lmpusen Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Jeg kjøpte meg Nikon D5000 i fjor, og er veldig fornøyd med det. Jeg går på medier og kommunikasjon, men er fortsatt nybegynner. Jeg har bare standard objektivet 18-55mm, men ønsker meg et bedre! Jeg vil ha et jeg kan bruke til både portrett, landskap og arrangementer som fotball eller konserter (langt unna). Jeg har sett på 18-200mm, men jeg har hørt at dette er et dårlig objektiv, men kanskje det holder til min bruk? Håper noen kan hjelpe meg, eller anbefale meg en linse som er til min bruk. Pris må ikke være høyere enn 8000 Endret 2. mai 2011 av lmpusen Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Vil du ha et objektiv som er greit til mye forskjellig, eller noe som er desto bedre til et spesielt bruksområde? Skal du ha noe som er skikkelig godt kan du ikke bruke det til "alt" - så har du flere forskjellige og bytter objektiv til det objektivet du skal bruke til akkurat det bruksområdet. Lenke til kommentar
lmpusen Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Anbefal meg gjerne med flere forskjellige til de forskjellige bruksområdene. All hjelp tas med takk! Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Et objektiv ala 70-300 eller noe til litt over 1000-lappen vil gi deg mye for pengene. De er helt ok, men ikke noe mer enn det. (det er jo en årsak til at snadderoptikk er dyrt..). I tillegg til det, ville jeg prøvd meg på noe fast-optikk. Da får du objektiver som slipper inn mye lys, og er skarpere enn zoom-objektivene. I tillegg er de bra å bruke for å tenke mer gjennom komposisjon. Et 50mm f/1,8 eller 35mm f/1.8 er nok objektiver som er innenfor din prisramme i tillegg til at de er ganske bra. Stor åpning (f/1.8) gjør også at du får fin, uskarp bakgrunn når du tar portretter. Lenke til kommentar
lmpusen Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 28-300mm, hvordan er den da? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Hva er det du savner mest med objektivet du har i dag? Kikk på de generelle rådene fra denne tråden. Vil du ha noe videre enn objektivet du har i dag? Vidvinkelzoom, f.eks 10-20mm. Ta bilder av ting på avstand? En god telezoom. Vil anbefale å legge mer enn tusenlappen hvis du har råd til det og vil ha god kvalitet. Ta bilder av insekter og blomster på kort hold? Et makroobjektiv. Ta portretter og andre bilder med liten dybdeskarphet og/eller i dårlig lys? Lyssterkt fastobjektiv. Bilder innendørs til fest og anledninger? En ekstern blits. Etc. Hva savner du i dag? Vil du ha bildekvalitet eller stor zoomrekkevidde? Alltid en avveining. Fleksibilitet eller kvalitet? Endret 2. mai 2011 av Trondster Lenke til kommentar
lmpusen Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg savner å ha bedre zoom på arrangementer, og av og til bedre bilder i dårlig lys. Jeg vil ha midt imellom kvalitet og zoom. Det er jo ikke vits å ha stor zoom rekkevidde om bildene ikke ser ut. Så det må bli en sted midt i mellom kvalitet og zoom! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Telezoom: For eksempel Nikkor 55-300 eller 70-300. ..Og bytte til 18-55 hvis du skal skyte noe som er videre. Så har du også luft i budsjettet til å kjøpe andre ting - lyssterkt fastobjektiv til portretter, ekstern blits, makroobjektiv, stativ eller annet. Lenke til kommentar
lmpusen Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 28-300 var ganske dyrt! Da er det bedre som du sier, å anskaffe andre nyttige ting, så får man mer for penga, noe som lønner seg mer for min bruk. Jeg lurte på en ting til; Burde objektivene være "orginale" altså Nikkor VR, og ikke Sigma. Eller er kvaliteten den samme? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Sigma og andre tredjepartsleverandører har noen objektiver som er å anbefale og noen som ikke er å anbefale. Du kan i noen tilfeller risikere dårligere og mer presis autofokus. I noen segmenter er det ingen tilsvarende Nikkor-objektiver - skal du for eksempel ha en "billig 70-200/2.8" finnes det ingen tilsvarende fra Nikkor - Nikkors 70-200/2.8 er mye bedre, men også mye, mye dyrere. Du kan jo starte med en ok telezoom, og når du har brukt objektivene dine litt mer så kan du finne ut hva du savner ved dem og hva du har lyst på. Lenke til kommentar
lmpusen Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Når jeg ser på 70-300mm nå, så kommer det opp macro. Er det forskjell på macro og tele på 70-300mm objektivet? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Ingen*) zoomer det står "macro" på er "ekte" makroobjektiv. Det er bare noe produsenten skriver på for å vise at de synes at objektivet kan fokusere tett på. Det har ikke noe med teleegenskapene eller "brennvidden" til objektivet å gjøre. Det er et 70-300 som også kan fokusere litt tett på. *) Det finnes én, men den er ikke interessant her. Lenke til kommentar
nie Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg savner å ha bedre zoom på arrangementer, og av og til bedre bilder i dårlig lys. Jeg vil ha midt imellom kvalitet og zoom. Det er jo ikke vits å ha stor zoom rekkevidde om bildene ikke ser ut. Så det må bli en sted midt i mellom kvalitet og zoom! Hvilken type objektiver som finnes "midt mellom zoom kvalitet og zoom" er jeg litt usikker på. Zoom-objektiver med relativt kort brennvidde-omfang er vel det nærmeste man kommer :-) Zoom-optikk av god kvalitet koster, nesten uten unntak, vesentlig mer enn fastoptikk av god kvalitet. AFS 70-300 VR er eksempel på ett godt zoom-objektiv som ikke er dyrt, men lysstyrken er ikke mye å rope hurra for, og det vil slite på konserter og er heller ikke noe prima portrett-objektiv. AFS 70-200 f2,8 VR får du brukt til ca 9000, og er et godt portrett-/ konsertobjektiv men det er stort og tungt og sprenger budsjettet ditt, men bare litt. En AFS 50/1,4 til 2500 kr kan være et REMA1000-alternativ men gir deg kun lysstyrke og ikke bedre rekkevidde enn det du allerede har. AFS 85/1,4 er jo bra saker, men sprenger budsjettet ditt så det holder. Hvis du hadde hatt kamera med fokusmotor, kunne jeg ha anbefalt en AF 85/1,8 (3000kr) eller en brukt zoom AF 80-200 f2,8 (billigere enn 70-200 VR). Det finnes en AFS 80-200 f2,8 men kun som brukt og den er vanskelig å få tak i. (Ser du en så vil JEG ha den:-)) Hvis du kan leve med vekt/størrelse og kamerabytte (til hus med motor) ikke er noe alternativ, er vel brukt AFS 70-200 f2,8 VR det mest nærliggende valget. Det finnes jo også 3.parts-optikk, men det har jeg lite erfaring med. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg ville ha satsa på Nikon 16-85 VR + Nikon 70-300 VR. En grei kombinasjon (til overkommelig pris) å starte med når du skal utvide objektivparken og er greie til flere formål. Til innendørskonserter er nok de nevnte objektivene mindre bra, her ville jeg ha anbefalt mer lyssterk optikk...kanskje en brukt Nikon 17-55/2,8 eller et fastobjektiv som Nikon 85/1,8..disse er ofte å finne på bruktmarkedet. Nikon 85/1,8 er utmerket portrett objektiv. Nikon 70-300 VR er ok til sport sålenge lysforholdene er bra, innendørs tror jeg nok at denne kan bli i det tregeste laget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå