Mobilla Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg skal sannsynligvis bytte, krympe ned til kun laptop og null stasjonært. Hva jeg har av krav: - GOD crisp klar skjerm - 14" er ideelt, IKKE større enn 15. Dette for å få lavest mulig vekt. Finnes noe på to kg med 15" er det ok. - Godt grafikk-kort. - Gode nettverksegenskaper - God batterikapasitet. - Fungere som en lettvin og grei kontor/bisniss pc. - Takle middels til litt over middels multimedia (musikk og billedredigering) - God multitasking, takle kapasitetskrevende programmer som går kontinuerlig/samtidig (skjerforstørrer/leser bl.a.)(ser dårlig, programvaren heter ZoomText)Musikkprogrammer som Finale og qbase. - Behagelig tastatur å skrive på. - Lavest mulig vekt. Jeg er vant med PC, og har nå en LeNovo ThinkPad sl500. Helt grei, men litt treig. Tastaturet er småslitt etter mye bruk i 2,5 år (jeg skriver mye som hobby. Jeg synes skjermen har tapt seg. Og batteriet. Etter hvert synes jeg og den er blitt litt svær rett og slett. Den har begynt å crashe, enten ved å fryse eller ved blåskjerm. Kjører win7 Ultimate. Core 2 duo på 2gHz, 2GB ram. Liten harddisk på 320MB. Jeg trodde jeg hadde ryddet opp, men jeg har inntrykk av at pc-er bare ender i en sånn tåpelig tilstand der de blir "glade i" å crashe, henge, reboote plutselig uten noen grunn (jeg finner ikke noen i alle fall) Hva med MAC, jeg ser stadig flere sitte rundt om kring med MAC-er. Hvordan er det å jobbe med en MAC versus en PC? Noe å tape? Noe å vinne? Jeg har f.eks. et videokamera som går på firewire - er det mulig å putte sånne pci-kort eller hva det nå heter inn i en MAC - er de laget så hardware kan oppdateres? Hvordan er det å la en Android-telefon og en MAC leve side om side? Jeg har en HTC Desire HD jeg for alt i verden ikke vil bytte ut. Jeg har også klådd på iPhone, og synes mye bra om den. Virker intuitiv og grei. Jeg måtte tenke pris, og landet på HTC. Vil et bytte være en enorm omveltning? Det er liksom PC jeg alltid har brukt. Det var vel det jeg kom på av spørsmål nå. Om jeg kan ha noe håp om å få penger for den laptopen jeg nå har finner jeg vel bare ut ved å avertere... Ga f**n meg mye for den i forhold til hva jeg ser man kan få langt billigere nå. Men så er det jo byggekvaliteten da. Men jeg orker ikke å betale med vekta lengre.. Og jeg har dårlig erfaring med Acer, bare så det er sagt Takk for alle tips Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Tror ikke du finner Mac med de hardware-egenskapene du spør etter. Du må ha en 15" modell om du skal ha bra graffikkort, og de veier 2.5kg. Lenke til kommentar
Kimmix Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Alienware M14x er en kraftig laptop og veier 2.9 kg elns... og den har 6 timer batteri. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Hva med MAC, jeg ser stadig flere sitte rundt om kring med MAC-er. Hvordan er det å jobbe med en MAC versus en PC? Noe å tape? Noe å vinne? Mac jobber jo litt på en annen måte, vil nok si mac blir å sammenlignes med unix skrivebord bare veldig flotte farger og utsendet. Så ja det er faktisk fulgt mulig å bytte uten å merke for store forskjeller. Det er bare tilvending sak. Mac er jo ganske så stabil, omtrent som en riktig linux distribusjon med stabile programvare. Men det forutsetter at maskivaren støttes så klart. Så jeg vil anbefale å kun kjøpe ting som selges i apple butikker. Vil et bytte være en enorm omveltning? Det er liksom PC jeg alltid har brukt. Det var vel det jeg kom på av spørsmål nå. På spilling, vil jeg si ja, Sjekk på http://www.apple.com/no/findouthow/mac/#anatomy Av de maskinene du sikter til: MacBook Pro eller Mac air ville nok passet? Nå vet jeg ikke hvor langt: http://store.apple.com/no/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro har kommet til butikkene, om prosessorene består av "sandy brige". Du bør nok satse på SSD, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig. Endret 2. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Mobilla Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Takk for svar begge to, men dumme meg... Hva er SSD? Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Flash-baserte harddisker. De er MYE raskere enn de tradisjonelle harddiskene og programmer vil åpna nær med en gang. Desverre har de mye mindre lagringsplass og koster mer. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Forøvrig, er SSD stillegående, bruker lite strøm. Så det er virkelig å anbefale, spessielt på bærbare maskiner. Noen som vet hva slags harddisker eventuelt apple macbook bruker? Hvis man syns SSD er litt for dyrt, er nok SEAGATE Momentus XT 7200.1 Hybrid 500GB 7200rpm 32MB HDD + 4GB SSD SLC, 2.5" SATA2 9.5mm en god harddisk. Men mac har nok slitet en del med denne harddisken. Så hvis det problemet er løst, er nok ytelsen mere en god nok. Hvis den 4GB SSD SLC SSD delen blir brukt. Eneste ulempen er at denne harddisen ikke sparer mere strøm en andre harddisker. Men kanskje starter raskere etter dvalemodus. Endret 3. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Til din informasjon så er MAC en PC=Personal Comupter. Er bare appelboys som kategorisere mac som hellig 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Til din informasjon så er MAC en PC=Personal Comupter. Er bare appelboys som kategorisere mac som hellig Kan vi heller ikke ta den diskusjonen: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1343873 isteden? Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Til din informasjon så er MAC en PC=Personal Comupter. Er bare appelboys som kategorisere mac som hellig MAC = Media Access Control Mac = Forkortelse/slæng for Macintosh Pirke pirke 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå