tytte89 Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Hei! Skal bygge ny pc og lurer på om jeg kan instalere win 7 med oppgraderingspakken? Eller må jeg ha fullversjon for dette? Takk for svar! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Har du en XP retail lisens fra før er det ingen fysisk hinder for det. Er bare langt mere tungvint løsning, så jeg tror du håper å slippe det. Skal du kjøpe ny lisens sørg for du har 64 bits sevice pack 1. Men ja skal du følge microsoft sine betingelser så er det enten OEM eller retail lisens som gjelder. Heller er det ingen ting som fysis nekter en å bruke technet lisens. Men ja skal man jobbe i microsoft er ikke det lureste å drivere å ungå brukerlisensene. Men er jo viktig å ikke gjøre slikt på bedrifter. Men der betaler man ikke selv for lisensene. Endret 2. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Det går an å installere fra "Upgrade Media" - les mer her. I artikkelen diskuteres det også hvem som eventuelt har "lov" til å installere på denne måten. Hvis du har en gammel PC med WinXP på som du ikke bruker lenger, så kan man si at du nå "oppgraderer til Windows 7 på en ny maskin", og ingen fra Microsoft kommer til å jakte på deg med øks på grunn av det. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Det går an å installere fra "Upgrade Media" - les mer her. Trenger man ikke å brenne ut et ny DVD med denne måten? Siden hvis man tar ny installasjon med oppgradering lisens, får man feilmelding "Finner ingen tidligere utgaver av windows, installasjonen avsluttes". Så man må nok gjøre litt mere en å endre registeret etter installasjon? Uansett en bra guide. Endret 2. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Det går an å installere fra "Upgrade Media" - les mer her. Trenger man ikke å brenne ut et ny DVD med denne måten? Siden hvis man tar ny installasjon med oppgradering lisens, får man feilmelding "Finner ingen tidligere utgaver av windows, installasjonen avsluttes". Så man må nok gjøre litt mere en å endre registeret etter installasjon? Uansett en bra guide. Man greier seg fint med den vanlige Upgrade-DVD'en - eller aller helst en kopi på en USB-drive. For å unngå feilmeldingen "Finner ingen tidligere utgaver ...", så er trikset å installere 2 ganger. (Dette er vel metode #3 om jeg ikke husker feil.) 1. gang installererer man uten å angi "product key" og man slår av valget "Aktiver automatisk". Når installasjonen er ferdig, restarter man maskinen og booter på ny fra DVD'en. Denne gangen vil det ligge en "tidligere utgave av Windows" på disken, og man slipper å få denne feilmeldingen. Man bør velge "Clean Install" og ikke "Upgrade". Selv om sluttresultatet i praksis blir det samme, er det mye raskere med "Clean Install". Alle filene fra den 1. installasjonen blir lagt til side i en egen folder (Windows.old - som kan slettes når 2. gangs installasjon er unnagjort.) Hvis man får spørsmål om hvilken versjon av Win7 man vil installere, så må man velge den som tilsvarer produktnøkkelen. Jeg bruker også å la være å oppgi "product key" ved 2. gangs installasjon, for jeg vil først se om jeg får alle drivere for all hardware på plass og ender opp med et stabilt system før jeg legger inn "product key" og aktiverer. Selv om jeg har all rett til å skifte ut hardware av hjertens lyst vil jeg helst slippe bryderiet med å reaktivere Windows pga. for store HW-endringer, så derfor venter jeg like godt med det. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Det er ikke noe problem i det hele tatt å bruke en oppgraderingslisens på en tom pc, alt du trenger å gjøre er dette: http://samfunn.myhken.com/?p=939 Om det er lov eller ikke var vel ikke spørsmålet. Uansett, har du en lovlig Vista eller XP lisens er dette en grei måte å gjøre det på, uten å måtte installere noe på pcen først. 1 Lenke til kommentar
tytte89 Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Takk for linken myhken! Kan du/ noen bekrefte at dette fungerer?:-) Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Takk for linken myhken! Kan du/ noen bekrefte at dette fungerer?:-) Hadde ikke hatt det på bloggen min om det ikke fungerte. Metoden fungerer 100% og har gjort det siden Windows 7 kom ut. Det er ingen risiko med denne metoden i det hele tatt. (så lenge du ikke tuller i registret eller noe) 1 Lenke til kommentar
tytte89 Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Takk for linken myhken! Kan du/ noen bekrefte at dette fungerer?:-) Hadde ikke hatt det på bloggen min om det ikke fungerte. Metoden fungerer 100% og har gjort det siden Windows 7 kom ut. Det er ingen risiko med denne metoden i det hele tatt. (så lenge du ikke tuller i registret eller noe) Suuupert! Takk for hjelpen!!:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå