på denne avtalen.

Lenke til kommentar

Men la oss ta min situasjon til eksmepel, vil ha et ja/nei svar :p

Leiligheten virker som den er inndelt med 3 soverom, eine soverommet er blitt en liten mellomgang i mellom stuen og kjøkkenet her. Så det kan se ut som den er tilberegnet for 3 personer.

Då dei flyttet inn her blei ei kontrakt tegna med en såvidt som eg kan forstå fastpris.

Det virker ikkje som at problemet er at eg er i huset, men at han vil at eg skal betale like mye i leige som dei 2 som alerede bor her, eg sa at det var ingen problem for meg og betale deler av leiga deira, men det var ikkje godt nok.

Det vil sei at leiga vil øke i fra snaue 6k til 9k, så sa eg til han at viss en familie på 12 stykker skulle flytte inn her kunne han vell ikkje ta 60 tusen i månden? då blei han drit sur.

Eg jobber i offshore, så har derfor en 4-4 turnus der eg er 4 veker på jobb, 4 uker heime, er derfor over 50% av tiden min på jobb og resterende 4 uker her, i løp av dei 4 ukene tilbringer eg gjerne 3 uker hjemme hos min familie. I gjenomsnitt, dvs at vi er borte i fra leiligheten 3 uker i igjenomsnitt.

I og med at eg ikkje er her meir en 50% så trenger eg såvidt eg forstår ikkje om omregistere meg og melde flytting, siden eg veldig grovt sett da bur på en båt?

eg lurer enkelt og greit bare på om han har grunnlag for og kaste dem ut når eg er på "besøk" her.

Anser det vertfall ikkje skjøl som at eg bor her.

Lenke til kommentar

Du må nesten se på leiekontrakten. Det kan hende den har en klausul om antall personer e.l. Hvis den ikke har det så ser det ut som husleieloven sier at han kan hoppe i havet.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-007.html

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Alt snakket om framleie osv i denne tråden er en fullstendig avsporing, det er helt klart §7.1 i husleieloven som tar for seg denne problemstillingen.

http://www.lbf.no/artikler/default.asp?CKey=7927

Opptak av andre personer enn de nevnte krever utleierens godkjenning, men utleier kan ikke nekte uten at forhold ved personen gir saklig grunn til det. Det skal mye til for at det foreligger slik grunn. Økt slitasje, at personen er sosialklient eller av utenlandsk opprinnelse, er ikke saklig grunn. Hvis utleier har saklig grunn for å ikke gi godkjenning, kan hun i stedet for å nekte, velge å stille vilkår for samtykket.

Såvidt jeg skjønner kan det kanskje være åpning for å øke husleien, det får jeg ikke noe klart svar utfra det jeg fant på nett.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har fått med meg av faktum, så er TS verken gift eller registrert samboer med sin kjæreste. Derfor kommer ikke husleielovens §7-1 første del til anvendelse. Det er derfor snakk om "opptak av andre personer" enn de som nevnes. Huseier har således loven på sin side, når han stiller vilkår - i dette tilfellet økt husleie. Om TS i tillegg har tatt seg til rette, ved å parkere på eiendommen i lengre perioder - gjør ikke dette annet enn å styrke utleiers sak. Og for å sitere TS: "Bilen har jo stått der i 2 år før uten at han har reagert ;P"

Det virker på meg, ut fra faktum, som at TS har forsøkt å unndra seg å betale leie og har oppholdt seg i leiligheten ut over det man kan kalle besøk.

Lenke til kommentar

Å ha en kjæreste på besøk ofte er ikke noe anderledes enn samboeropptak til husstanden...

Nei, jasså? Og det regner jeg med at du kan dokumentere ... Man har nemlig helt andre rettigheter som samboere, enn som kjærester. Og igjen har man andre rettigheter når man er gift, enn når man bare er samboere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...