Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Jeg har en selv bygget pc, og trenger nytt lydkort.

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig innstalert windows 7 på denne pcen, men lydkortet er for gammelt, så lyden funker ikke. Hvordan får jeg sjekke hvilket lydkort jeg bruker? Og hvordan demontere/montere lydkortet?

PS: jeg fikk den av min bror, og jeg har spurt han hvilket lydkort det var, men han husker ikke hva slags lydkort han kjøpte.

takk på forhånd

Endret av protoneedhelp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er meget mulig at hovedkortet har integrert lydkort, noe som er vanlig på nyere hovedkort. Hvis du har navnet på hovedkortet, ev. produsenten, kan du søke etter drivere på hjemmesiden deres. Kan hende det eneste som mangler er driveren til lyden... Realtek er en veldig utbredt produsent av integret audio på hovedkort. Kanskje det hjelper deg i søket?

edit: har du spesifikasjoner på din øvrige maskinvare forresten? Kan hjelpe oss i søken etter et svar :)

Endret av Lambern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er meget mulig at hovedkortet har integrert lydkort, noe som er vanlig på nyere hovedkort. Hvis du har navnet på hovedkortet, ev. produsenten, kan du søke etter drivere på hjemmesiden deres. Kan hende det eneste som mangler er driveren til lyden... Realtek er en veldig utbredt produsent av integret audio på hovedkort. Kanskje det hjelper deg i søket?

edit: har du spesifikasjoner på din øvrige maskinvare forresten? Kan hjelpe oss i søken etter et svar :)

Hva er hovedkort på engelsk? jeg har nemlig engelsk versjonen. JEg var på device manager, men vet ikke hva hovedkort er på engelsk. Men jeg så en ting, der det sto ''high defenition audio device'' var et lite gult trekant med utropstegn i.

Lenke til kommentar

Hovedkort heter mother board/ main board på engelsk.

Når det er gult uropstegn i enhetsbehandling betyr det at det er noe galt. At utropstegnet står ved high definition audio styrker mistanken om at det er behov for å oppdatere/innstallere drivere.

Se hvilken driver high definition audioen din trenger og oppdater den.Du kan prøve å la windows oppdatere den for deg, men det er ikke alltid det fungerer - Hvis ikke laster du den ned manuelt. Last også ned drivere fra hovedkortprodusenten som jeg nevnte tildligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedkort heter mother board/ main board på engelsk.

Når det er gult uropstegn i enhetsbehandling betyr det at det er noe galt. At utropstegnet står ved high definition audio styrker mistanken om at det er behov for å oppdatere/innstallere drivere.

Se hvilken driver high definition audioen din trenger og oppdater den.Du kan prøve å la windows oppdatere den for deg, men det er ikke alltid det fungerer - Hvis ikke laster du den ned manuelt. Last også ned drivere fra hovedkortprodusenten som jeg nevnte tildligere.

Jeg finner ikke hovedkortet. Det er ingenting som heter ''board'' her i lista

Lenke til kommentar

Den er grei...

Hvis du laster ned CPU-Z fra cpu ID sine sider og installerer det er det en fin kilde til informasjon om din maskinvare.

Kjør programmet og gå på fanen som heter mainboard.

Der vil det stå informasjon om ditt hovedkort.

Denne informasjonen vil forhåpentligvis lede deg på vei til å finne riktige drivere, fortrinnsvis på produsentens hjemmesider :)

edit: glemte link

post-95175-0-82651200-1304444830_thumb.jpg

Endret av Lambern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er grei...

Hvis du laster ned CPU-Z fra cpu ID sine sider og installerer det er det en fin kilde til informasjon om din maskinvare.

Kjør programmet og gå på fanen som heter mainboard.

Der vil det stå informasjon om ditt hovedkort.

Denne informasjonen vil forhåpentligvis lede deg på vei til å finne riktige drivere, fortrinnsvis på produsentens hjemmesider :)

edit: glemte link

Jeg har fått opp denne

post-201953-0-35667800-1304449324_thumb.png

Lenke til kommentar

Leiter etter driveren du trenger, men sliter litt. Fortsetter jakten i morgen.

Hovedkortet ditt er et Asus P5AD2 Premium.

Fant denne tråden hvor noen med et lignende problem får litt hjelp:

http://www.techsupportforum.com/forums/f15/asus-p5ad2-premium-audio-device-not-detected-19577.html

her har de utgangspunkt i driver cd-en som fulgte med HK'et, men den har sikkert ikke du?

Virker som driveren du trenger kan være C-Media CMI9880 jfr. denne artikkelen hos Anandtech

Her er en annen tråd hvor de linker til diverse nedlastinger og mulige løsninger, sjekk den ut:

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w7itprohardware/thread/3d7d02d4-fa0e-4164-a54d-ec2ae0a06ca6

Etter mye googling etter drivere til onboard lydkortet ditt har jeg skjønt at man bør være spesielt kritisk til nedlastningssider som tilbyr driverne, IKKE stol på alle sidene som tilbyr deg nedlasting av driveren!

Kommer tilbake med mer i morgen hvis det trengs :)

edit:leif

edit2: Kan jo prøve å laste ned driveren her:

http://drivers.softpedia.com/get/SOUND-CARD/CMedia/C-media-CMI9880-UDAX0086264.shtml

Endret av Lambern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leiter etter driveren du trenger, men sliter litt. Fortsetter jakten i morgen.

Hovedkortet ditt er et Asus P5AD2 Premium.

Fant denne tråden hvor noen med et lignende problem får litt hjelp:

http://www.techsupportforum.com/forums/f15/asus-p5ad2-premium-audio-device-not-detected-19577.html

her har de utgangspunkt i driver cd-en som fulgte med HK'et, men den har sikkert ikke du?

Virker som driveren du trenger kan være C-Media CMI9880 jfr. denne artikkelen hos Anandtech

Her er en annen tråd hvor de linker til diverse nedlastinger og mulige løsninger, sjekk den ut:

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w7itprohardware/thread/3d7d02d4-fa0e-4164-a54d-ec2ae0a06ca6

Etter mye googling etter drivere til onboard lydkortet ditt har jeg skjønt at man bør være spesielt kritisk til nedlastningssider som tilbyr driverne, IKKE stol på alle sidene som tilbyr deg nedlasting av driveren!

Kommer tilbake med mer i morgen hvis det trengs :)

edit:leif

edit2: Kan jo prøve å laste ned driveren her:

http://drivers.softpedia.com/get/SOUND-CARD/CMedia/C-media-CMI9880-UDAX0086264.shtml

Jeg pøvde å laste ned C-Media og det mislykket. '' Driver installition failed. Please check High Definition Audio Device and reboot system.''

Endret av protoneedhelp
Lenke til kommentar

Fra tidligere nevnte tråd (nederste post)

FOR ANYONE HAVING PROBLEMS WITH MANUAL INSTALL TRY THIS..

IF YOU GET THE "YOU ALREADY HAVE THE MOST UP TO DATE DRIVER" OR WHATEVER IT SAYS..

FIRST OFF DOWNLOAD THE DRIVER HERE: http://home.hiwaay.net/~wwithero/CMediaWin7Driver/CMI9880_5.12.1.8.zip AND EXTRACT TO ITS OWN FOLDER..

NOW:

1. OPEN DEVICE MANAGER

2. RIGHT CLICK YOUR SOUND DRIVER (HDA DEVICE)

3. CHOOSE UPDATE DRIVER, THEN "BROWSE COMPUTER FOR DRIVER SOFTWARE"

4. CHOOSE "LET ME PICK FROM A LIST OF DEVIE DRIVERS ON MY COMPUTER"

5. CHOOSE "HAVE DISK..."

6. NOW BROWSE TO THE SPECIFIED FOLDER (CDM9880_5.12.1.8 FOR ME)

7. 2 INFORMATION FILES WILL APPEAR.. CHOOSE "CMHDA".. CONTINUE TO OPEN

8. CLICK "NEXT" AND CHOOSE "YES" WHEN THE "UPDATE DRIVER WARNING" PROMPT COMES UP

9. IT SHOULD INSTALL FLAWLESSLY =D!!!

I AM RUNNING WINDOWS 7 ULTIMATE 32 BIT ON THE MSI-7058 MB

TOGETHER WE CAN MAKE ANYTHING WORK! THANKS FOR THE HELP GUYS I HOPE THIS HELPS SOMEONE TOO!

Overstatt blir det noe i denne gata:

Last ned denne: http://home.hiwaay.net/~wwithero/CMediaWin7Driver/CMI9880_5.12.1.8.zip

1: Åpne enhetsbehandling (device manager)

2: Høreklikk på lydeenheter? (sound devices)

3: Velg "oppdater driver" deretter "bla gjennom datamaskin for driver"(?)

4: Velg "fra liste" (eller noe i den duren)

5: "Har disk"

6: Bla frem til mappen du lasta ned tidligere

7: 2 filer vil vises. velg "CMHDA"... fortsett å åpne

8. Trykk på "neste" og velg "JA" når "oppdater driver" varslingen kommer

9: burde installere feilfritt

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fra tidligere nevnte tråd (nederste post)

FOR ANYONE HAVING PROBLEMS WITH MANUAL INSTALL TRY THIS..

IF YOU GET THE "YOU ALREADY HAVE THE MOST UP TO DATE DRIVER" OR WHATEVER IT SAYS..

FIRST OFF DOWNLOAD THE DRIVER HERE: http://home.hiwaay.net/~wwithero/CMediaWin7Driver/CMI9880_5.12.1.8.zip AND EXTRACT TO ITS OWN FOLDER..

NOW:

1. OPEN DEVICE MANAGER

2. RIGHT CLICK YOUR SOUND DRIVER (HDA DEVICE)

3. CHOOSE UPDATE DRIVER, THEN "BROWSE COMPUTER FOR DRIVER SOFTWARE"

4. CHOOSE "LET ME PICK FROM A LIST OF DEVIE DRIVERS ON MY COMPUTER"

5. CHOOSE "HAVE DISK..."

6. NOW BROWSE TO THE SPECIFIED FOLDER (CDM9880_5.12.1.8 FOR ME)

7. 2 INFORMATION FILES WILL APPEAR.. CHOOSE "CMHDA".. CONTINUE TO OPEN

8. CLICK "NEXT" AND CHOOSE "YES" WHEN THE "UPDATE DRIVER WARNING" PROMPT COMES UP

9. IT SHOULD INSTALL FLAWLESSLY =D!!!

I AM RUNNING WINDOWS 7 ULTIMATE 32 BIT ON THE MSI-7058 MB

TOGETHER WE CAN MAKE ANYTHING WORK! THANKS FOR THE HELP GUYS I HOPE THIS HELPS SOMEONE TOO!

Overstatt blir det noe i denne gata:

Last ned denne: http://home.hiwaay.net/~wwithero/CMediaWin7Driver/CMI9880_5.12.1.8.zip

1: Åpne enhetsbehandling (device manager)

2: Høreklikk på lydeenheter? (sound devices)

3: Velg "oppdater driver" deretter "bla gjennom datamaskin for driver"(?)

4: Velg "fra liste" (eller noe i den duren)

5: "Har disk"

6: Bla frem til mappen du lasta ned tidligere

7: 2 filer vil vises. velg "CMHDA"... fortsett å åpne

8. Trykk på "neste" og velg "JA" når "oppdater driver" varslingen kommer

9: burde installere feilfritt

Jeg kom til punkt 5. Da jeg trykka på Have Disk-->post-201953-0-87648600-1304608914_thumb.png

Lenke til kommentar

Trykk på "browse" og bla frem til mappen der du lagret zip-fila du lastet ned.

Fortsett deretter fra punkt 7

edit:

Trykk på "browse knappen" bla deg frem til der du lagra zip-fila (med driveren) du lastet ned

post-95175-0-13307600-1304611604_thumb.jpg

post-95175-0-74191300-1304611617_thumb.jpg

Endret av Lambern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trykk på "browse" og bla frem til mappen der du lagret zip-fila du lastet ned.

edit:

Trykk på "browse knappen" bla deg frem til der du lagra zip-fila (med driveren) du lastet ned

Jeg gjorde det, kom 2 filer, CMHDA og CMAZAL.Enc. Jeg trykket først på CMHDA og så ''open''. Også gjord jeg det samme igjen, men bare trykke på CMAZAL.Enc andre gangen. En medlding oppsto begge gangene -->post-201953-0-71704200-1304620699_thumb.png

Lenke til kommentar

OK. virker som driveren ikke funker på Win7 64bit...

fant en friver på asus sine hjemmesider for XP 64 bit. prøv den

Gå til http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=P5AD2+Premium&p=1&s=22

velg "win xp 64 bit" i drop-down menyen

trykk på "Audio"

velg download.(global f.eks)

Når du har lasta ned fila gjentar du beskrivelsen av installasjonen i overnevnte poster... håper den driveren funker :p

Lenke til kommentar

OK. virker som driveren ikke funker på Win7 64bit...

fant en friver på asus sine hjemmesider for XP 64 bit. prøv den

Gå til http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=P5AD2+Premium&p=1&s=22

velg "win xp 64 bit" i drop-down menyen

trykk på "Audio"

velg download.(global f.eks)

Når du har lasta ned fila gjentar du beskrivelsen av installasjonen i overnevnte poster... håper den driveren funker :p

''Only support WinOS 2K/XP'' kom da jeg trykket på setup. :( Kan problemet være at jeg har et gammelt lydkort?

Endret av protoneedhelp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...