fjerten95 Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Hei, vet ikke om dette er riktig sted å poste dette. Men fant ikke et forum som passet bra sa da tar jeg det bare her. Nå til sommeren skal jeg på Jamboree som varer i 12 dager. Blir utrolig kjekt Men siden det kommer folk fra hele verden og forskjellige kulturer så lurer jeg på hva jeg bør gjøre/ikke gjøre for å respektere de andres kultur? Har fått vite litt fra lederne mine hva jeg skal gjøre/ikke gjøre men vil helst være på den sikre siden i tilfelle jeg gjør noe som kan virke helt normalt for meg men som kan som en fornærmelse for noe andre. Takker for alle svar Edit: Jamboree er en STOR internasjonal speider leir der det kommer speidere fra hele verden. I år (til sommeren) så er den i Sverige. Det kommer 38 000 speidere mellom 17 og 13 år + ledere + IST + reportere og sikkert + + + litt andre nysgjerrige folk. Derfor vil jeg vite hva jeg ikke skal gjøre for å få en gruppe på nakken for å gjøre noe som er helt galt for dem men som er helt vanlig for dem. Har et par eksempler der det å vise tommelen er vist det samme som å vise fingeren til (tror det var) Tyrkere og andre helt meningsløse tegn i Norge men som betyr f*** you i andre land. Endret 2. mai 2011 av fjerten95 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Smil, vær glad og unnskyld deg fort hvis du merker at noen blir irriterte. Husk at folk er der for å ha det gøy de også og er like nærvøse for slike ting de også. Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Ingen aktning skall du andra kulturer visa, ty de äro icke lika fullkomliga som den nordiska och deras folk ej av renaste nordiskt blod. Andra kulturer är hedniska och kunna ej inräknas i den civiliserade världen vars namn äro norden. Ringakta dem såsom de ringaktar dig, och ni stå på lika fot. Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Skall han underkasta sig andra kulturer i sitt eget land? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Strengt tatt ikke... 1. han skal være i Sverige. 2. ingen har sagt han skal underkaste seg noen, derimot skal han være hyggelig og høflig, akkurat som jeg forventer at de andre kommer til å være mot han. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Ingen aktning skall du andra kulturer visa, ty de äro icke lika fullkomliga som den nordiska och deras folk ej av renaste nordiskt blod. Andra kulturer är hedniska och kunna ej inräknas i den civiliserade världen vars namn äro norden. Ringakta dem såsom de ringaktar dig, och ni stå på lika fot. Kan du oversette dette til norsk? Til TS, bare vær normal, vis det er mange rundt deg som ikke snakker norsk/svensk/dansk språk kan det være høflig og prate på engelsk så du inkludere de i samtalene. :> men ellers er det vel bare og kose seg på leiren og ha det gøy Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Virker som svensk og oversettelsesapparatet Google Translate sier; " Ingen respektabel, gjøre andre kulturer visning, for de er ikke så perfekt som de nordiske landene og deres folk, ikke av rent nordisk blod. Andre kulturer er hedenske og kunne ikke tas med i den siviliserte verden, hvis navn er nord. Ring Se dem som de forakter deg, og du står på like fot. " Forstod du bedre nå? Lenke til kommentar
fjerten95 Skrevet 3. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2011 Skall han underkasta sig andra kulturer i sitt eget land? Nei, vil bare vise respekt for andre land og kulturer. Takk for svar, har dere noe flere tips eller lignende? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 hmmm, iChristian sa det ganske godt i sitt første innlegg faktisk. Er selv fra en muslimsk familie (muslimsk og muslimsk, skal ikke gå langt tilbake til da vi var kristne, og enda lenger tilbake da vi hadde masse rare guder...). Med ''å, beklager!'' og sjarmerende smil kommer du langt, de skal jo tross alt komme til sverige, så de er sikkert helt klare over at dere ikke kan dekke alle deres behov for ''sosial kompetanse'' når det kommer til akkurat deres kultur. Lenke til kommentar
fjerten95 Skrevet 3. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2011 Ok, da får jeg vel håpe at det holder med et smil og at andre ikke tar det som en fornærmelse Takker alle sammen for svar Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Have fun Hilsen fra 21. Tegucigalpa (Google it if you dont know it ) Lenke til kommentar
lillepy Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 ja bare smil og vær normalt høflig. Husk at det ikke bare er du som skal respektere dem, men de skal også respektere og forstå din kultur. Så om de ikke er veldig trangsynte så forstår de vel at du ikke mener 'fuck you' med en tommel opp mens dere har en hyggelig samtale. Som noen sa over, unnskyld deg og forklar hvis noen virker fornærmet ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå