Gå til innhold

Fast ansatt med enkeltmannsforetak


Anbefalte innlegg

Er fast ansatt i transportbransjen, men har utdanning fra bygg og anlegg. Kan jeg starte opp ett enkeltmannsforetak ved siden av å være fast ansatt i en bedrift? Er ikke snakk om store greier,rundt 5-70.000kr pr sommer tenker jeg. Kan man kjøpe firmabil og avskrive utgifter relatert til firmaet selv om det er snakk om så små beløp eller er det krav om ett visst overskudd pr år?

Og må jeg da levere to skattesedler, en som arbeidstaker og en som enkeltmannsforetak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er fast ansatt i transportbransjen, men har utdanning fra bygg og anlegg. Kan jeg starte opp ett enkeltmannsforetak ved siden av å være fast ansatt i en bedrift?

Ja, men sjekk hva arbeidsavtalen din sier om å drive konkurrerende virksomhet. Bygg&anlegg er vel ikke akkurat i konkurranse med transportbransjen; med mindre du skal kjøre tippbil med grus, f.eks.

 

Er ikke snakk om store greier,rundt 5-70.000kr pr sommer tenker jeg. Kan man kjøpe firmabil og avskrive utgifter relatert til firmaet selv om det er snakk om så små beløp eller er det krav om ett visst overskudd pr år?

Grensen mellom hobby og næringsvirksomhet er at den skal "være egnet til å gå med overskudd over tid." Så lenge du går med overskudd (etter å ha trukket fra utgifter og avskrivninger) er det greit, underskudd år om annet er også greit, konstant underskudd hvert eneste år er ikke greit.

 

Og må jeg da levere to skattesedler, en som arbeidstaker og en som enkeltmannsforetak?

Du leverer en selvangivelse (for næringsdrivende), og fører opp begge typer inntekt der.

Du får en delvis ferdigutfylt selvangivelse (ca. samme som du er vant til) som kun inneholder det Skatteetaten vet om deg (lønn, renteinntekter/utgifter, innrapportert barnehage etc), og i tillegg til å sjekke at det stemmer må du føre opp resten, dvs alt som angår foretaket selv, inkludert noen vedleggsskjema (vanligvis næringsoppgave, personinntekt, avskrivninger, evt bilskjema).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...