Gå til innhold

feil på grafikkort eller hovedkort ? - hjelp søkes

Anbefalte innlegg

Er det noen her som kan hjelpe meg ?

Kjøpte en packard bell iextreme den 08.11.02. originalt sitter det et GF 2MX kort. Slott er 4 x AGP. Hovedkort – Evergreen 2 (MSI 6339 rev. 2)

Kjøpte i desember 02 en plextorbrenner og et ASUS V8440 – GF 4 kort, og satte inn i PC`n.

PC ble kjørt stabilt til ultimo mars da det ikke gikk å få liv i den. Den boota ikke, og det kom ikke strøm til noen av komponentene. Tok kontakt med PB og prøvde å få PC`n igang - kortslutta jumpere, tok ut BIOS batteri mm., uten hell. Fikk da beskjed om å levere produktet der jeg hadde kjøpt det (Elkjøp).

Den 01.04.03 ble PC`n levert. Gikk igjennom hele runden ved innlevering med repr. fra Elkjøp, og sjekket alt. Jumpere, BIOS batteri, kontakter, kort, idè kontakter mm. for å unngå å bli fakturert fra Effekt pga.bagateller.

PC ble returnert meg den 10.04.03 med faktura pålydende 700,- for ”en av pinnene på ide kontakten på hovedkortet var bøyd og gjorde at den bare sto i post uten å gå videre. Rettet opp pinnen og startet maskinen ok.”

Alt vell. Tilbake med PC – full stopp den 22.04.03. Samme problemet. Gikk ikke å få liv i den. Den 23.04.03 ble PC`n levert. Gikk igjennom hele runden ved innlevering med repr. fra Elkjøp på nytt, og sjekket alt.

PC ble returnert Elkjøp den 29.04.03 med faktura pålydende 700,- for ”uorginalt skjermkort satt dårlig i og det er litt dårlig kontakt på det pga. at det er så stort og tungt, og kan lett løsne litt.”

Fikk beskjed om PC`n var fikset. Ba Elkjøp ta kontroll på den før jeg hentet maskinen. Ble ringt opp en time etter med beskjed om at PC ikke var tilgjengelig !? Reiste ned lørdag 03.05.03, og ba om omlevering av PC. Ble da bedt om å vente til mandag, noe som jeg aksepterte. Kom på mandag, og vips var PC`n min der – og alt fungerte. Forklaring på feil var at ved å bevege skermkortet i slotten i ca. 15 sekunder, så tok PC`n kvelden. Det var da umulig å starte maskinen før originalt skjermkort ble satt inn og maskinen startet på nytt. ASUS korten ble skrudd godt fast, og med klapp på skulderen at nå var alt bra.

Alt vell. Tilbake med PC – full stopp den 23.07.03. Samme problemet. Gikk ikke å få liv i den. Samme dag ble PC`n levert. Gikk igjennom hele runden ved innlevering med repr. fra Elkjøp på nytt, og sjekket alt. Jumpere, BIOS batteri, kontakter, kort, idè kontakter, originalt skjermkort mm. – fikk ikke liv i den. Elkjøp tok PC inn, og jeg bad om omlevering.

De tok kontakt dagen etter – PC OK, kom å hent. Samme forklaring – det uoriginale skjermkortet fremprovoserer kortslutning (!?), og at de ikke kan klare å fremprovosere tilsvarende feil med originalt skjermkort.

Har tatt kontakt med support. fra MSI og PB – de har aldri vært borti tilsvarende, og synes dette er rart. Iflg. opplysninger er det ikke begrensninger på type AGP kort som kan settes inn i slotten, og at maskinen skal fungere uavhengig av ASUS kortet.

Er det noen som har input eller kan veilede. Har noen av dere vært borti tilsvarende ?.

Takknemlig for bistand.

På forhånd, takk for hjelpen. :woot::shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er noe av det merkeligste jeg har hørt.

Du kan jo ta å teste den nye skjermkortet i en annen maskin.

Funker det der da, da er det hk som er rart, funker det ikke er skjermkortet gåent, eller noe rart med.

Kan jo hende at produsenten av pc`en har lagt en sperre på, slik at du ikke kan kjøre andre enn den produsentens kort.. Merkelig, ja, men man vet aldri hva de finner på. Derfor handler jeg aldri ferdi pc.

Lenke til kommentar

Forferdelig kipt å høre slike historier. Dette er så vidt jeg kjenner inget vanlig problem. Tror du har en MandagsPC. Har du prøvd å kjøre en og en del i et annen maskin for å feilsøke? Mitt heteste tips er HK, prøv de andre delene i en annen maskin, hvis ok, kjøp nytt hk :shrug:

P.S. prøv en del av gangen..

Lenke til kommentar

:) takk til Ben Dover og deg Morpheus^ for innspill.

Kjører nå komponentene på en hjemmesnekret PC (AMD xp 1600). Per d.d ingen problemer med skjermkort eller plextorbrenner. Kan ikke teste Rambusrammen, da denne kjører DDR (men antar brikkene OK).

Når det gjelder hovedkort og kjøpepc er den fortsatt under garantitiden. Det er bare å få elkjøp til å akseptere dette (Hvordan vet jeg ikke ?)

Produsenten, dvs. PB sier selv at de ikke har begrensninger på Hovedkortet, og at min PC skal fungere med asus kortet - men jeg må innom utsalgsstedet for omlevering (noe som elkjøp ikke aksepterer).

Dersom det er problemer med skjermkortet har MPX, som jeg har kjøpt det hos, lovet å skifte det asap. (Forøvrig meget godt fornøyd med MPX både ved kjøp og bistand under denne saken - seriøs forhandler fra mitt ståsted)

Det er det viktig med innspill og erfaringer fra dere, før jeg går til forbrukerrådet og kjører saken mot elkjøp.

La tipsene strømme inn, dersom det er flere som har forslag eller erfaringer. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...