enurweb Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Heisann! Har lyst å kjøpe meg en NAS boks med plass til 2 disker som skal brukes til hjemmebackup men også streaming av musikk til min Onkyo TX-NR708 forsterker som støtter DLNA 1.5. Har tenkt å kjøre 2 disker i RAID 1 for å sikre meg mot datatap. Er jo også kjekt om ikke NAS boksen bråker noe helt sykt Har kikket på den billige D-Link DNS-320 men denne får dårlige tilbakemeldinger på overføringshastigheter. Hadde satt pris på noen gode tips her, håper det jeg har skrevet blir vektlagt med tanke på anbefalninger Endret 2. mai 2011 av enurweb Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Komplett har NETGEAR Readynas Duo + Western D. 1TB Bundel with ReadyNAS Duo RND2000 + Western Digital Caviar Green™ 1TB på tilbud til 1495kr, inkl 1stk 1tb disk. Jeg har hatt en slik boks i drift i over ett år og er veldig godt fornøyd med den. Den er ikke verdens raskeste men streamer helt fint hd materiale til min AC Ryan Playon Mini. Boksen er avansert med massevis med funksjonalitet og settes opp default med Raid 1. Den er som sagt ikke raskest i klassen da den kjører lokal caching av filer for å unngå datatap ved et evt stømbrudd. Denne cachingen kan disables men det anbefales ikke hvis man ikke hekter på en ups. Har du flere brukere/maskiner som skal kjøre mot boksen samtidig så vil jeg ikke anbefale den da en filoverføring samtidig med at du f.eks streamer en film medfører hakking i avspilling. Jeg har ikke prøvd å kjøre den med en UPS og uten caching så jeg vet ikke om det vil løse akkurat det problemet men jeg vil anta det. Hvis du vil se etter tilsvarende bokser så kan jeg anbefale http://www.smallnetbuilder.com/ som tester NAS,routere og annet nettverksutstyr på en upartisk måte. Hvis du vil ha anbefalinger på raskere bokser så er Synology og QNAP to meget aktuelle produsenter. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Takker for svar Tenkte kanskje på en Synology DS211J NAS. Tenker du/dere om den? Sitter å lurer på noen ting, tar det bare punktvis så blir det mer oversikt. 1. Om man har på strømsparing så bruker vel ikke disse så mye strøm i lengden? Må jo være kjekt at den alltid er PÅ liksom. 2. Tenkte også hva som skjer med NAS boksen om lynet er på fære. Kanskje lurt å putte på noe spenningsvern mellom NAS og stikk i vegg? 3. Lurer på om Synology DS211J NAS passer med Onkyo TX-NR708 forsterkeren. Burde vel det når DLNA støttes? Onkyo sier dette: "Certified with Windows® 7 and DLNA Version 1.5" 4. Dataene er jo temmelig sikre i RAID 1 dersom diskene ryker men hva gjør enn dersom selve NAS boksen ryker? Kan man hente dataene fra diskene da? 5. Noen som vet ca. levetid på slike NAS bokser? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) DS211 får grei kritikk på Smallnetbuilder. Strømsparing kan ikke brukes med lokal caching av filer på Netgears bokser, om DS211 også har tilsvarende begrensninger vet jeg ikke men det er vel trolig. De fleste nyere hus har overspenningsvern, men en ekstra forsikring i stikk skader helt sikkert ikke. Om den funker med den Onkyo forsterkeren vet jeg ikke men som du sier så støtter den dlna og da burde det vel fungere. Hvis boksen ryker så må du ha samme type boks eller en med en lignende kontroller for å kunne lese dataene dine. Et NAS vil høyst sannsynlig overleve flere diskbytter da diskene med stor sannsynlighet vil ta kvelden lenge før boksen, alle disker ryker før eller siden, helst før. Endret 2. mai 2011 av vidarkri Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Anbefaler DS211j, veldig fornøyd med min Du kan velge om disken skal gå i dvale mellom 10 min og 5 timer inaktivitet, viften vil slå seg av når den er kald igjen. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Synology leverer gode produkter over hele fjøla. Kjøp av Synology nas er vell et av de bedre kjøpene jeg har gjort Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Kakeshoma skrev (På 2.5.2011 den 19.41): Anbefaler DS211j, veldig fornøyd med min Du kan velge om disken skal gå i dvale mellom 10 min og 5 timer inaktivitet, viften vil slå seg av når den er kald igjen. Bra med slik feedback Men som karen over deg skrev så er det vel kanskje ikke mulig med lokal caching samtidig som man har et strømsparingsalternativ aktivert? Det var for å ikke miste data dersom strømmen gikk. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Man kan sette diskene i Netgears bokser til strømsparing selv om man ikke har en UPS men hvis strømmen går så sitter du med skjegget fullt av postkasser og korrupte data. Det står klare advarsler på alle innstillinger relatert til strømsparing og caching i GUI'n på Netgears bokser. Greia er at mange ikke tenker seg godt nok om og ignorerer alle advarsler og sitter der med datatap som resultat. Iløpet av det året NAS'et mitt har stått i drift så har caching funksjonen reddet meg 2 ganger, en gang gikk sikringen og den andre gangen så gikk strømmen. Nå har jeg i tillegg til Raid 1 også en ekstra kopi av alle data på en disk i en annen maskin på nettverket. Jeg brukte 3mnd på å sette opp NAS'et med alt innhold og vil helst slippe en slik jobb en gang til. Endret 2. mai 2011 av vidarkri Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Så data som allerede ligger på diskene blir korrupt dersom strømmen går og diskene står i strømsparing modus? Dæven! Skumle saker... Så om jeg forstår riktig er det bedre å bare kjøre uten strømsparing i det hele tatt, la NAS-en suge litt mer strøm, forkorte levetiden på diskene - MEN man er reddet dersom strømmen går på en ukontrollert måte? Bare å starte NAS-en opp igjen liksom så er alt som det var? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Det er hvis strømmen går mens man skriver til Naset at skaden vil være værst, men en hvilken som helst ukontrollert shutdown kan potensielt skade data, med caching så er man mye tryggere på at katastrofen ikke inntreffer, men den beste løsningen er å benytte en UPS som vil ta ned boksen kontrollert hvis strømmen skulle gå. Jeg mener også bestemt at diskene vil ta atskillig mer slitasje av å skrus av og på hele tiden enn om de går konstant. Siden det kjøres Raid 1 så har man muligheter til å kjøre integritetstester på filene på Naset etter f.eks en ukontrollert shutdown. Mitt NAS sender meg en mail ved alle hendelser som krever administrasjon eller tilsyn. Senest på søndag så måtte jeg kjøre en omfattende filsjekk og resync av Naset fordi guttungen klarte å ta sikringen i 1 etg. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Koster en slik UPS til noe sånt da? Må både ha UPS samt spenningsvern mot lyn i kontakten. Da begynner ting å bli litt på stell... Regner med man kan kjøre strømsparing dersom UPS er tilkoblet. Nå er jeg veldig opphenget i strømsparing kun pga jeg tenker det nok koster litt i strøm pr. år om NAS-en skal kjøre hele tiden. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Med en UPS så kan du skru av caching noe som forbedrer skrive og lese ytelsen enormt. Med caching så ligger skriveoperasjoner på rundt 15mb/s mens uten så booster den opp mot 38mb/s hvis jeg ikke husker helt feil. Med UPS så er strømsparing også helt risikofritt. Jeg tror dog ikke at et NAS vil påvirke strømregningen din nevneverdig da de bruker veldig lite strøm i utgangspunktet, det er nok atskillig mer å tjene på rulle ut noen ekstra pakker med GLAVA på loftet. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Tror jeg begynner å forstå hele bildet her Litt treig i nøtta merker jeg! Om det ikke koster allverdens ekstra så kunne en liten UPS og spenningsvern sikret meg godt. Med forbehold om at den Synology DS211J NAS saken støtter å ta en kontrollert shutdown når UPS kobler inn da. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Støtter vidarkri sitt forslag. Jeg er supermegafornøyd med min. Fungerer som trådløs backup, mediasenter (med playstation3) og torrentnedlaster (m/3.parts programvare). Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Jeg kan bare uttale meg om Netgear ReadyNAS boksen og det er godt mulig Synology har andre løsninger for å sikre boksene sine mot datatap enn Netgear. Jeg har klart meg fint uten UPS så langt, den reduserte ytelsen cachingen gir kommer kun til uttrykk når jeg skal skrive store filer til boksen. Streaming av video og musikk fungerer helt etter boka. Husk også at et NAS også tilbyr massevis med smarte løsninger som ftpserver, deling av bilder, automatiserte backup av maskiner på ditt lokalnett, webserver og masse annet. Edit: Jeg vil også fremheve at Synology og Qnap lager meget gode bokser, grunnen til at jeg havnet på Netgears alternativ var at prisen var meget lav da jeg kjøpte NAS, og at boksen hadde all den funksjonaliteten jeg var ute etter. Hadde jeg ikke vært så presset økonomisk så kunne det like godt blitt et av de andre merkene da de yter noe bedre på skriv/les i de testene jeg har lest. Endret 2. mai 2011 av vidarkri Lenke til kommentar
Teac Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Noen som kan gi en liten forklaring med dette med lokal caching? Har selv på den dvalefunksjonen, men har aldri lagt merke til om den faktisk går i dvale. Den står plassert på et eget rom jeg sjeldent er inni. I tillegg så snurrer torrent klienten på dagtid, så det opphever vell dvalefunksjonen? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Caching er en funksjon som lagrer alt som skrives til naset i memory noe som senker skrivehastigheten men øker sikkerheten ved plutselig krasj eller strømmbrudd. Informasjonen som skrives til Naset skrives ikke direkte til disk men bufres/caches i minne inntil den er skrevet til disk. Endret 3. mai 2011 av vidarkri Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 3. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2011 Ifølge Synology support så støtter Synology DS211J NAS en sikker nedkjøring når den er tilkoblet en UPS. Den skal visst nok støtte å dele mediafiler til Xbox360/PS3/Boxee Box. Man kan også sette opp tidsplaner for når NAS-en skal skru seg på og skru seg av. I tillegg til strømssparing modus selvsagt. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 ja, den har alt slik. Strømplanen er ganske avansert det er mulig å lage spesifiserte dager og uker osv. Fant også at det er mulig å skru av og på den cache biten. Hos meg står den av, og det tror jeg den kommer til å være. Selv har jeg 2 stk 2tb disker i JBOD. Alt som er på nasen har jeg kopi av, så eventuelt diskfeil er ikke krise. Flytter det bare over igjen. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Tenker kanskje å også kjøre cache av om jeg kjøper men ettersom om NAS blir min backup i RAID 1 konfigurasjon tror jeg en UPS hadde vært smart. En kombinert UPS og overspenningsvern mot lynnedslag. Høres ikke det temmelig trygt ut? Noen som har UPS og overspenningsvern å anbefale? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå