Gå til innhold

Er vi blitt Grisk på Spillgrafikk

Anbefalte innlegg

God dag, kjære forum, jeg hadde en liten tanke no isted på jobb, og tenkte liksom er vi gamere blitt grisk på spillgrafikken vår? Det jeg mener er om vi pga utdatert grafikk ikke spiller gamle perler, Som American Macgee's Alice in wonderland, thief 1,2 og 3? jeg føler hvertfall noen mine venner er slik, jeg kan vise de the Witcher 1 og si te de at dette spillet er rått dere må prøve det, og noe av det første jeg hører er at nei faen ser jo ikke bra ut.. bla bla bla når kom det ut da..2006 sier jeg og de bare nei er jo gammelt som F..

Jeg blir litt skuffet jeg digget å høre om eldre spill som jeg har gått glipp av og prøver å finne de, og finne jeg de så er jo det fantastisk.. så er flertallet blitt Grafikkhorer eller? nøyer vi oss med bra gameplay og historie?

bare påpeker dette gjelder konsoll spill og Pc spill, ikke Iphone osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi forventer at grafikken skal bli bedre og bedre for hvert eneste år som går ja. Det fins og forskjellige type gamere som alle har forskjellig alder. De som er konfirmanter i år f. eks. og skal kjøpe seg PC har kanskje høyere forventninger enn en noe eldre gamer som har kost seg med spill som ble utgitt før 1995, og er mer opptatt av en god historie. Jeg føler kanskje og at vi fokuserer litt for mye på hvordan spillet ser ut grafisk, og at spillutviklerene ikke fokuserer like mye på historien (Lenger?), ikke vet jeg.

Den beste gaming opplevelsen har jeg hatt med eldre konsoller også, ser ikke ut til at jeg noengang får oppleve slike store øyeblikk igjen er jeg redd.

Lenke til kommentar

Tjah...

Kan dra fram Starcraft1 vs Starcraft2. Det er gjort store forbedringer i gameplayet, i tillegg til at grafikken er pusset opp. Det er riktignok litt få units i Starcraft2, men dette kommer i expansions. Kort oppsummert, jeg har en bedre spillopplevelse i Starcraft2 OG det ser bedre ut. ;)

Lenke til kommentar

Spilte Condemned på The Gathering i fjor, og fikk da en del kommentarer på at det ikke så bra ut. Ja, spillet er eldre enn de som er nå, og ser ikke like bra ut, men det betyr ikke at spillopplevelsen forringes?

Å foreslå et knallspill fra noen år tilbake til en venn virker som en helt umulig oppgave. Bare de ser grafikken eller hører når det blir laget steiler de.

Lenke til kommentar

Den beste gaming opplevelsen har jeg hatt med eldre konsoller også, ser ikke ut til at jeg noengang får oppleve slike store øyeblikk igjen er jeg redd.

Hva opplevelse tenker du på?

jeg tenker også at slik som vi har det no så er det ikke så store restriksjoner som det var før det designerene gidd å tenke like kreativ, og da tenker jeg litt på ene boss fightn på Metal Gear solig hvor man måtte bytte kontroll slott? jeg har desverre ikke fått spilt den serien, men venter spent på en HD remake maybe? :p hehe

Lenke til kommentar

jeg tenker også at slik som vi har det no så er det ikke så store restriksjoner som det var før det designerene gidd å tenke like kreativ, og da tenker jeg litt på ene boss fightn på Metal Gear solig hvor man måtte bytte kontroll slott? jeg har desverre ikke fått spilt den serien, men venter spent på en HD remake maybe? :p hehe

Tenker på spill som Super Mario World 1,2, donkey Kong country til SNES/NES. Super mario land fra 1989, Zelda Ocarina of time og Banja Kazooie til N64. De første final fantasy spillen første kirby, megaman osv. Får ikke samme følelsen av og spille nye spill som jeg fikk med de. :)

Lenke til kommentar

Tenker på spill som Super Mario World 1,2, donkey Kong country til SNES/NES. Super mario land fra 1989, Zelda Ocarina of time og Banja Kazooie til N64. De første final fantasy spillen første kirby, megaman osv. Får ikke samme følelsen av og spille nye spill som jeg fikk med de. :)

for meg var det Super Mario 1 på NES og så gikk jeg vel rett til N64 og der var det Banjo Kazooie som var helt for meg :D ahhh elsker det spillet.. bra det liger på Xbox live :D

Lenke til kommentar

Har spillt Super Mario 1 og 3 på NES, og må si jeg likte 3'rn best.

At man har et bedre forhold til det første spillet i en serie er vel ikke akkurat uvanlig.

Minner meg på at jeg har spillt Diablo2 til jeg ble blå i trynet, mens jeg syntes Diablo1 var noe skrot. :D

Lenke til kommentar

Gameplay er mye viktigere. Spiller Minecraft til tider, kan jo ikke akkurat snakke om den heftigste grafikken der! :)

Jeg har selvsagt ikke noe imot vakker grafikk og tenker på det som et pluss vanligvis (noen spill tok seg bedre ut før i tiden)

Likevel bryr jeg meg egentlig fint lite om grafikken så lenge det ikke er på "tidlig-3D-nivå" som jeg synes ser helt forferdelig ut.

Lenke til kommentar

Jeg vil si det største problemet med grafikk er når ett spill er i samme generasjon som nye spill, men tydelig værre. Det er ingen som vil se på Super Mario eller Link to the Past og si at grafikken er for dårlig, men når det kan direkte sammenlignes med nyere spill så er man vel bare blitt vant til at ting er bedre gjort.

For å bruke meg selv som eksempel, så kunne jeg godt finni på å spille Quake, men selv om jeg elsker Deus Ex så blir det bare forstyrrende med den utdaterte grafikken. Er på en måte akkurat som uncanny valley, er ett område hvor ting ikke helt stemmer

Lenke til kommentar

Jeg liker godt god grafikk, men det er viktigere at grafikken og lyden matcher gameplay og story, om spillet har en sammenhengende "feeling" så spiller det ikke så stor rolle når grafikken er fra.

Eller for å si det slik Metal Gear Solid er ikke noe dårligere enn Metal Gear Solid 2 eller 3. Selv om grafikken i 2 og 3 er veldig imponerende, og god selv satt opp mot dagens spill. Tvert i mot så er det første det klart beste. (oppfølgerne er dog enormt gode spill også)

Eller ta Gran Turismo f.eks, Gran Turismo 2 er min favoritt i den serien, og jeg har brukt mange ganger så lang tid i gt2 som i gt3 og gt4.

Lenke til kommentar

Jeg er nok en liten grafikkhore, men det kommer også an på hva slags spill det er, og hva som interesserer meg med spillet. For eksempel har jeg aldri brydd meg om at Super Meat Boy nærmest ser ut som et enkelt Flash-spill, siden SMB ikke har noe med "innlevelse" å gjøre, men er et rent "prestasjonsutfordrende" platformspill. Spill kan også være en estetisk opplevelse uten at det imponerer med tekniske effekter, f.eks. Machinarium. Men når spill til en viss grad handler om å leve seg inn i en 3d verden, enten det er et rent fps eller et rollespill så klarer jeg ikke helt å gå tilbake så veldig langt i tid, med mindre det er for nostalgiske grunner..

• Liker 4
Lenke til kommentar

Leveldesign og gameplay er minst like viktig som grafikken. Få spill slår Max Payne 1 og 2 på leveldesign og grafikk. Lurvete og nedslitte bygninger ser virkelig lurvete og nedslitte ut. Lagerbygninger, trekasser og tønner er like kjedelige uansett hvor fin grafikken er.

Lenke til kommentar

Hmm, for min del spørs det litt. Er 17 og begynte vel å spille "aktivt" når jeg var... 7?

I enkelte spill føler jeg at dårlig grafikk/animasjon ødelegger for innlevelsen i spillet. Da kaster jeg det fra meg med en gang og orker ikke å spille.

I andre spill (som Monkey Island) har grafikken lite å si for spillet, og da bryr jeg meg ikke i det hele tatt.

Det skal også sies at nostalgi-biten spiller mye inn, noe jeg tror den gjør hos alle. Hvis du har spilt et spill som hadde bra grafikk når du først fikk det, så kan det være så utdatert som det bare vil, og det gjør ingenting. Hvorfor det er sånn er vanskelig å si, men av erfaring er det en gjenganger.

Et litt halvdårlig eksempel der er Heroes of Might and Magic 3.

Generelt sett er det mange på min alder som er ekstremt fokuserte på grafikk, og hvis de ser noe som kom før 2007 tenker de bare "looool COD er fetere ganger tusen ass" (OBS: Dette er ikke sterotypi eller overdrivelse, men fakta)

Endret av Error
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes generelt ungdommen i dag er mye mer opptatt av det estetiske enn tidligere, så kanskje det bare speiler den generelle samfunnsutviklingen? (:p)

Jeg begynte såvidt og spille på SNES og da var det Mario som gjaldt. Så fikk jeg N64 hvor Ocarina of Time frelste meg. Det er det beste spillet jeg noensinne har spilt, og sannsynligvis kommer til å spille, og det eneste singelplayer-spillet som har fengslet meg så mye. Super Mario, Mario Kart, Diddy Kong Racing, Banjo Kazooie og Donkey Kong er også andre spill jeg husker med gledet.

På PC er Heroes-spillene og Diablo II bautaene. Jeg elsket WoW når det kom ut og, men det varte bare i noen måneder hvor vi var en del kompiser som startet sammen.. Gode tider!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...