vidarkri Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Du må sjekke om NASet har en kompabilitetsliste over UPSer. Netgears NAS er litt sære på hvilke UPSer du kan bruke. Om Synology har samme type begrensninger vet jeg ikke men anbefaler at du sjekker det før du bestiller noe. Det samme gjelder også for hvilke disker man kan bruke. Endret 4. mai 2011 av vidarkri Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 7. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2011 Jeg kommer nok ikke til å kjøpe UPS har jeg funnet ut. Man må opp så sykt i pris for å få en virkelig UPS (on-line) og ikke bare disse wannabe UPS-ene. Får kjøre RAID 1 konfigurasjon og la cachingen stå aktivert så burde man allikavel være temmelig sikret mot datatap. Må si Synology virker mest fristende men alt koker jo ned til pris i de aller fleste tilfeller Lenke til kommentar
Teac Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Ups får du fra 500,- og oppover. En nas bruker svært lite strøm så det er bare til å velge en med lite watt/billig. Poenget med en ups for hjemmebruk er jo at den skal holde liv i nasen selv om strømmen går og deretter skru den av på en skikkelig måte. De fleste upser klarer et par minutter og oppover. På den tiden får fint skrudd av nasen. Har du testet interfacettil synology? Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 7. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2011 Ups får du fra 500,- og oppover. En nas bruker svært lite strøm så det er bare til å velge en med lite watt/billig. Poenget med en ups for hjemmebruk er jo at den skal holde liv i nasen selv om strømmen går og deretter skru den av på en skikkelig måte. De fleste upser klarer et par minutter og oppover. På den tiden får fint skrudd av nasen. Har du testet interfacettil synology? Takk for tipset angående interface Har ikke prøvd det ut før Det jeg mener med skikkelig UPS er at disse billigere er off-line UPS-er. Om jeg har lest korrekt så vil det ta litt tid for en off-line UPS å sparke inn når strømmen går (noen millisekund eller noe sånt). Det vil føre til at UPS-en ikke beskytter NAS-en mot ustabiliteter i strømnettet og jeg er usikker på om den gjør noe mot f.eks. lynnedslag. Jeg prøvde å finne en grei UPS og overspenningsvern til DS211j uten å egentlig finne noe særlig billig noe. Synology har ute en kompabilitetsliste men jeg fant ikke noe særlig i norske nettbutikker. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 MPX har en Synology på tilbud nå,Synology Disk Station DS411j, pris 2390kr, satt ned med 500kr. Det er kanskje en modell større en den du har sett på med 4 diskplasser. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 7. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2011 Den DS211j jeg kikket på koster vel ca 1500 kroner uten disker. Tenkte å kjøpe 2 disker på 2TB hver i RAID 1. Kommer på rett under 3000 kroner med alt Lenke til kommentar
Teac Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 DSM 3.1 er genial. Anbefaler å sjekke ut på forumet til synology, der får du raskt svar på det du måtte spørre om. Selv bruker jeg ikke ups, og har ikke støtt på noen problemer enda. Har selv kjøpt et mittdomene.net som fører meg til nasen. Der har jeg tilgang til alt av filer hvor som helst i verden. Ganske praktisk. Hvert fall når en har 40mbit upload. I den nyeste DSMen til Synology kan du streame videoer i nettleseren (full hd uten problem). Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 7. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2011 Man kan ikke bruke hvilket som helst domene til det formålet? Jeg har eget domene allerede Kjører selv på en 10/10 mbit fiber linje fra LOS i Kristiansand som vel bør regnes som greit nok Har enda ikke helt satt meg inn i alle funksjoner som denne NAS boksen har men jeg bestillte i går en egen mediecenter PC som skal stå i TV benken for å streame lyd og video fra NAS-en. Vet NAS-en har innebygget mediecenter men følte vel en egen enhet i TV benken var et hakk vassere. Ser blant annet at man kan kjøre printserver og slikt på den. Hva er egentlig vitsen med det så lenge man har nettverksprinter? Lenke til kommentar
Teac Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Det er vell ment for printere som ikke har nettverksfunksjon. Min printer er også koblet til trådløst til nettverket. Du kan fint bruke hvilket som helst domene. Selv har jeg to som peker til nasen. Det var vell hovedsakelig streaming biten som fikk meg til å kjøpe nas. Utrolig irriterende med tv-serier og filmer på hovedpcen når du vil se dem på laptopen. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 7. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2011 Det er meningen bak mitt kjøp også. Skal streame fra NAS til mediecenter PC, den er igjen koblet til forsterker slik at alt kommer ut på TV/høyttalere Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 7. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2011 Regner med det går ann å streame fra NAS-en til en Linux basert mediecenter PC som skal kjøre XBMC... Lenke til kommentar
iPaal Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Jeg har nettopp erstattet min elendige NetGear ReadyNas med en Synology 211j. (Netgear hadde jeg mye tull med og den havarerte til slutt) Så langt er jeg "fornøyd" med Synology. Oppsettet og brukergrensesnittet er så utrolig mye bedre enn på ReadyNas´n. Men jeg sliter med treg overføringshastighet på mitt trådløse nett. Ligger på 3,5MB i sek. Burde vært litt høyere. Ser dette er et problem for mange på diverse forum....men har ikke klart å finne noen ny løsning. Kom my oppdatering i dag, så laster ned den i dette øyeblikk. Håper den retter på mine problemer. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Synology leverer bra produkter over hele fjøla Når det gjelder trådløs overføring så er det i hvertfall ikke NASet sin skyld. Det er ikke der begrensningen ligger. Det er nok rett og slett routeren din som ikke klarer mer. Selv får jeg maks 4,5 - 5 MB/s dersom jeg står en meter fra routeren med laptopen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå