Gå til innhold

Osama Bin Laden er død

Anbefalte innlegg

1. Jeg har ikke lest tråden, men gleder meg over dagens nyhet.

Likevel er det noe som skurrer:

A. Nordlys påstår at liket er DNA-testet og verifisiert. Tar ikke DNA-analyser lang tid av teknologiske grunner? Jeg blir imponert hvis de faktisk har klart å sende en vevsprøve fra Pakistan til et laboratorie USA stoler på (ergo i USA og med amerikanske rettsmedisinere) og gjennomført analysen, alt dette på under 24 timer.

B. I Barack Obama sin tale sa han at de hadde forsøkt å fange Bin Laden, død eller levende. Jeg tviler litt på at sistnevnte var noe soldatene faktisk prøvde på ettersom det viser seg at han er skutt i hodet. Alt i alt er nok også dette den desidert enkleste løsningen for USA også.

Men, uansett gledelige nyheter. Jeg håper og tror det kan minke terror i verden og redusere krigen i Afghanistan. I hvert fall etter at en bølge av hevnaksjoner er over.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wikipedia står det noe om at de har hatt en DNA-test opp mot søsterens DNA. Finner ikke noe sånt på CNN, BBC Eller vg..?

Merkelig, det sto noe om denne saken på VG eller DB for noen timer siden, om at de testet Osamas DNA opp mot søsterens.

edit: Det ble skuddvekslinger mellom amerikanerne og Osamas "styrker", det hadde vel vært litt vel optimistisk å håpe å ta ham levende da. Forøvrig ingen amerikanske soldater som ble drept eller kom til skade.

Endret av Friksjon
Lenke til kommentar

B. I Barack Obama sin tale sa han at de hadde forsøkt å fange Bin Laden, død eller levende. Jeg tviler litt på at sistnevnte var noe soldatene faktisk prøvde på ettersom det viser seg at han er skutt i hodet.

I talen til Obama sier han at det ble en skuddveksling. Klart, du kan ha rett, men det var bedre med én død bin Laden enn to-tre døde amerikanere og Al-Quaidas fortsatt på frifot.

Endret av toycar007
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

ITavisen er vel kanskje ikke riktig å linke til i en sak som detta? :p

Friksjon: Du sier noe..

Lenke til kommentar
Har ikke så allverdens mye å si lengre..det er lenge siden han var noe lederfigur i Al Quida..de har aldri hatt noen direkte ledere, bare masse splintergrupper overalt som opererer for seg selv.

De siste ti årene har han stort sett fungert som propagandasentral og inspirasjonskilde for uavhengige grupper.

Taleskriverne til Obama var jævlig kjappe å få sammen en patriotisk og god tale, da. Kanskje de skreiv den for lenge siden og bare har ventet :p

De har garantert hatt 10 ulike formularer liggende klart til den store dagen og hentet fram den som passet situasjonen best og finpusset litt på den. Samt en liste med viktige punkter som burde være med:

- Ingen amerikanere omkom i aksjonen

- Liket er i amerikansk forvaring

- Forsøkt fanget levende, eller død

- Minimering av sivile tap

Sikkert flere politisk korrekte punkter også, men de har vel strøket de som ikke passet.

Lenke til kommentar
Ikke lett å bevise da de sier at de dumpet han over bord. Ha ha.

Dette begynner å lukte ..........

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/terrorisme/artikkel.php?artid=10093078

Jeg forstår problemstillingen med å finne mottakerland for gravsted men jeg regnet med de først ville dokumentere liket særdeles godt via media og lot kroppen være tilgjengelig for forskning osv. samtidig som det ble oppbevart frosset inntil situasjonen roer seg og de finner en gravplass.

Sånn som det står i VG fremstår det mest som en dekkoperasjon og gjødsel for myter.

Lenke til kommentar

Dette har jeg overhodet ingen tro på. Sansynligvis har bin Laden vært død i flere år allerede. Det bare passet seg godt å offisielt erklære han død akkurat nå. Både for økonomien sin skyld, og for politikken.

At det brukes så mye penger på å bekjempe terror er jo egentlig sykt, med tanke på at det årlig dør rundt 2500 ganger så mange mennesker av sult, noe vi fint kunne gjort noe med. Vi er hvor mange mennesker på jorden? Rundt 7 milliarder? Med større fokus på jordbruk, og mindre fokus på at enkeltmennesker skal ha mest mulig ting kan planeten mette 40 milliarder mennesker. Men neida, vi skal bruke alle pengene våre på "krigen mot terror" i stedet for å fikse roten av problemet.

Hadde ikke folk hatt det så jævlig rundt på kloden hadde det ikke vært noe grunnlag for å rekruttere folk til diverse ekstremistgrupper som vi igjen må spytte mer penger for å "bekjempe".

Det hele blir en ond sirkel der vi lurer oss selv til å tro at verden består av de "snille" mot de "slemme".

• Liker 5
Lenke til kommentar

Syns det lukter litt BS dette her, men Obama ville vel ikke gått ut slik han har gjort, med mindre det er 100%?

Det er det jeg tenker også. Noen av detaljene høres litt fishy ut, men jeg tviler på at Obama og militære faktisk ville gå inn for å forfalske et drap på Osama Bin Laden. Fallhøyden er veldig stor.

Å begrave han til sjøs har mange fordeler, blant annet er det ingen mulighet for at gravplassen hans blir et slags minnesmerke for fanatikere.

Lenke til kommentar
Men neida, vi skal bruke alle pengene våre på "krigen mot terror" i stedet for å fikse roten av problemet.

Du skjønner vel at det handler om økonomi? usa sin enorme vilje til å redde oljenasjonen irak og nå frankrikes intresse i libya. krig er lønnsomt.

Lenke til kommentar
Men neida, vi skal bruke alle pengene våre på "krigen mot terror" i stedet for å fikse roten av problemet.

Du skjønner vel at det handler om økonomi? usa sin enorme vilje til å redde oljenasjonen irak og nå frankrikes intresse i libya. krig er lønnsomt.

Folk flest er ikke oppgående nok til å se dette. Hadde nok mennesker våknet opp ville vi hatt makt til å stoppe dette. Men i stedet blendes vi at enkelt skuespill fra myndighetenes side, hvor krigen mot terror blåses ut av proposjoner, og fremstilles som et av de største verdensproblemene. Fakta er jo at fler mennesker dør av ulykker i hjemmet årlig enn av terror.

Vi må vel kjøre igang krigen mot kjøkkenmaskinene som neste store greie.

Lenke til kommentar

Obamas neste tale begynner kansje med : Hello my fellow citicents. As you might know a common name in The USA is Bill, in the Arab wourld Osama is a common name, and they all look the same ... etc etc . blabla bla.

Endret av Glavalavala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Obamas neste tale begynner kansje med : Hello my fellow citicents. As you might know a common name in The USA is Bill, in the Arab wourld Osama is a common name, and they all look the same ... etc etc . blabla bla.

Og dette har hva å gjøre med Bin Ladens død?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...