objorkum Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Hvordan kan jeg søke etter filer og mapper fra console? I KDE har jeg en grei søkemotor akkurat som i Windows men i console? Har en server som er kun tekstbasert. Strevet lenge med å f.eks finne SuSE's libphp4.so... f.eks... Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 find / -name fil Han vil søke etter kataloger, ikke hvilken som helst filtype. Da tar man gjerne med -type d, slik at man får 'find / -type d -name filnavn' (mer at / er der man vil søke fra -- er man bare interessert i /home, bytter man / ut med /home). Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 26. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2003 Herlig den find / -name kommandoen. Takk! Nå blir det Linux på server nummer 2 også Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Han vil søke etter kataloger, ikke hvilken som helst filtype. Eh, jo, det vil han. Min dårlig. (My bad) Objorkum: Få inn Linux på desktoppen også! Kylling eller? Bagaaak! Lenke til kommentar
gspr Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Hvis du skal gjøre flere søk, så er "updatedb" greit. Etter at updatedb er kjørt, så vil "locate <filnavn>" finne ting nærmest momentant. Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Legg merke til at kommandoen update som lager ei liste over filer/mapper for kommandoen locate, virker laaaangt kjappere dersom du formaterer disken i ReiserFS format. På ext2 formaterte disker kan dette ta en evighet, og i særlig grad dersom de er store. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå