Gå til innhold

Best program til og beskjære bilder?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger et enkelt og greit program eller noe til og beskjære bilder.

Jeg har brukt picasa til nå, men det funker svært dårlig på mange av bildene jeg skal beskjære.

Her er et eksempel på bilde jeg vill beskjære:

post-67403-0-03393200-1304350133_thumb.jpg

Jeg vill da kun ha det coveret på bilde, alt annet skal bort.

Håper noen kan komme me noen tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at selve cover-bildet er skjevt, må du bruke transformering/forvrengning på det før du beskjærer det. (Ellers må du beskjære det innenfor kanten til du får bort "veggen".) Forvrengning har de fleste billedprogrammer. (Jeg bruker Photoshop, men du har det i gratis-programmet Gimp også)

Lenke til kommentar

I og med at selve cover-bildet er skjevt, må du bruke transformering/forvrengning på det før du beskjærer det.

Som RandiA skriver må du rette opp skjevheter før du kan beskjære, i hvert fall hvis du vil ende opp med et helt kvadratisk bilde.

Det er mye tid å spare på å få kameraet "korrekt" plassert før du tar bildene. De fleste objektiv har litt fortegning så det er ikke sikkert du får det helt perfekt likevel, men kanskje bra nok til at du slipper å fikse skjevheter på hvert bilde.

For meg ser det ut som det også er litt reflekser, spesielt i øvre del av bilde. Om det betyr noe kan bare du avgjøre, men hvis du vil ha så godt som mulig resultat gjelder det å finne et sted hvor du ikke får reflekser. Ikke sikkert det skal så mye til, vinduer og store hvite flater bak kameraet vil lett gi reflekser og bør unngås. Det kan ta litt tid å finne et ideelt oppsett, men har du først gjort det sparer du masse tid i etterbehandling.

Lenke til kommentar

Blir nok vanskelig og scanne ja, da det er et Lp cover.

Men takk for tips, skal sjekke ut programmene dere har anbefalt! :)

Og det og klare og få kamera til og ta bilde slik at det passer 100% i den beskjærings firkanten er jo så og si umulig :p

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar
Og det og klare og få kamera til og ta bilde slik at det passer 100% i den beskjærings firkanten er jo så og si umulig :p

Det er enkelt når man vet hvordan man gjør det.

Tenk deg en spiker som går gjennom hullet på LP-en og er helt vinkelrett (90 grader) i forhold til LP-en. Kameraet skal stå akkurat der den tenkte spikeren peker.

Ligger LP-en flatt på gulvet skal kameraet stå rett over LP-en sånn at et lodd fra kameraet ville pekt mot midten av LP-en

Henger LP-en flatt på veggen som et bilde og du skal fotografere den stående så skal LP-en henge akkurat like høyt over gulvet som du har kameraet. Kameraet skal også stå rett foran LP-en og ikke på skrå.

Lenke til kommentar

Men ikke helt umulig. Du må bruke stativ og passe på å få sensorplanet helt parallelt med det du skal ta bilde av.

Lenke til kommentar

Har prøvd litt nå og ta bilder som er helt rett i vinkel, men det blir ikke helt rett :/

Noen tips til hvor jeg bør plassere Lp coveret?

Stående inntil veggen, liggende på gulvet eller andre posisjoner?

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

Har prøvd litt nå og ta bilder som er helt rett i vinkel, men det blir ikke helt rett :/

Simen hadde noen tips. Også enig med Randi, lengere avstand er en fordel. Vet ikke hva slags kamera/objektiv du har, men har det zoom er det gjerne mindre fortegning i midten av zoomområdet og mot tele enn på vidvinkel. Setter du coveret vertikalt så mål avstand til gulvet fra senter, juster så kameraet slik at avstand fra gulv til senter av linsen er like stort (og kameraet er vannrett). Horisontal plassering er muligens vanskeligere, men skyv på stativet til det ser riktig ut, ta noen prøvebilder og se på de på PC hvis nødvendig. Har du speilrefleks så bruk live view, og mange kameraer gir deg muligheten til å skru på et rutenett på LCD-skjermen, det kan også hjelpe. Har du et ruteark du kan plassere der coveret skal stå kan det også gjøre det enklere å få riktig plassering.

Lenke til kommentar

Har du et lite speil du kan legge/sette helt flatt på coveret, så sett/hold speilet midt på LP-skiva og flytt kameraet så det ser seg selv midt i speilet. Så er du rett på. Funker fint hvis du for eksempel fester LP-skiva helt flatt på en vegg (med lærertyggis eller lignende) og setter kameraet på stativ.

Lenke til kommentar

Simen hadde noen tips. Også enig med Randi, lengere avstand er en fordel. Vet ikke hva slags kamera/objektiv du har, men har det zoom er det gjerne mindre fortegning i midten av zoomområdet og mot tele enn på vidvinkel. Setter du coveret vertikalt så mål avstand til gulvet fra senter, juster så kameraet slik at avstand fra gulv til senter av linsen er like stort (og kameraet er vannrett). Horisontal plassering er muligens vanskeligere, men skyv på stativet til det ser riktig ut, ta noen prøvebilder og se på de på PC hvis nødvendig. Har du speilrefleks så bruk live view, og mange kameraer gir deg muligheten til å skru på et rutenett på LCD-skjermen, det kan også hjelpe. Har du et ruteark du kan plassere der coveret skal stå kan det også gjøre det enklere å få riktig plassering.

Live view og rutenett fikset det! Ble jo helt perfekt nå! :)

Eneste jeg synes at kvaliteten ble litt dårligere, men den skal vel ikke bli det av og bruke live view?

Men tusen takk for tipset, burde jo nesten ha tenkt på det selv, hehe.

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...