Gå til innhold

Er vi blitt Grisk på Spillgrafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å spille et gammelt spill kan være som å se en gammel film.
Det har alltid vært sci-fi filmer, og mange har gjort seg store i sin tid. Ofte nettop fordi de har klart å fremstille seg som mer overbevisende enn resten. Når man først har sett The Matrix så er grensen for hva som er overbevisende flyttet noen hakk.

Noen konsepter og gameplay appelerer dog knviskarpt igjennom tidens tann, men det er blant annet avhengig av hva de prøver å formidle og overbevise om.

Duke Nukem 3D var lett å la seg bli oppslukt av når det kom ut og jeg tror DN Forever også fås ned når det kommer ut, men i 2011 kreves det mer for å gjøre innlevelsen/overbevisningen lett.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg tror at flere gamle spill som jeg syntes var veldig bra før, at hvis jeg hadde spilt dem nå, så hadde dem ikke opplevdes like brae.

 

Grafikken har veldig mye å si for innlevelsen i spillene. Bare se på CoD serien. De selger som aldri før, men det er i bunn og grunn det samme CS baserte gameplayet hver bidige gang. Det er i grafikken at gulroten sitter.

Lenke til kommentar

Jeg personlig mener at den grafiske delen er viktig, for å fremme spillet sin atmosfære.

Uten en skikkelig atmosfære vil jo spillet bli dårlig.

Mange gamle spill uten noe sånn syk grafikk er jo utrolig bra :)

Men disse spillene har jo allikevell en atmosfære som er minnesverdig.

 

Spilte pirates of caribbean fra 2003 en god stund, og The Elder Scrolls Morrowind.

Begge disse spillene er jo forferdelige grafisk, men forsatt en fin atmosfære da. Men enig med mange her, vi har blitt alt for opptatte av grafikk..

 

Crysis har jeg selv kjøpt, historien skal jeg ikke si var noe fantastisk egentlig. Standard plot, ingenting "nyskapende" utenom den amerikanske super soldier delen satt sammen i en drakt. Kjøpte spillet hovedsaklig for grafikk. Og flere av de store spillselskapene ødelegger nå store spilltitler med å fokusere alt for mye på det grafiske, uten å bry seg noe om storyline. Kan ta Dragon Age 2 som ett eksempel, eneren var fantastisk rpg spill med fin grafikk, nøye utført og fantastisk gameplay. Toern er linært, ødelagt, dårlig fokus på rpg elementene dragon age er kjent for.

Men vi får satse på at det kommer nye SKIKKELIGE spill med fokus på det viktige :)

Lenke til kommentar

Er vel ganske åpenbart at de fleste foretrekker gameplay over grafikk og jeg er ingen unntak :)

Bryr meg niks, null og nada om grafikken når det gjelder hvilket spill jeg kjøper. MEN jeg er "interessert" når det kommer spill som "flytter" grensen av hva vi har sett tidligere.

 

Tenk dere de beste spillene gjennom tidene. Tenk nå på hvordan de lå an grafikkmessig ved release. Cutting edge? Jepp, nemlig. Et team som leverer det ypperste av grafikk er som oftest like nøysommelige med alle av spillets aspekter, helt til fingertuppene.

Er så lei av "radikale" kids som alltid skal skille seg fra hveten og hevde grafikkgriseri og være "oldschool".

Sannheten er at det finnes en markant paralell mellom god grafikk og godt gameplay.

Vel, dette er/var pga spillene som kom ut på denne tiden alltid fikk pushet grafikken mer og mer for hvert nye spill. Jeg kan fint spille disse spillene idag og det er ikke pga grafikk. Ja, kanskje pga nostalgi, men har anskaffet meg spill som faktisk ikke ser så mye bedre ut feks: PS2's "Rogue Galaxy", og "Odin Sphere", samt PS1 klassikern "Vagrant Story" :) (Dette er spill jeg aldri hadde spillt før/spillt i barndommen) Var det grafikken som stod for valget? neppe

Lenke til kommentar

Det er jo bare grafikkhorenes tap.

Jeg setter meg heller ned med et spill som har bra gameplay, som Unreal Tournament (99), enn et oppskrytt spill med dårlig gameplay og god grafikk, slik som Call of Duty: Black Ops.

 

Eldre spill fra Nintendo spilles titt og ofte hjemme hos meg, særlig Super Nintendo-spill :)

Lenke til kommentar

Jeg kom in i spillverden med "Jetpack", på en gammel compaq laptop med sort-hvitt skjerm, og "musekule" innebygget i høyre hjørne. Men det var Fallout (1) som var det første spillet jeg spillte. På fargeskjerm, med win95. Og senere Baldurs Gate på 6 CD'er. Senere gikk det over til Heroes og Might & Magic II (som forøvrig er min favoritt i HOMM serien så langt), og senere Fallout 2. Jeg har selvfølgelig spillt mange spill siden da, og jeg ser en klar fellesnevner; Fokus på god historie/plott og historiefortelling går ned, mens grafikken går opp.

 

Før solgte spillene basert på historien, og grafikken var en ren bonus om den var god. I 2d grafikkens verden var det jo og helt opp til kreativiteten til de grafisk annsvarlige hvor "god" grafikken var, men forskjellene var ikke så store.

 

I dag er det omvendt. Spill selger på grafikk hovedsaklig. Ser det bra ut, selger det, enda du spiller igjennom det på seks timer, og historien er så kjedelig du aldri gidder spille det igjen, og du ender opp med å bruke enda mer penger på enda ett nytt spill av samme type. Historie er en bonus, om du er heldig nokk til å finne ett spill som har noen nevneverdig historie/plott, (da en plott som er dypere enn att "gruppe/rase A invaderer landet til gruppe/rase B, bare fordi de trenger en plott. Forsvar eller anngrip")

 

Så ja, ser ut til att verdens gamere, kanskje spesiellt de yngre/nyere gamere som har vokst opp med stadig mer detaljert 3d grafikk, er blitt grafikkhorer. Personlig syntes jeg dette er veldig trist. Ikke fordi jeg har noe imot "eyecandy", jeg elsker spill som imponerer med detaljerte verdener/landskaper og andre detaljer. Men fordi jeg savner spill som faktisk forteller en historie. Hvor du faktisk har nokk dybde og kontakt med karakterene rundt deg i spillet til å føle du lærer de å kjenne. Att du faktisk (i allefall i spillet) annser de som en person, til en hviss grad, og ikke bare ett verktøy du kan bruke til å knærte mest mulig fiender.

 

Men mesteparten av det nevnt over krever jo litt tankegang ifra spilleren. Det krever att en tenker, og må finne ut av ting selv. Gjøre valg og samle informasjon selv. Detter er vel sikkert også vanskelig for de nyere gamerene som er vanndt til å få all informasjon servert på fat, så de bare kjører etter pilen, og trykker på knapper så figuren slår, mens de tråkler seg igjennom ferdig forklarte "Oppdrag" langs en rett planke.

 

Nei. Om enn grafikken er pen, har mye av det vakre ved spill (rent bortsett fra FPS, som er unnskyldt når det kommer til historie, enda de fortsatt får bonus for å ha historie), forsvunnet ut av fokus hos spillprodusentene, til fordel for grafikk.

Og gamere vil da igen forvente mer grafikk, for det er det spillene serverer, og dermed må produisentene igjen, fokusere mer på grafikken, og hele spillkonseptet havner da i en "ond sirkel" med tanke på innhold.

 

Kan jo kanskje håpe att denne "bremseklossen" sim konsollene er, i forhold til utviklingen av grafikk på PC kan ha en positiv effekt, ved att utviklere må lage bedre historier, som "det lille ekstra", for att nettop deres spill skal selge...

 

Men jeg holder ikke pusten-

 

For ja. De fleste av oss er blitt utrolig griske på grafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Spilte pirates of caribbean fra 2003 en god stund, og The Elder Scrolls Morrowind.

Begge disse spillene er jo forferdelige grafisk, men forsatt en fin atmosfære da. Men enig med mange her, vi har blitt alt for opptatte av grafikk..

 

Crysis har jeg selv kjøpt, historien skal jeg ikke si var noe fantastisk egentlig. Standard plot, ingenting "nyskapende" utenom den amerikanske super soldier delen satt sammen i en drakt. Kjøpte spillet hovedsaklig for grafikk. Og flere av de store spillselskapene ødelegger nå store spilltitler med å fokusere alt for mye på det grafiske, uten å bry seg noe om storyline. Kan ta Dragon Age 2 som ett eksempel, eneren var fantastisk rpg spill med fin grafikk, nøye utført og fantastisk gameplay. Toern er linært, ødelagt, dårlig fokus på rpg elementene dragon age er kjent for.

Men vi får satse på at det kommer nye SKIKKELIGE spill med fokus på det viktige :)

 

Er vi for optatte av grafikk? Grafikken har bare blitt marginalt bedre de siste 5 årene. Synes knapt jeg hører annen et "gameplay er viktigere enn grafikk" (en selvfølgelighet da grafikken er endel av hele spillopplevelsen) Er det virkelig grafikkens skyld at DA2 er dårligere? Og er det ikke et lite pradoks at grunnen til at det er lite fokus på de gode elmentene i DA2 er den samme som grunnen til at grafikken ikke er så god som den kunne vært, nemlig tilpassing til konsoll? Er det slik at nyskapning og gameplay-fokus går hånd i hånd med god grafikk, heller enn motsatt?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Før solgte spillene basert på historien, og grafikken var en ren bonus om den var god. I 2d grafikkens verden var det jo og helt opp til kreativiteten til de grafisk annsvarlige hvor "god" grafikken var, men forskjellene var ikke så store.

 

I dag er det omvendt. Spill selger på grafikk hovedsaklig. Ser det bra ut, selger det, enda du spiller igjennom det på seks timer, og historien er så kjedelig du aldri gidder spille det igjen, og du ender opp med å bruke enda mer penger på enda ett nytt spill av samme type. Historie er en bonus, om du er heldig nokk til å finne ett spill som har noen nevneverdig historie/plott, (da en plott som er dypere enn att "gruppe/rase A invaderer landet til gruppe/rase B, bare fordi de trenger en plott. Forsvar eller anngrip")

 

Jeg tror nostalgien får det til å glemme realitetene, det var høyt fokus på grafikk også før, det var bare det at den var dårligere over hele fjøla. Og hvor mange spill på den tiden hadde "god historie" eller "dypt plott". Den store majoriteten hadde knapt noe som kan kalles et plott. Sikkert minst 90% hadde et mindre dypt plott enn call of duty.

 

AtW

Lenke til kommentar

Slenger inn en kommentar om Deus Ex. Full voiceover, en fantastisk historie og et gameplay som har endret måten å spille på. Trenger ikke grafikk for slikt.

 

Bifalles

 

Dette spillet oppdaget jeg først i fjor sommer og ble umiddelbart sugd inn i de fantastiske miljøene, den engasjerende historien og de gode karakterene.

 

Og senest i går kveld fullførte jeg en runde i Dune (1992).

 

Grafikk er vel og bra det, men det hele drukner fullstendig uten en god historie og rått gameplay. Minecraft er jo ett moderne eksempel på nettopp det. Gameplay kicks graphics` butt :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Grafikk bryr jeg meg ikke så mye om. Det er et pluss, ja, men trenger ikke være Crysis-grafikk på alt jeg spiller. Tar stadig fram Monkey Island, som for øvrig også er mitt favorittspill. Det har rimelig utdatert grafikk, men for meg er det en av de beste spillene som er laget.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

ATWindsor sa det best. Vi lar ofte vår nostalgi bestemme hvorvidt et spill var tidenes beste eller ei.

 

1 av 50 spill idag leverer en riktig blanding av grafikk, historie og gameplay (min personlige mening selvfølgelig), og jeg tviler sterkt på at det antallet var så mye høyere "før i tiden".

Lenke til kommentar

Ja... Spill kan være ute tong grafikk, men resten av spillet må være solid. Grafikken har blitt en slags hvile sten for utviklere, der jo bedre de lager grafikken, jo mindre har innhold noe å si. Har spillet endel retro spill i det siste, å ser at det er noe med det gamle som ikke det nye har. Soul....

Lenke til kommentar

Synes folk flest har feil fokus når det kommer til hva som er bra grafikk. For min del er ikke bra grafikk nødvendigvis full HD og utnyttelse av alle DX11 funksjoner, og jeg kan fortsatt kose meg med spill som for mange virker utdaterte grafikkmessig.

 

Problemet for meg er spillene som rett og slett er dårlig designet grafisk og grensesnittsmessig. Du kan fint lage et lavoppløslig spill som er designet på en måte som utnytter begrensningene istedenfor å gi inntrykk av at de prøver for hardt i forhold til hva spillmotoren er laget for. Kombinert med et klønete brukergrensesnitt blir det stort sett totalt ødeleggende for spillopplevelsen.

 

Et eksempel på noen som har gjort det riktig i nyere tid er f.eks. minecraft som kjører lavoppløselig og veldig firkantet, men gjør det til noe vakkert.

Endret av Melfacion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om vi har blitt griske etter spillgrafikk?

 

- Jeg kan bare svare for min egen del: Ja og nei.

 

Nei: Når jeg spiller strategispill bryr jeg mef lite om grafikken. Eks : HOI3, Victoria 2, EU3 osv.

 

Ja: Hvis jeg først fyrer opp et FPS-spill eller liknende er en "god" grafikk i spillet et enormt pluss. (Dog er spillbarheten og gameplayet vktigst)

Lenke til kommentar

Jeg er nok en liten grafikkhore til nyere spill, men det hindrer ikke meg å spille klassikere som baldurs gate, zelda spill og diablo (jeg syns forøvrig the witcher ser fantastisk ut jeg da).

Eneste ulempen med gamle spill på pc på nyere maskiner er jo gjerne kompatibilitet og oppløsningen.

 

Jeg har dog latt mer og mer til detaljer, Warhammer online for eksempel, bruker ikke en så mye mer avansert grafikk-motor enn world of warcraft, men detaljene er det stor forskjell på ^^

Lenke til kommentar

for meg er grafikk viktig hvor realistisk innlevelse teller. som f.eks fps.

 

Men vil da ogsaa si at f.eks the elder scrolls er ogsaa greit med god grafikk.. som da er rpg fps

 

men for meg er det viktig at grafikken kan gjengi det utviklerene vil formidle. f.eks er WoW et glimrende eksempel. grafikken er jo ikke noe virkelighetsnaert, men den er ryddig og pen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...