Gå til innhold

Ny bærbar. Umulig å ta et valg !


Anbefalte innlegg

Heisann!

Har skrevet et par tråder her før, i jakten på den perfekte bærbaren til megselv. Hadde dog aldri trodd at valget skulle bli så sinnsykt vanskelig.

PCen skal brukes til 50% nettsurfing, 20% film-seeing (via HDMI->TV), 10% spilling (av Football Manager), 10% skriving og 10% annet dill-dall.

 

Kravene jeg stiller til PCen er disse;

- Max 10 000 kr

- Sandy Bridge, minimum i5-prossessor.

- 4 GB RAM

- USB 3.0

- HDMI

- God oppløsning

- 13,3" - 15,6"

- Helst (!) SSD disk

- Ganske lett. Helst ikke over 2 kg.

Finnes det en bærbar som treffer på de fleste punktene, kan jeg selvsagt backe ned på et annet.

- IKKE Acer! Har heller ikke klart å forelske meg helt i Lenovo-designene.

 

Har sett litt på "ASUS N53SN 15.6" Full HD". PCen treffer på de fleste av mine krav, men veier faktisk 2.9 kg.

Har funnet "drømmePCen", om jeg kan kalle det det. "Samsung 900X3A 13.3" HD LED", dekker alle mine krav. Utrolige 1.3 kg. Problemet er prisen. Sprenger budsjettet mitt litt for mye.

 

Har også siklet litt på "ASUS U36Jc", men disse er ute Sandy Bridge, men de skal vist komme nå innmot sommeren? Noen som har peiling på når/prisklasse?

 

Har kjikket litt på "Toshiba Satellite R830-13D", og "ASUS N43SN"

 

En PC som skiller seg litt ut er "Dell Vostro V130". Leveres 'bare' med i3, men har derimot 128 GB SSD disk og veier knapt 1.5 kg. Noen som har erfaringer med denne? Ganske oppegående test av den på klikk.no.

 

Har vurdert å "bygge" en PC selv på Multicom, men har lest litt varierende kritikk rettet mot byggekvaliteten deres..?

 

Gi meg GJERNE flere tips! Det største problemet jeg har er egentlig å finne en 13.3" med SSD disk, til under 10 000 kr. Ønsker helst å ligge på 13.3" til 14", ettersom PCen kommer til å bli bært mye neste skoleår. Men som sagt; jeg er åpne for forslag. Om noen har erfaringer/anbefalinger ar noen av PCen jeg har nevnt, eller andre, gi meg gjerne en tilbakemelding. KLØR i fingrene etter å bestille en PC snart, men hater å sitte med følelsen av at jeg gjorde feil valg en uke etterpå.

 

Hvordan er det egentlig å bytte ut harddisken i PCen med en SSD disk? Er det en stor prossess? Jeg bryter vell også garantien om jeg gjør dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående den oppgraderte Asus U36en, U36SD, så ser den ut til å komme ut tidligst nå i mai, bør vel være å se i norske butikker i juni tenker jeg. Den treffer i hvertfall på de fleste av punktene dine, utenom SSD, men det kan vel settes inn i ettertid. Tipper den kommer til å ligge på rundt 7000 +- 1000 etter spesifikasjoner.

 

http://techinstyle.tv/products/u36sd-close-ups-and-hardware-spec-preview/

 

Er i hvertfall veldig tynn og lett, og er den eg satser på foreløpig om ikkje noe annet, mer mobilt, samt grei ytelse, viser seg.

Lenke til kommentar

Angående den oppgraderte Asus U36en, U36SD, så ser den ut til å komme ut tidligst nå i mai, bør vel være å se i norske butikker i juni tenker jeg. Den treffer i hvertfall på de fleste av punktene dine, utenom SSD, men det kan vel settes inn i ettertid. Tipper den kommer til å ligge på rundt 7000 +- 1000 etter spesifikasjoner.

 

http://techinstyle.tv/products/u36sd-close-ups-and-hardware-spec-preview/

 

Er i hvertfall veldig tynn og lett, og er den eg satser på foreløpig om ikkje noe annet, mer mobilt, samt grei ytelse, viser seg.

 

Den ser jo unektelig vakker ut. Men kjenner meg ikke så sikker på at jeg klarer å holde ut i 1 måned til uten å gjøre et kjøp!

 

Hvordan er dette med å installere en SSD disk? Må du isåfall ta ut den alleredeværende disken, eller har jeg forstått det riktig at noen PCer faktisk gir deg muligheten til både SSD og vanlig harddisk? Antar dette er på minimum 15.6", og ikke 13.3".

Lenke til kommentar

Har lite peiling på praktisk arbeid når det gjelder datamaskiner, men antar at det bare er å bytte den ut, men bør vel være guider for dette på nettet. Men noe som er et lite irritasjonsmoment for meg nor det gjelder asus u36, er at den gamle modellen, Jc fikk ganske dårlige reviews når det gjaldt skjermkvalitet, noe jeg tviler på er forbedret ved den nyere utgaven. Samt at det er en slik speilblank skjerm...

 

Men den samsungen ser no ekstremt flott ut. I tillegg er den med matt skjerm <3!!! Bare synd at prisen sprenger og mitt budsjett på max 10.000, og at grafikken var litt i det svakeste laget.

Lenke til kommentar

Har lite peiling på praktisk arbeid når det gjelder datamaskiner, men antar at det bare er å bytte den ut, men bør vel være guider for dette på nettet. Men noe som er et lite irritasjonsmoment for meg nor det gjelder asus u36, er at den gamle modellen, Jc fikk ganske dårlige reviews når det gjaldt skjermkvalitet, noe jeg tviler på er forbedret ved den nyere utgaven. Samt at det er en slik speilblank skjerm...

 

Men den samsungen ser no ekstremt flott ut. I tillegg er den med matt skjerm <3!!! Bare synd at prisen sprenger og mitt budsjett på max 10.000, og at grafikken var litt i det svakeste laget.

 

Det er meget mulig ja, uheldigvis. Skjermen er helt klart førsteprioritet hos meg.

Kjenner jeg "faller" mot en 13.3", eventuelt 14". Meget praktisk å ha når man liker å bevege seg litt med PCen. 15.6" du kan bygge hos Multicom er jo enormt fristende, dog..

i5 prossessor, 4 GB RAM, 120 GB SSD disk, + muligheten til å velge bort Win7 = 8600 kr..! Ikke værst.. Skulle fått den i 13.3" ;-)

Lenke til kommentar

Den samsungen var rett og slett nyyyyyyyyydelig ja. :love:

Synd det skal koste så mye for en portbal, kraftig maskin med god batterikapasitet. Har gjort feilen med å velge glossy skjerm før, og det fungerer så ekstremt dårlig på steder med mye vinduer og lys. :!: Blir mer som et speil.

 

Slik ser ene ut:

2010-02-22m11xpage.jpg

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

hva med http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-15---16-tom/asus-n53sn-sx193v/150161.3003/ ? virker som det er glossy og lav oppløsning ellers ganske nice speccs

 

PCen i seg selv er fristende, helt til man ser skjermoppløsningen.

IMO er det helt på trynet å engang gidde å produsere noe med så lav oppløsning. Men smak og behag.

 

PCen er i tillegg 2.9 kg.. Blir i meste laget. Men liker virkelig designet på ASUS PC-ene.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig og si om det er verdt det. Man betaler da mye penger for kompakt design. Ser man på Macbook air 13" f. eks, så er ikke det den kraftigste maskinen som finnes i prisklassen over 10.000kr, men for en person som er veldig opptatt av design så blir det vel på en måte verdt det? Vurdert den maskinen forresten? Den koster rundt 10.000kr med studentrabatt hvis du er det, oppfyller den ikke alle kravene dine, den har SSD og.

 

Edit: Trodde ikke den hadde så dårlig prosessor og så lite ram.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Det er vanskelig og si om det er verdt det. Man betaler da mye penger for kompakt design. Ser man på Macbook air 13" f. eks, så er ikke det den kraftigste maskinen som finnes i prisklassen over 10.000kr, men for en person som er veldig opptatt av design så blir det vel på en måte verdt det? Vurdert den maskinen forresten? Den koster rundt 10.000kr med studentrabatt hvis du er det, oppfyller den ikke alle kravene dine, den har SSD og.

 

Edit: Trodde ikke den hadde så dårlig prosessor og så lite ram.

 

Er nok ikke student før til høsten, og er keen på å ha fått bærbaren i hus før sommeren.

Macbook virker litt digg, men jeg er Windows-mann til halsen, og syns overhode du ikke får det du betaler for på Mac-PCene. I tillegg har de vell ikke kommet med Sandy Bridge enda.

 

Kjapt spørsmål;

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=624530#extra

Denne Toshiba PC-en kommer med Intel Core i5 480M prossessor. Dette er ikke Sandy Bridge prossessor, am I right?

Lenke til kommentar

Det er vanskelig og si om det er verdt det. Man betaler da mye penger for kompakt design. Ser man på Macbook air 13" f. eks, så er ikke det den kraftigste maskinen som finnes i prisklassen over 10.000kr, men for en person som er veldig opptatt av design så blir det vel på en måte verdt det? Vurdert den maskinen forresten? Den koster rundt 10.000kr med studentrabatt hvis du er det, oppfyller den ikke alle kravene dine, den har SSD og.

 

Edit: Trodde ikke den hadde så dårlig prosessor og så lite ram.

Kjapt spørsmål;

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=624530#extra

Denne Toshiba PC-en kommer med Intel Core i5 480M prossessor. Dette er ikke Sandy Bridge prossessor, am I right?

 

Den er nok ikke det nei. Prosessoren i7-2820QM, der betyr tallet 2, 2. gen Sandy Bridge prosessorer, mens tallene bak betyr Quad Mobile.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Er på utkikk etter en bærbar til studier neste skoleår jeg også, og har nesten helt like krav som deg.

Før hadde jeg en Dell XPS M1330 så jeg var ganske fornøyd med. Det negative var glossy skjerm, Nvidia-kort og litt for lav oppløsning (1280x720).

 

13"-14" er det jeg er på utkikk etter. Men skal du jobbe en del på pc-en trengs det en ok oppløsning, og da blir valgmulighetene irriterende få.

Selv syns jeg 1366x768 blir for smått i høyden. Skal man surfe, jobbe eller gjøre skolearbeid er plass i høyden å foretrekke.

Det ser derimot ut til at alle laptoper i dag er laget for å se film i et mørkt rom (glossy skjerm).

Har satt 900 piksler i høyden som et minstekrav (blir vel 1600x900, pga. et idiotisk 16:9-format).

 

Jeg skal nok ikke kjøpe noe før juli, så da har det forhåpentligvis kommet noen gode med SB-prosessor.

 

Så langt er det Thinkpad T420s (og T410s) som frister mest, men de er ganske dyre (men 9600,- på ebay). Har du sett på de?

Ellers ser Samsung 900X3A og US36SD fine ut, men Samsungen har for lav oppløsning. Hvordan er den på US36SD?

Som sagt, så er Macbook også en fin 13", topp byggekvalitet men litt for svak til den prisen.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Er på utkikk etter en bærbar til studier neste skoleår jeg også, og har nesten helt like krav som deg.

Før hadde jeg en Dell XPS M1330 så jeg var ganske fornøyd med. Det negative var glossy skjerm, Nvidia-kort og litt for lav oppløsning (1280x720).

 

13"-14" er det jeg er på utkikk etter. Men skal du jobbe en del på pc-en trengs det en ok oppløsning, og da blir valgmulighetene irriterende få.

Selv syns jeg 1366x768 blir for smått i høyden. Skal man surfe, jobbe eller gjøre skolearbeid er plass i høyden å foretrekke.

Det ser derimot ut til at alle laptoper i dag er laget for å se film i et mørkt rom (glossy skjerm).

Har satt 900 piksler i høyden som et minstekrav (blir vel 1600x900, pga. et idiotisk 16:9-format).

 

Jeg skal nok ikke kjøpe noe før juli, så da har det forhåpentligvis kommet noen gode med SB-prosessor.

 

Så langt er det Thinkpad T420s (og T410s) som frister mest, men de er ganske dyre (men 9600,- på ebay). Har du sett på de?

Ellers ser Samsung 900X3A og US36SD fine ut, men Samsungen har for lav oppløsning. Hvordan er den på US36SD?

Som sagt, så er Macbook også en fin 13", topp byggekvalitet men litt for svak til den prisen.

 

Om jeg ikke finner noe som jeg klarer å være fornøyd med snart, må jeg kanskje utsette det også. Venter muligens på U36Jc som snart kommer med SB, men er spent på pris og skjermen på den.

 

Har sett litt på Thinkpad ja, men har ikke noe særlig til overs for Lenovo-designet. Samsugene ser bra ut, men etter å ha lest litt om de så virker det ikke akkurat veldig bra iforhold til pris - til tross for at de er enormt lette. Forskjellen på 1.43 og 2.3/4 kg er det samme for meg, jeg betaler ikke 3000 ekstra for et halvt kilo mindre.

 

Lønna kommer på Tirsdag, jeg får bare forsette å lete frem til da :)

Lenke til kommentar

Jeg har en Samsung QX412 14,1" med 1366x768 og den fungerer meget bra til surfing, skolearbeid, film og FM11. :)

Den har forøvrig også Sandy Bridge cpu og en 160GB Intel 320 SSD. SSD er ettermontert og var en grei jobb.

Det hjelper jo også at maskina er forholdsvis sexy. Er det forresten lov til å si om en PC? :p

Lenke til kommentar

Er man student eller elev og kommer til å lagre ting som man ikke kan miste så er valget forferdelig enkelt: Thinkpad. Jada, jeg vet at mange synes business-modellene til HP er greie. Den jeg hadde var ikke grei, selv om de åpenbart har prøvd å lage en Thinkpad-utfordrer.

 

Skal man ha en bærbar PC som virkelig er bærbar synes jeg ikke det er noe annet valg. En Acer overlever fint om den bare brukes i sofaen, men tar du den med ut av huset fem dager i uka kommer den ikke til å vare spesielt lenge. En kompis snublet i ladekabelen, hans 5 mnd gamle Acer falt fra salongbordet og ned på en tykk gulvmatte. Vips så var LCDen knust. Prisen på ny LCD med verkstedtimer osv kostet halvparten av PCens innkjøpspris.

Min 7 år gamle Thinkpad T42 har jeg mistet ørten ganger fra hoftehøyde (jeg er 1,90, så hoftene er et stykke fra bakken) på diverse underlag, kattepusene har revet den ned av sofaen, den har vært glemt i bilen over natta i 10 kuldegrader, en gang glemte jeg den baki en lastebil full av byggestrømutstyr. Den ble skitten men ingenting ble ødelagt. Harddisken er fortsatt original (siden et kløktig gyro/accelerometer-system parkerer hodene lynraskt om PCen merker at den er i ferd med å havne i trøbbel). Til slutt klarte jeg å knekke den ene hengselen til skjermen. Hengslene er såpass sterke at PCen enda kunne brukes, så den var i ordinær drift inntil en ny del ble levert. Utførlige instruksjoner på lenovo.com gjorde det til en lek å bytte delen selv. Siden da har jeg gått via T60p til T500, men min gamle T42 brukes nå daglig av min bedre halvdel til surfing og den jobben gjør den fortsatt utmerket. Så lenge Thinkpads lages som de gjør kommer jeg aldri til å kjøpe noe annet, og jeg råder ingen andre til å gjøre det heller. Koster de mer enn konkurrentene? Ja. Er de verd hver en krone? Hell yes.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...