Gå til innhold

[Løst] Hvordan microsoft lisens nøkkel og produkt-id blir til?

Anbefalte innlegg

Hei, nå er jeg ikke så flink på google.

Men kan noen fortelle hvordan man ser, på produktnøkkelen om det er technet lisens, OEM, volum lisens eller retail lisens?

Nå vet jeg når man kjøper produkter er det enkelt å se det.

Men kunne vært greit å lære seg å forståelsen rundt det.

Vet noen her dette på office også?

Det det slik: Maskinvareid- (Første 3 tegnene er programvare typen?)

Produktnøkkel (3 første siffer er hvilken produkt man aktiverer?).

Finnes det noen microsoft programvare for technet som sier hvor mange aktiveringer man har igjen? Eller for retail lisens? Eller hvor produktnøkkelene har blitt aktivert/når?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg når man kjøper produkter er det enkelt å se det.

Men kunne vært greit å lære seg å forståelsen rundt det.

Vet noen her dette på office også?

Det det slik: Maskinvareid- (Første 3 tegnene er programvare typen?)

Produktnøkkel (3 første siffer er hvilken produkt man aktiverer?).

Det er ingen måte å se på en produktnøkklen om den kommer fra Technet eller er en OEM, oppgradering eller en Retail lisens.

Det er først etter du har installert den du kan finne ut om den kommer fra Technet/MSDN etc.

Du bruker da et program som heter Microsoft Genuine Advantage Diagnostic Tool, som viser deg PID nummeret (Produkt ID) og der, i andre tallrekke, kan du se hvor lisensen kommer fra.

020511_mgadt1.jpg

Jeg bruker her en Windows 7 Enterprise MAK lisens fra Technet, og det ser jeg på nummeret 050.

Her er en test pc jeg bruker Windows 7 Ultimate fra Technet på:

020511_mgadt1b.jpg

Som du ser, viser andre tallkolonne nummeret 067, som er Technet/MSDN. Likevel står det at det er en Retail lisens, men det er kun fordi lisensene du får fra Technet/MSDN er Retail lisenser, med "rettighetene" du får med der.

For andre produkter vil tall som nevnt under, vise at de er fra Technet/MSDN:

Windows 7 Ultimate: 065, 066, 067, 068

Windows 7 Pro: 220 (og området rundt 220)

Windows 7 Home Premium: 230, 231 (og området rundt)

Det fantes i alle fall samme opplegg for Office 2007, men MGADT leser ikke Office 2010 data, så litt usikker på hvordan man finner PID nummeret der, men PID nummeret vil fortelle om den er ment for salg eller ikke.

Men som sagt, dette er umulig å finne ut både for Windows og Office før du har installert produktet. Først da ser du PID nummeret.

Finnes det noen microsoft programvare for technet som sier hvor mange aktiveringer man har igjen? Eller for retail lisens? Eller hvor produktnøkkelene har blitt aktivert/når?

Det finnes et program som heter Volume Activation Management Tool (VAMT) 2.0 (Fra Microsoft), som kan sjekke MAK nøkler, og andre volumlisens nøkler. Det finnes ingen måte å sjekke vanlige Technet/MSDN Windows og Office nøkler på.

Altså, Windows 7 Enterprise nøkkelen på Technet er en MAK nøkkel, så den får du sjekket. En Windows 7 Ultimate nøkkel er en vanlig Retail nøkkel, og den får du ikke sjekket.

Rådet er å ha en oversikt selv, der du skriver ned hver gang en nøkkel har blitt aktivert. På den måten har du full kontroll.

"regelen" er jo 10 aktiveringer per nøkkel.

Her er VAMT bildet mitt, heftig sensurert siden den inneholder produktnøkler, eposter osv:

020511_vamt1.jpg

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...