Gå til innhold

Stopper du når du ser en som har fått motorstopp?

-Léon-

Anbefalte innlegg

Du kommer kjørende og ser en bil som står i veikanten med varselslysene på.

Du har god tid men stopper du for den stakkars sjelen i veikanten?

Jeg må ærlig si at det ikke har skjedd enda at jeg har stoppet, føler liksom siden jeg ikke kan så mye om biler at jeg sikkert ikke hadde vært til noe hjelp. Eneste måtte ha vært å latt personen sitte på til nærmeste (et eller annet).

Det har forøvrig ikke så mye å si hvilket kjønn personeen er. Kunne ikke gjort noe mer uansett.

Tenker også at NAF/Falken er uansett på vei så det spiller ikke noe rolle om jeg stopper eller ei. Litt tåplig å tenke slik :/

Stopper dere for folk som har fått motorstopp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Starthjelp, da jeg kjørte med ødelakt batteri, og bare vann på motoren i minusgrader.. motoren kokte ofte da helt til alt vannet var tint og fikk sirkulasjon igjenn... Fikk vel starthjelp 5 ganger på en 20 minutt lang kjøretur av forskjellige folk, utrolig hyggelig :) (nå kjører jeg med batteridreven starthjelp i bilen hele tiden :p)

Da en kjøleslange hadde hoppet av og bilen kokte, stoppet tilome en ambulanse å sporte om jeg trengte hjelp.

Da startmotoren min kortslutta all strømmen i bilen, og jeg ikke hadde strøm til å ha på nødblinken engang, stoppet og mange biler.

Og har blitt slept opp bakker osv når jeg har kjørt meg fast (derfør kjører jeg nå bil med 4x4 :p)

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Starthjelp, da jeg kjørte med ødelakt batteri, og bare vann på motoren i minusgrader.. motoren kokte ofte da helt til alt vannet var tint og fikk sirkulasjon igjenn... Fikk vel starthjelp 5 ganger på en 20 minutt lang kjøretur av forskjellige folk, utrolig hyggelig :) (nå kjører jeg med batteridreven starthjelp i bilen hele tiden :p)

Da en kjøleslange hadde hoppet av og bilen kokte, stoppet tilome en ambulanse å sporte om jeg trengte hjelp.

Da startmotoren min kortslutta all strømmen i bilen, og jeg ikke hadde strøm til å ha på nødblinken engang, stoppet og mange biler.

Og har blitt slept opp bakker osv når jeg har kjørt meg fast (derfør kjører jeg nå bil med 4x4 :p)

Høres ut som du har truffet på hjelpsomme folk =)

De få gangene jeg har fått motorstopp så har jeg måtte ringe NAF, så det er vel slik med de fleste.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Men hvis noen signaliserer at de trenger hjelp, om de vinker til meg eller noe, ja da stopper jeg så klart. Men det har ikke skjedd foreløbig.

Jeg har forresten fått hjelp 2 ganger. Første gangen hadde jeg kjørt utfor. Det så kansje litt dramatisk ut, kom hvertfall en kar løpende og spurte om det gikk bra, jeg satt enda i bilen og vare ganske forvirret. Så kom det en brøytebil og slepte bilen opp.

Andre gangen fikk jeg bare motorstopp. Stoppet vel et par, men da satt jeg og ventet på naf eller hva det nå var. Men dem tilbydde seg nå og hjelpe da.

Jo lengre bort man kommer fra byen, jo mer hjelpsomme er folk?

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer hvertfall for meg. Da hadde jeg nok stoppet om de ikke ga signal for det eller ei, bare for å høre om det var noe jeg kunne hjelpe de med.

Lenke til kommentar

Det koster meg svært lite med en hyggelig stopp for å spørre om noen trenger hjelp, dersom tiden og omgivelsene tillater det. Ofte er det bare småting som trengs for å komme seg avgårde igjen, f.eks. et lite boost med starteren og noen bank på dynamoen for å løse litt opp i ladetrådene.

Lenke til kommentar

Men pass dere for "veipiratene" da. Jeg har ikke hørt noe om de ennå i år. Men de pleier vel å komme om sommeren?

De later som de har problemer med bilen, og prøver å vinke billister inn for å hjelpe dem.

I 2009 var det ihvertfall mange tilfeller av slike.

Så er man i tvil om man burde stoppe, så følg magefølelsen.

Men på motorvei, der bør man ikke stoppe for å hjelpe. Det burde proffene ta seg av.

Lenke til kommentar

Tror det er sant. Jeg kommer fra "fjellet", og ofte er det folk som har vært litt for langt uti grøfta om vinteren. Eller rett og slett bare måkebilene som har måkt utenfor, så når man tror man kjører på veien ligger plutselig ene hjulet nedsunket i grøfta.

Uansett, det er unødvendig dyrt å bruke NAF, Falcken o.l. om det ikke trengs (mange har én gratis hjelp i året, men hvorfor ikke bruke den når det er skikkelig ille?), samt det kan være lang ventetid før det kommer en kranbil.

I vinter møtte jeg på en bil langt i "gokk" oppå fjellet, der veldig, veldig få kjører forbi. Han var bare såvidt uti kanten, men nok til at han ikke kom opp selv. Tok ikke mange minuttene å knyte et tau mellom bilene og dra han det lille som trengtes. Faktisk slik at jeg klarte det med min Nissan Micra. :tease:

Lenke til kommentar

Synes flere bør stoppe når noen har problemer med bilen, om man beveger seg nedover Europa, er trenden en helt annen, mange flere som stopper og hjelper. Stopper alltid om jeg har tid, og har tauet et titalls biler til nærmeste bensinstasjon/verksted, samt hjulpet til med punkterte dekk der eierne ikke skjønner bæret siden det ikke var noe reservedekk på bilen (skum).

Kjører gammel bil selv som stopper stadig vekk, så jeg vet hvordan det er å stå der midt på motorveien, i minus 20 uten at en eneste sjel stopper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...