Gå til innhold

[Løst] Hjelp til Excel formel

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til Excel formel:

5 medarbeidere registrer data i hvert sitt regneark. Regnearkene har vært sin mappe plassering på nettverket.

Regnearket har 52 arkfaner. 1 for hver uke i året.

I hver av regnearkene på hver uke er det blant annet kollonne fra hvilken avdeling som rapporterte inn registreringen, hva registreringen gjaldt og utfallet av den.

Det er rullegardiner med listeutvalg hvor man velger hvilken avdeling det som henvender seg, årsak, og utfall av henvendelsen.

Har også laget eget regneark som summerer opp antall saker fra alle medarbeide som viser antall henvendelser totalt pr (til envher tid) dags dato fra hver avdeling som viser også antall totalt årsak til henvendelse og totalt utfall.

Det jeg ønsker nå er en månedsrapport.

Det vil si at jeg fra hver medarbeider sitt regneark må hente informasjon fra ark som viser uke x-til x.

Denne informasjon i månedsrapport skal ikke være totalt, men vise henvendelser, årsak til registrering og utfall pr avdeling som melder inn.

Dvs:

Avdeling x har meldt inn x antall saker i ukene x-x og med x ulike årsaker og x ulike utfall.

Og det er ovenstående linje som er så utrolig komplisert å få til i en formel.

Noen guruer som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror dette er umulig. Du kan evt eksperimentere med funksjonen INDIREKTE men jeg tror ikke den bringer deg noe sted med såkalte 3D-formler (=i dybden, gjennom mange ark).

Dette virker som en databasejobb, ikke en regnearkjobb. Det er et par store prinsippforskjeller. I dette tilfellet er trøbbelet at dataene lagres der de skrives inn. Da kan man som regel ikke bruke dem til så mye annet enn i tråd med innskrivninglogikken, som her er en enkelt bruker en enkelt uke.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Takk for svar, Harald.

Liker ikke ordet umulig, men har forstått det er vanskelig. Alle it-guruer på jobben har gitt opp og unnviker meg :blush:

Så lenge all data er tilgjengelig burde det også være mulig å hente ut i gitte kriterier.

Vet hva jeg vil, men får det ikke til :cry:

Lenke til kommentar

Den minst populære hjelpen jeg gir, er "bygg om". Det kommer aldri takk for løsningen, sjeldent kvittering på at beskjeden er mottatt og vurdert. Ikke desto mindre, en vesentlig del av å være god i Excel er å vite hva hun ikke egner seg til.

Umulig refererer seg til en formelløsning, som er hva du ber om. Ingenting er umulig hvis du inkluderer VBA-programmering.

Allikevel, det blir som å dressere en katt til å skremme tyver istedetfor å skaffe en hund. Du blir mye lykkeligere med en databaseløsning her selv om det er kostnader og ubehag med ombygging på kort sikt.

Beste hilsen Harald

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg får hauger med død-tid på hotell kommende uke, mao, jeg kan se på problemet ditt litt nøyere :)

Har laget en del ark med, ehh, dynamisk cellehenvisning, altså, at hvilke celler den refereres til regnes ut.

Men, i stedet for at jeg skal fomle i blinde etter noe jeg tror er riktig, kan du ikke heller legge ut ett eksempel-ark med realistiske data(eller ekte om du kan det), så jeg har noe mer håndfast å jobbe ut fra?

Gjerne også litt forklaring i selve arket :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Den er god. Tvi tvi.

Jeg er selvølgelig veldig interessert hvis du finner en formel som virker, ta kontakt i så fall. :roll:

Beste hilsen Harald

Har tenkt lenge, og løsningen ble å bygge om. Fulgte ditt tips der, men vi holder oss fremdels til Excel :whistle:

I arbeidsboken velger vi nå å registrere antall henvendelser fra hver avdeling i hvert sitt ark og hver avdeling får også hvert sitt ark for grafisk fremstilling av henvendelser.En egen arbeidsbok vil summere opp både antall og grafisk totalt fra alle arbeidsbøkene som brukes til å registrere sakene.

Flittig bruk av navnebehandling er vel stikkordet for å få dette til å fungere. :thumbup:

Blir noen timers jobb siden det er mange avdelinger, men er kommet såpass langt i prosessen at jeg ser at alle formler er fungerende.

Database hadde kanskje vært bedre, men nå har vi en løsning vi er fornøyde med.

Hurtiglinker gjør at det blir enkelt å navigere mellom de ulike arkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...