Gjest Slettet+214asdf125 Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Man skal være bra forsiktig med å godta statlig regulering av privatlivet, hva det enn måtte være. Så staten kan ligge langt unna regulering av spilling i hjemmet. Foreldre kan ta seg av dette. Lenke til kommentar
blured Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Bortsett fra at det ikke er regulering av privatlivet, ettersom nettkafeer er tilgjengelig for publikum i sin alminnelighet. Det beste hadde selvfølgelig vært om nettkafeene selv førte en ansvarlig politikk ovenfor mindreårige; men når de ikke gjør det, er det fullt forståelig at koreanske myndigheter forsøker å demme opp om det samfunnsproblemet spillavhengighet er blitt. Det hele kan sammenliknes med alminnelige aldersgrenser (som på f.eks alkohol). Edit1: Leste rgnrkx' innlegg litt fort, da han beskriver et liknende tiltak som strekker seg innenfor husets fire vegger; men jeg lar likevel innlegget stå. Edit2: Eksempelet til Ajaco med ølsalg som stenger på kveldene er kanskje en bedre sammenlikning, ettersom det også inkluderer faktoren tid. Hvor populære begge disse tiltakene er, kan riktignok diskuteres... Endret 2. mai 2011 av blured Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Man skal være bra forsiktig med å godta statlig regulering av privatlivet, hva det enn måtte være. Så staten kan ligge langt unna regulering av spilling i hjemmet. Foreldre kan ta seg av dette. Det er jeg enig i, men dersom det kun gjelder internetkaféer er det helt greit egentlig. Blir som at ølsalget i norge stenger på kvelden. Lenke til kommentar
Puro Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Du er kanskje den mest usaklige personen jeg har sett på forumet så langt. Ta det som et kompliment, for jeg har sett veldig mange usaklige folk, inkludert meg selv. *golfclap* for å bomme helt på sakligheten. Det handler om statlig kontroll av spill så jeg bare dro linja litt lenger for å poengtere noe, men.. du bomma helt. Endret 3. mai 2011 av Puro Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Men dette er ikke snakk om å regulere folks privatliv. Det er snakk om offentlige steder med masse PC'r, der folk blir sittende så lenge at de dør av vann og matmangel i ekstreme tilfeller, og et folk med hundretusener av spillavhengige. De blir hekta på Starcraft eller et obskurt MMORPG og drar ikke hjem rett og slett. Altså er det masse unger som henger på offentlige steder og nekter å dra hjem til sitt normale liv. Da må det reguleres. De vil vel ikke ha et kobbel med 15-åringer gående i gatene sent på natta heller. Det er ikke sånn at alle har hver sin power-PC der borte. Det trenger de ikke, fordi det er drøssevis av små/store internettkafeer som alle har installert de populære spillene, og det er nesten gratis å sitte der, og ofte er de ikke supervised heller, eller de som jobber der legger ikke merke til hvem som kommer og drar. Sør-Korea er verdens største Starcraft-land, og unger som vil bli den nye superstjerna sitter vel 6-8 timer på kafeer og øver. SC-turneringer vises på nasjonalt fjernsyn, og de beste spillerne er som popstjerner, blir intervjuet i talkshows og har tusener av fans. Utover 2000-tallet spratt det opp slike kafeer som paddehatter når de så at det var lønnsomt. Det er en ganske unik greie for det landet, ikke som i Norge med et par kafeer i en by der det sitter masse nigerianere og sender ut spam eller chatter med familien på Skype. Nå vil de prøve å regulere spilletiden til unger som henger der alt for lenge. Er vel ikke så merkelig det? Vil dere ærlig talt si at det er så grusomt å tvinge 14-åringer hjem til foreldrene sine kl 12 på natta på en hverdag? Vi finner oss jo i at uteplassene stenger 03. Endret 3. mai 2011 av Bytex 2 Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 der folk blir sittende så lenge at de dør av vann og matmangel i ekstreme tilfeller Kilde? Har en følelse av at det der bare er bullshit. Lenke til kommentar
blured Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Det er vel ikke akkurat slik at folk jevnlig dør av vann- og matmangel. Men det finnes helt klart tilfeller. Endret 3. mai 2011 av blured Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Det har vært et par tilfeller de senere årene. For ikke så lenge siden døde en fyr som satt i over 50 timer uten søvn, mat og drikke og bare spilte helt til han segnet om, da var det for sent. http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/article553840.ece Det er derfor jeg sier at dette er et samfunnsproblem der borte. Men ikke i Norge. http://www.escapistmagazine.com/news/view/106538-South-Korean-Teen-Dies-After-Twelve-Hour-Gaming-Binge http://articles.cnn.com/2010-04-01/world/korea.parents.starved.baby_1_gaming-addiction-internet-gaming-gaming-industry?_s=PM:WORLD Her har vi et 3 mnd gammelt barn som døde fordi foreldrene satt på internett-kafe og oppdro en virtuell unge, og dreit i ungen som var hjemme. Skjønner du nå, ajaco? Er ikke bare tull. http://www.heraldscotland.com/news/world-news/south-korea-s-two-million-internet-gaming-addicts-are-dicing-with-death-1.1014953 http://www.smh.com.au/articles/2002/10/10/1034061260831.html Her har vi en annen som døde etter å spilt i 86 timer på internettkafe. Sør-Korea har over 22000 internettkafeer, mange som er åpne 24 timer og ubemannet deler av døgnet. Endret 3. mai 2011 av Bytex Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Den dagen staten sier de kan oppdra min unge bedre en meg er dagen jeg blir svensk. Ja, for privatpersoner vet alltid best, det finnes ingen dårlige foreldre der ute... AtW Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Det har vært et par tilfeller de senere årene. For ikke så lenge siden døde en fyr som satt i over 50 timer uten søvn, mat og drikke og bare spilte helt til han segnet om, da var det for sent. http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/article553840.ece Det er derfor jeg sier at dette er et samfunnsproblem der borte. Men ikke i Norge. http://www.escapistmagazine.com/news/view/106538-South-Korean-Teen-Dies-After-Twelve-Hour-Gaming-Binge http://articles.cnn.com/2010-04-01/world/korea.parents.starved.baby_1_gaming-addiction-internet-gaming-gaming-industry?_s=PM:WORLD Her har vi et 3 mnd gammelt barn som døde fordi foreldrene satt på internett-kafe og oppdro en virtuell unge, og dreit i ungen som var hjemme. Skjønner du nå, ajaco? Er ikke bare tull. http://www.heraldscotland.com/news/world-news/south-korea-s-two-million-internet-gaming-addicts-are-dicing-with-death-1.1014953 http://www.smh.com.au/articles/2002/10/10/1034061260831.html Her har vi en annen som døde etter å spilt i 86 timer på internettkafe. Sør-Korea har over 22000 internettkafeer, mange som er åpne 24 timer og ubemannet deler av døgnet. De historiene du linker til her er jo helt sære tilfeller. De refererer til og med til hverandre, noe som egentlig bare viser at det ikke er så mange saker å referere til. Dessuten mener jeg det blir for dumt å påstå at en mann døde av å spille dataspill i 12 timer. Man kan se på TV i 12 timer uten å dø, men dataspill - det er farlig det! Man kan være på jobb i 12 timer uten å ta pause, men dataspill - det er farlig det! Dersom historier som dette er grunnen til reguleringene er det bare helt på trynet. Det er lite sansynlig dog. -- Many PC rooms are open 24 hours, but no minors are allowed after 10 pm.(Skrevet i 2002)Så dette er jo egentlig ikke noe nytt? Endret 3. mai 2011 av Ajaco Lenke til kommentar
Maztermin Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 interessangt... kansje det er mer på tide at sørkorea fokuserer mer på tilbud til unge så de kan ha et sosialt liv enn på å lage restriksjoner for hva man kan gjøre. (kvasikommunisme) kansje på tide de oppretter noen ungdomsklubber og lager til arrangemang som er myntet på tenåringer????? barn er sosiale av natur. at de bare sitter å spiller er et tegn på at de ikke har noe bedre å ta seg til. oppretter man noen plasser der de kan være uten at foreldre går av skaftet så vil nok de komme seg ut av barnerommet eller nettcafeen og være mer direkte sosiale med sine venner enn bare over nettet. funker som faen i de plassene i norge som har ungdonsklubber og plasser som er myntet på unge (ergo: null alkohol, null narko. men et sosialt miljø, og de hadde svingode burgere og pizza). der jeg vokste opp hadde vi ei kro som var satt opp med den hensikt at unge kunne ha en plass å samles. det funka som bare juling. det var det faste møtested for de fleste i aldersgruppa 12 og oppover. de kjørte et absolutt forbud mot alkohol og dop. og det funka som bare juling. det var fast samlingspungt for de fleste på ettermiddager og i helgene. (biliard og airhockey er noe som er dritgøy enten man er 12 eller 30:P) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 interessangt... kansje det er mer på tide at sørkorea fokuserer mer på tilbud til unge så de kan ha et sosialt liv enn på å lage restriksjoner for hva man kan gjøre. (kvasikommunisme) kansje på tide de oppretter noen ungdomsklubber og lager til arrangemang som er myntet på tenåringer????? barn er sosiale av natur. at de bare sitter å spiller er et tegn på at de ikke har noe bedre å ta seg til. oppretter man noen plasser der de kan være uten at foreldre går av skaftet så vil nok de komme seg ut av barnerommet eller nettcafeen og være mer direkte sosiale med sine venner enn bare over nettet. funker som faen i de plassene i norge som har ungdonsklubber og plasser som er myntet på unge (ergo: null alkohol, null narko. men et sosialt miljø, og de hadde svingode burgere og pizza). der jeg vokste opp hadde vi ei kro som var satt opp med den hensikt at unge kunne ha en plass å samles. det funka som bare juling. det var det faste møtested for de fleste i aldersgruppa 12 og oppover. de kjørte et absolutt forbud mot alkohol og dop. og det funka som bare juling. det var fast samlingspungt for de fleste på ettermiddager og i helgene. (biliard og airhockey er noe som er dritgøy enten man er 12 eller 30:P) Vet du at det er et dårlig tilbud til unge i sør-korea? Store deler av befolkningen bor vel i seoul-området, en enormt stor og tettbebygd by. Man skulle tro det var mye å ta seg til om man ønsket. AtW Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Den dagen staten sier de kan oppdra min unge bedre en meg er dagen jeg blir svensk. Akkurat det samme problemet i Sverige. Alle sosialistisk pregede land har et statsapparat som etter min mening begår overgrep mot enkeltmennesket og familien hver eneste dag. En stat er ikke noe annet enn den mektigste mafiaen innenfor et gitt område, og man burde bli redd den dagen staten gjør noe mer enn å forhindre vold og tyveri. Denne typen lovgivning er kanskje noe man heller ville assosiert med Sør-Koreas nabo i nord. Jeg forstår at de er bekymret for at så mange ungdommer bruker så mye tid på spill at de kanskje lager problemer for seg selv og samfunnet på lang sikt, men straks man begynner å tenke sånn er det ingen grense for hva slags reguleringer man kan innføre. Mennesket må stå fritt til å ta dumme valg, ellers har man ingen frihet overhodet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Denne typen lovgivning er kanskje noe man heller ville assosiert med Sør-Koreas nabo i nord. Jeg forstår at de er bekymret for at så mange ungdommer bruker så mye tid på spill at de kanskje lager problemer for seg selv og samfunnet på lang sikt, men straks man begynner å tenke sånn er det ingen grense for hva slags reguleringer man kan innføre. Mennesket må stå fritt til å ta dumme valg, ellers har man ingen frihet overhodet. Det er ikke sånn at vi må velge regulering av ingenting eller regulering av alt. Man må gjøre en vurdering av den enkelte regulering fortløpende, at ting er vanskelig å få til er ikke noe argument for å gi opp. Forøvrig står man ikke helt fritt til å ta dumme valg i drømmesamfunnet du skisserer heller. AtW Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Det er ikke noe drømmesamfunn. Et samfunn der mennesker står fritt til å velge vil ha en hel masse elendighet, da mange mennesker ikke er spesielt godt skikket til å ivareta sine egne interesser. Men jeg vil heller ha selvvalgte problemer enn et påtvunget ekvilibrium. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Den dagen staten sier de kan oppdra min unge bedre en meg er dagen jeg blir svensk. Ja, for privatpersoner vet alltid best, det finnes ingen dårlige foreldre der ute... AtW Og staten gjør aldri elendige avgjørelser. Neida. Aaaaaldri... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Joda, men samtidig så er det slik at en kombinasjon stort sett gir bedre resultater enn en av delene... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Det er ikke noe drømmesamfunn. Et samfunn der mennesker står fritt til å velge vil ha en hel masse elendighet, da mange mennesker ikke er spesielt godt skikket til å ivareta sine egne interesser. Men jeg vil heller ha selvvalgte problemer enn et påtvunget ekvilibrium. Folk står ikke fritt til å velge i samfunnet du skisserer heller. AtW 1 Lenke til kommentar
Bertolf Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Folk står ikke fritt til å velge i samfunnet du skisserer heller. Spørsmålet er rett og slett om det å gi hvert individ så mye frihet som mulig er et verdig mål i seg selv. Om ikke så er det ikke mangel på ting staten kan regulere. Men dersom det anses som et mål så burde vel staten blande seg så lite opp i sakene til hvert individ som mulig? Lenke til kommentar
Rashaku Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) . Endret 26. juli 2016 av Rashaku Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå