Gå til innhold

Osama Bin Laden er død

Anbefalte innlegg

Kanskje denne innleggen min passer ikke så godt, men etter terroristiske attaker den 11 september 2001 leste jeg en interessant versjon i en av avisene... Det handlet om hvem som har gjørt det. Så de foreslått at det var selve USA... Og målet var at USA kunne på denne måten skylde på hvilken som helst land og begynne krig mot "skyldig" land...

Jeg støtter ikke denne versjonen, bare forteller den. Hvem vet, egentlig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mente første verdenskrig.

Forstått. Stalin også fikk land i ruiner.

Hvis vi snakker om Hitler og Stalin allerede, så ønsker jeg å spørre - hva tror dere, hvem vant den 2 verdenskrig?

Som vanlig, våpenindustrien. For alle andre er det bare røde tall.

Jeg tror det er den beste svar jeg fikk noensinne på dette spørsmål...

Lenke til kommentar

Konspirasjonsteoretikere har jo klikka helt. For noen latterlige mennesker.

Sammfunnstapere som ikke har annet å gjøre enn å rakke ned på USA og meske seg i konspirasjoner, uvitende om at landet de elsker å hate har skapt det vestlige livet de lever bak PC-skjermen.

Den største gruppen med konspirasjonsteoretikere er jo den amerikanske høyresiden. Over halvparten (51%) av de republikanske velgerne tror på konspirasjonsteorien om at Obama ikke er født i USA. Og nesten halvparten (46%) tror på konspirasjonsteorien om at presidenten er hemmelig muslim.

Det var selvsagt ikke nok at Obama viste sitt long-form birth certificate, for attesten er jo "selvfølgelig" forfalsket! Det viser seg nemlig at PDF-filen som ble sluppet fra Det hvite hus inneholder layers ...

Etter å ha bladd gjennom diverse amerikanske høyreblogger i dag, ser jeg at de har en ny konspirasjonsteori, nemlig at Bin Laden ikke er død. Og om han er død, så er det George W. Bush sin fortjeneste. Bare sjekk forsiden på www.foxnews.com og se hvem som er avbildet med seiersglis under bildet av Bin Laden. Dubya, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Trump kommer til å feie han av banen i et evt. valg.

Trump er en vits. Republikanerne sliter med å finne en seriøs kandidat og dermed blir det neppe noen store problemer for Obama å fortsette.

Jeg tror uansett at denne hendelsen vil ha lite å si for valget i USA og for "krigen mot terror".

Lenke til kommentar

Tror ikke at Osama Bin Laden var virkelig leder lenger. Han skulle jo i tillegge være bar gammelt mann, tror jeg. Sikkert at det finnes mange nye lederne og ideologer, yngre og kanskje ikke så kjente. Han var mer bare symbol. Og i tillegg er det mye snakk om at Al - Quida kan godt fungere uten leder i det hele tatt. Så var det kanskje helt meningsløst?

Lenke til kommentar

Trump kommer til å feie han av banen i et evt. valg.

Trump er en vits. Republikanerne sliter med å finne en seriøs kandidat og dermed blir det neppe noen store problemer for Obama å fortsette.

Jeg tror uansett at denne hendelsen vil ha lite å si for valget i USA og for "krigen mot terror".

Ja, for normale mennesker er Donald Trump en vits, men for den amerikanske høyresiden er han en helt, og per i dag den ledende republikanske kandidaten.

Trump er faktisk så godt likt at noen republikanere nettopp har laget en ny konspirasjonsteori som går ut på at Obama har timet drapet på Osama Bin Laden akkurat slik at det ødelegger for Trump sitt reality-show "Celebrity Apprentice". Bare sjekk se i kommentarfeltet på det "prominente" konservative nettstedet Pajamas Media: http://pajamasmedia.com/blog/osama-bin-laden-dead/#respond

"Be that as it may, you would have to be a TRUE believer not to notice this little tidbit-what are the chances that Obama’s announcement on this glorious capture would ‘coincidentally’ time with the need to pre-empt Trump’s Apprentice show?"

Lenke til kommentar

Tror ikke at Osama Bin Laden var virkelig leder lenger. Han skulle jo i tillegge være bar gammelt mann, tror jeg. Sikkert at det finnes mange nye lederne og ideologer, yngre og kanskje ikke så kjente. Han var mer bare symbol. Og i tillegg er det mye snakk om at Al - Quida kan godt fungere uten leder i det hele tatt. Så var det kanskje helt meningsløst?

Bin Laden har ikke vært i noe posisjon til å lede Al-Quaida, han har jo brukt mesteparten av tiden sin på å holde seg skjult. Han er det ideologiske overhodet, men det er al-Zawahiri som faktisk leder organisasjonen.

Som de aller fleste påpeker, det er et symbolsk slag mot ideologien og "global jihad", det påvirker ikke det operasjonelle direkte.

Lenke til kommentar

Litt suspekt at de var så rakse med å dumpe liket på sjøen?

Det samme sier jeg. Dagbladet skriver at liket ble begravd i tråd med islamsk tradisjon, som sier at lik må begraves innen 24 timer etter dødstidspunkt. Så, i løpet av 24 timer ble følgende gjort:

1. Osama ble drept

2. Området rundt åstedet ble sikret

3. Osama ble fraktet vekk fra åstedet, og DNA-testet på et "trygt" område

4. Liket ble fraktet til sjøen, og gravlagt.

Abbottabad ligger ca 12-1500 km unna saltvannssjø (han ble vel uansett ikke gravlagt på stranden, antar jeg?). Jeg antar også at liket hans ikke ligger i en plastsekk på bunnen, sikret av noen steiner. Den gravleggelsen høres tidkrevende ut. Eller hadde de en grav klar?

• Liker 1
Lenke til kommentar

2. hva faen.. er det noen som tror han sto bak 9/11 enda :ermm:

Spørsmålet er vel heller om det fortsatt er noen som tror at 9/11 var en "inside job", uten at den diskusjonen skal fortsette her (det finnes egne tråder for den).

• Liker 5
Lenke til kommentar

Må si meg litt enig i at d var litt "fishy" hvor rask de var å gravlegge liket. No pun intended. Men jeg håper at folk lar være å expandere alle konspirasjonsteoriene.

På samme måte som 9/11. Greit det var mye sært som skjedde der, men hva har illuminati/lizardmen/flygende romgriser osv. med at enkelte hendelser ikke henger på greip.

Lenke til kommentar

Litt suspekt at de var så rakse med å dumpe liket på sjøen?

Det samme sier jeg. Dagbladet skriver at liket ble begravd i tråd med islamsk tradisjon, som sier at lik må begraves innen 24 timer etter dødstidspunkt. Så, i løpet av 24 timer ble følgende gjort:

1. Osama ble drept

2. Området rundt åstedet ble sikret

3. Osama ble fraktet vekk fra åstedet, og DNA-testet på et "trygt" område

4. Liket ble fraktet til sjøen, og gravlagt.

Med litt god logistikk er det absolutt ikkje umogleg å klare alt det på 24 timar.

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2011/05/02/nyheter/bin_laden/dna/16390960/

Men under ett døgn etter at Obama slapp nyheten, flommer nettet over av konspirasjonsteorier. Og de som sysler med nettopp slikt, fikk bensin å helle på bålet da et bilde som skulle være av liket, viste seg å være forfalsket. Dette bildet ble blant annet brukt av Dagbladet og stammet fra pakistansk TV.

Også det at liket nesten umiddelbart ble gravlagt til sjøs, har vært med på å skape grobunn for konspirasjonsteoriene, påpeker Sky News. Dette skal ha blitt gjort i tråd med islamsk tradisjon, som sier at lik må begraves i løpet av 24 timer.

Ifølge en tjenestemann skal USA først ha forsøkt å finne et land som ville ta imot liket, men land som Saudi-Arabia skal ha sagt nei til dette.

Så gjenstår det å se hvordan USA vil bevise at de har tatt rett mann.

Lenke til kommentar

[...] Jeg antar også at liket hans ikke ligger i en plastsekk på bunnen, sikret av noen steiner. Den gravleggelsen høres tidkrevende ut. [...]

Akkurat sånn det gjøres: inn i likpose (tradisjonelt sydd inn i hengekøya), 2xkanonkule (evt. lodd/stein) i fotenden lukke igjen og plask.

Lenke til kommentar

Må si meg litt enig i at d var litt "fishy" hvor rask de var å gravlegge liket.

Tenk om det kommer ut at en pastor i Florida helte bensin på liket og tente på?

Hva gjør de i Mazar-i-Sharif da?

Jo, det er klart. Jeg ser hvorfor de gjorde det slik. Problemet er bare at dette blir å avle frem nye konspirasjonsteorier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...