Gå til innhold

Stopper du når du ser en som har fått motorstopp?

-Léon-

Anbefalte innlegg

Har ikke stoppet de gangene jeg har sett folk i veikanten på E18, da de ofte har kommet veldig fort på. På mindre veier pleier jeg som regel å stoppe. Har selv flere ganger blitt dratt opp fra grøfta og fått starthjelp fra forbikjørende. Utrolig hyggelig gjort, spesielt når det er tidlig om morran, tom for strøm på bil og tlf og bitende kulde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en gang jeg stoppa for en bil som kun trengte et hjulkors for å bytte dekk. Jekk og reservedekk hadde de.

En annen gang var det ei dame som stoppa ca 100-200m unna en bensinstasjon i en mer eller mindre trafikert 2felts hovedvei. Snudde, gikk ut av bilen min og dytta hu de siste meterne til bensinstasjonen. Kan tru jeg var gåen etterpå.. Grunnen til at jeg stoppa var helst fordi begge kjørte samma bil og jeg var møkk lei havari selv ;P

Lenke til kommentar

Jeg stopper og spør om jeg kan hjelpe. Et enkelt nei får meg videre like kjapt.

Har selv fått et hjul utfor utbrøyta vegskuldre på vinterstid og blitt stående (gammel bakhjulstrekker).

Da stilte jeg meg ved bilen, nødblink på, og signaliserte med armene til kjørende. Dette var forøvrig kl 12 på andre juledag rett utenfor statoil på Trones tror jeg, om jeg ikk husker feil. 4. bilen som kom stoppet. Resten så bare spørrende på meg eller viste fingeren, uten å stoppe. Det kunne ikke betviles at jeg trengte hjelp!

Lenke til kommentar

Jeg stopper og spør om jeg kan hjelpe. Et enkelt nei får meg videre like kjapt.

Har selv fått et hjul utfor utbrøyta vegskuldre på vinterstid og blitt stående (gammel bakhjulstrekker).

Da stilte jeg meg ved bilen, nødblink på, og signaliserte med armene til kjørende. Dette var forøvrig kl 12 på andre juledag rett utenfor statoil på Trones tror jeg, om jeg ikk husker feil. 4. bilen som kom stoppet. Resten så bare spørrende på meg eller viste fingeren, uten å stoppe. Det kunne ikke betviles at jeg trengte hjelp!

Som du sikkert merket, så lenge det ikke er noen personskade, så er det frivillig om billistene ville stoppet eller ikke. Godt du fikk hjelp ihvertfall :)

Jeg leste i avisa for kanskje ca 10 år siden, der en bil klarte å kjøre utfor veien, og personen(e) i bilen var enten bevistløse eller ikke klarte å koomme seg ut. Og det var da rushtrafikk den morgenen. Altså det var mye trafikk på veien. Det tok da over en halvtime før første bil stoppet for å sjekke. Det er skremmende å vite hvor lite andre bryr seg.

Men jeg tror ikke billistene er stort bedre i dag.

Lenke til kommentar

Jeg leste i avisa for kanskje ca 10 år siden, der en bil klarte å kjøre utfor veien, og personen(e) i bilen var enten bevistløse eller ikke klarte å koomme seg ut. Og det var da rushtrafikk den morgenen. Altså det var mye trafikk på veien. Det tok da over en halvtime før første bil stoppet for å sjekke.

The Bystander Effect

The bystander effect or Genovese syndrome is a social psychological phenomenon that refers to cases where individuals do not offer any means of help in an emergency situation to the victim when other people are present. The probability of help has in the past been thought to be inversely related to the number of bystanders; in other words, the greater the number of bystanders, the less likely it is that any one of them will help. The mere presence of other bystanders greatly decreases intervention. This happens because as the number of bystanders increases, any given bystander is less likely to notice the incident, less likely to interpret the incident as a problem, and less likely to assume responsibility for taking action.[1]

Ganske lang artikkel og mye videre lesing. Artig psykologisk fenomen.

Lenke til kommentar

*Samme problemstilling, bare at sjåføren vinker etter hjelp nå, vil dere ha stoppet da?

Kommer nok litt ann på. Kommer ann på hvem som står der det. Ei dame i bikini, da stopper jeg :) Noen mistenkelige utenlanske selgere, da lar jeg nok være.

Lenke til kommentar

Kommer nok litt ann på. Kommer ann på hvem som står der det. Ei dame i bikini, da stopper jeg :) Noen mistenkelige utenlanske selgere, da lar jeg nok være.

Problemet er bare at den søte damen i bikini kan være en utlending som prøver å selge deg gullringer.

Lenke til kommentar

ikke min feil at de ikke klarer å holde bilen i stand nok til at motoren går i det hele tatt :p

Tenk om andre tenker slik neste gang du får motorstopp i fjellet, ikke har mobildekning, ikke finnes bensisnstasjoner eller hus i nærheten. :p

Alle biler kan få motorstopp. Det er ikke bare de som kjører Lada og Fiat som får problemer med bilene.

Problemet er bare at den søte damen i bikini kan være en utlending som prøver å selge deg gullringer.

Det må være ei norsk ung dame altså. Og ingen andre i bilen selvsagt. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo minne om Vegtrafikkloven paragraf 12:

Enhver som med eller uten skyld er innblandet i trafikkuhell, skal straks stanse og hjelpe personer og dyr som er kommet til skade, og for øvrig delta i de tiltak som uhellet gir grunn til. Denne plikt har, om det er nødvendig, også andre som er i nærheten eller som kommer til stede.

Så dersom noen står langs veien og spesifikt spør om hjelp har du strengt tatt plikt til å stoppe å hjelpe dem. Står ingenting om at det må være personskade.

Likevel, det er synd at landeveisrøvere skal gjøre det potsensielt farlig å stoppe å hjelpe andre. Fører til at sjansen for de som virkelig trenger å få hjelp blir mindre :(

EDIT: endret formulering.

Endret av janingar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...