Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Og yoichi du svarte ikke på spørsmålet mitt. Eksisterer tanken utfra den definisjonen der? Kan du bevise tanken eller må du bevise den utfra konsekvensene av den?

Jeg kan ikke se at dette er relevant til eksistensen av guder. Du later til å ha en helt egen definisjon av gud, så frem til du har kommet med en tydelig definisjon av hva du betegner som gud, så er det umulig å vurdere om det du velger å kalle gud, eksisterer.

Definer begrepet først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt klart. Jeg sier ikke at Gud eksisterer utenfor tid og rom som en skaper av universet, men at han eksisterer innenfor tid og rom er det liten tvil om i mine øyne. Jeg mener gud eksisterer like mye som alt annet vi ser fordi han eksisterer i en eller annen form i størstedelen av menneskenes bevisshet.

Da er det mye rart som eksisterer, gitt! O.o

Lenke til kommentar

Da er vi tilbake til definisjonen om eksistens.

Se over ¨^^^

Gud eksisterer fordi han har innvirkning i din hverdag. Tror du at gud hjelper deg, så eksisterer han innenfor tid og rom som alt annet, fordi du er overbevist om at han eksisterer!

At du TROR at det finnes en gud og at han griper inn i livet ditt er faktisk ikke annet enn innbildning fra din side, bare så du vet det...

Men jeg har hørt denne logiske feilsluttningen før, fra andre religiøse som tror at FORDI de TROR at det de tror er SANNHET så er det sannhet... Fantastisk uærlig resonement, men hva kan man forvente av folk som aldri krever et eneste lite bevis for noen ting...? I praksis så er min røde drage helt sannhet for MEG, hvis jeg tror det argumenterer jeg og får til svar, "Men en rød drage er ikke gud...." De har med andre ord gitt sin gud en plass og egenskaper ingen andre kan inneha og dette er også fryktelig uærlig...

Skjønner religiøse dette? Nope.... De tror faktisk at de kan frita sin gud (selv om de ikke har et eneste bittelite bevis for noen gud i det hele tatt!!) fra ALT fordi de er opplært, hjernevasket, til å tro at bibelen og det de er fortalt om gud er sannhet... Tror ikke du finner mer "ignorant uærlige" mennesker, for å bruke et utrykk jeg nettopp fant på....

Som jeg spør i en annen tråd. Eksisterer en tanke? Eller vet vi en tanke eksisterer fordi vi ser konsekvensene av den?

Her tuller du fælt... Vi kan gå ut i fra at en tanke er virkelig fordi de har innvirkning på hva vi gjør (og er laget fysiskt av elektrisitet og kjemi vi faktik kan måle... Hvordan måler vi gud? Men multi meter? Tommestokk? Hva... Kan ikke sammenlignes, her er det ignoransen som taler...

Lenke til kommentar

Og yoichi du svarte ikke på spørsmålet mitt. Eksisterer tanken utfra den definisjonen der? Kan du bevise tanken eller må du bevise den utfra konsekvensene av den?

Jeg kan ikke se at dette er relevant til eksistensen av guder. Du later til å ha en helt egen definisjon av gud, så frem til du har kommet med en tydelig definisjon av hva du betegner som gud, så er det umulig å vurdere om det du velger å kalle gud, eksisterer.

Definer begrepet først.

Eksistens var meget enkelt å forklare sa du, så da må det jo være revnenede likegyldig for deg om du vil bevise eksistensen til en tanke eller en gud? Grunnlaget for min og din avsporing var at nettopp eksistens er vanskelig å definere. Hva eksisterer innen for tid og rom og hva eksisterer ikke? Med dette i tankene kan du lese hele første posten min igjen så tar vi diskusjonen videre derifra.

Lenke til kommentar

Definer begrepet først.

Eksistens var meget enkelt å forklare sa du, så da må det jo være revnenede likegyldig for deg om du vil bevise eksistensen til en tanke eller en gud? Grunnlaget for min og din avsporing var at nettopp eksistens er vanskelig å definere. Hva eksisterer innen for tid og rom og hva eksisterer ikke? Med dette i tankene kan du lese hele første posten min igjen så tar vi diskusjonen videre derifra.

For å kunne svare på om noe eksisterer må man nødvendigvis få definert det man skal avgjøre eksistensen av. Det er enkelt å bevise eksistensen av en tanke, så det er ingen tvil om at mennesker tenker, og heller ikke vanskelig å bevise at enkelte tenker mindre enn andre ...

Det at man har en tanke, beviser ikke eksistensen av det man tenker på. Med mindre at du tror at Cthulhu og så eksisterer selvsagt. Hvilken påvirkning tror du Cthulhu har på vår verden?

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å bevise min egen tanke, men ser selvfølgelig resultatene av de og trekker konklusjon om at mine tanker eksisterer. Det at tanken eksisterer er i og for seg ganske fascinerende, for hvor kom den første tanken fra? Fra intet som alt annet? Gud har mange definisjoner avhengig av hvem du spør rundt om på kloden. Eksisterer han da for de? Ja i aller høyeste grad fordi de mener han har innvirkning på de. Eksisterer katten du ser på gulvet eller er det kvarkene som popper ut og inn av eksistens som katten er laget av, som eksisterer? Hva er da eksistens? Det man kan se? Det man kan måle? Det man kan bevise? Cthulhu som du trekker fram kan både sees og måles (innvirkning på de som blir redd) Riktignok er Cthulhu menneskeskapt, noe jeg også tror Gud er - Men spørsmålet mitt blir: Kan det tenkes at en tanke genererer energier som er underlagt samme lover som det du ser rundt deg? Derfor satt jeg å funderte på hvor mye energi som må til for å skape en rosa elefant og menneskenes mulighet til å skape denne fra intet om de klarte å generere nok energi. "Ingenting" har et potensiale og jeg trekker sluttninger om at "alt" da har like mye potensiale som "ingenting". Flåsete selvfølgelig, men å si at det finnes mer mellom himmel og jord som enda ikke er bevist er langt fra irrasjonellt.

Lenke til kommentar

Ja, vi er alle enige om at fantasien om gud eksisterer.

Spørsmålet er om selve gud i seg selv eksisterer. Nei, elektriske impulser i hjernen din gjør ikke at et magisk vesen plutselig begynner å eksistere et annet sted. Det er fortsatt bare en fantasi, selv om du får det til å høres fjongt ut med kvarker og alt mulig.

Du må gjerne motbevise dette ved å skape en rosa elefant med tankekraft, men her holder det ikke med den usynlige versjonen. Den må være høyst konkret og synlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...