mikkels Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Det dukker stadig opp artikler om funksjonshemmede og at de koster samfunnet en del penger. Dessverre har jeg ikke funnet ut eksakte tall. Hvor mye kosten en funksjonshemmet person det norske samfunnet, eller land vi kan sammenligne oss med? Hvor mye koster det for en familie å ha et funksjonshemmet barn? Dette er til semesteroppgaven min i exphil. Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Aner ikke hvor mye dette koster i norge, men du finner sikkert masse statestikk for dette fra midten av 19' tallet i tyskland: School mathematics books posed such questions as: "The construction of a lunatic asylum costs 6 million marks. How many houses at 15,000 marks each could have been built for that amount?" Nazi Persecution of the Mentally and Physically Disabled Kan være fin som sammenligning for å se om noe har endret seg de siste 70 årene... Lenke til kommentar
mikkels Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Kanskje litt skummelt å bruke statistikk fra Tyskland på et såpass "touchy" tema. Får se på det, kanskje jeg kan bruke det. Er litt usikker på om jeg tør å sende mail til noe landsforening for funksjonshemmede om dette temaet. Lenke til kommentar
mikkels Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Kan snevre det ned til en spesifikk sykdom, eller fylke og kommune. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Tallene fra Tyskland kan du ikke bruke. Det var nok i det store og hele brukt til propagandaøyemed og lite pålitelig. Neppe at noen foreninger har tall på dette, da jeg vansklig kan se det har blitt laget et downsregnskap. Det går nok bare i kategorien "utgifter vi har". Bare for nyskjerrighetens skyld, hva er koblingen til exphil? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Et kjapt kikk på SSB så fant jeg denne linken med en artikkel som heter: Helseutgifter og levekår for personer med nedsatt funksjonsevne. Analyse av data fra Levekårsundersøkelsen om helse, omsorg og sosial kontakt 2008 (Rapporter 201020/20) Lenke til kommentar
mikkels Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Oi, den siste linken skal jeg kikke ut, takk. Jeg har om Peter Singer. Oppgaven omhandler hvorfor han sier det er greit å ta livet av nyfødte syke spedbarn ++. Touchy touchy oppgave! Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 ..... Touchy touchy oppgave! Det metodiske er nok viktigere enn hva du konkluderer med, men å ha litt sterkere føringer for teksten er nok greit. Lykke til uansett! Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Vel, med de nye bolig-reglene som trår tilkoster det vel noe sånn 600000 kr mer å bygge boliger, som en ting. Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Det dukker stadig opp artikler om funksjonshemmede og at de koster samfunnet en del penger. Dessverre har jeg ikke funnet ut eksakte tall. Hvor mye kosten en funksjonshemmet person det norske samfunnet, eller land vi kan sammenligne oss med? Hvor mye koster det for en familie å ha et funksjonshemmet barn? Dette er til semesteroppgaven min i exphil. Skal du finne ut av dette må du jo også finne ut hva du selv koster samfunnet. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 De fleste som lever et normalt liv er en inntekt for samfunnet.. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Har du noen kilde på det? Ville i utgangspunktet tro at de fleste gikk sånn ca i null i løpet av livet. Hvor mye har Stephen Hawking kostet samfunnet? Aner ikke, men jeg er helt sikker på at det han har produsert er mye mere "verdt". Dette er et forsøk på å illustrere at det er like feil å bruke gjennomsnittet for å finne ut hvor mye en handicappet koster som det er for å finne ut hvor mye en funksjonsfrisk, en innvandrer eller en FrP-velger koster (og dette var bare tilfeldige eksempler). Samtidig er det et regnskapsmessig problem. Det å å gjøre samfunnet mer tilgjengelig for handicappede er et element av forsikring for hver enkelt av oss (i tilfelle ulykker etc) så en del av den kostnaden er å betrakte som en forsikringspremie for oss andre. Endret 3. mai 2011 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Error Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Hvor mye funksjonhemmede koster samfunnet er et lite godt spørsmål, med tanke på at det finnes ulike grader og typer av funksjonshemninger. En person med downs-syndrom vil jeg for eksempel tro at koster mindre enn en person som har et syndrom som gjør at han/henne må ha minst en person rundt seg til en hver tid, som kun passer på han/henne. I tillegg er det forskjellig fra kommune til kommune, siden tilbud/etterspørsel får diverse priser til å variere. Til slutt finnes det spesialtilfeller. Faren min har for eksempel nylig ferdigstilt et prosjekt med 8 leiligheter, med spesiel teknologi for personer med lettere funksjonshemninger (downs, f.eks.). Med lettere funksjonshemninger sikter jeg til at de kan gå selv, pusse tenna selv, bruke telefon selv osv., men trenger hjelp til mye. Disse leilighetene er ved siden av hverandre, og med en felles bygning på tomten. Kommunen sparer latterlig mye penger på dette prosjektet, selv om beboerne ikke betaler en døyt (5000 kroner en gang eller noe) for å bo der. For å konkludere er dette et ekstremt sammensatt tema, og å beregne kostnader er nok ikke så lett Lenke til kommentar
Morro Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Hva koster det at folk har jobb? Blir det billigere hvis vi avbestiller samfunnet? Finnes det noen regnestykker som ikke gir mening? Den med Tyskland rundt 1940 var bra.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå