grense Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Hei! Jeg ønsker en solid utdannelse innen data og IT, med de beste jobbmulighetene. Men er litt usikker på hvilken institutt eller linje jeg bør velge. Jeg står mellom Bachelor IT (programmering) fra NITH, og Bachelor ingeniørfag - data (dataingeniør) fra HiO. Hvilken av disse er mest ettertraktet i arbeidsmarkedet? Lønn? Hvem stiller opp strekest? Hvilke muligheter finnes det for hver av dem? Forskjellen? Jeg håper at noen kan hjelpe meg med å ta en riktig beslutning. Takker for svaret! mvh Grense Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Hei! Jeg ønsker en solid utdannelse innen data og IT, med de beste jobbmulighetene. Men er litt usikker på hvilken institutt eller linje jeg bør velge. Jeg står mellom Bachelor IT (programmering) fra NITH, og Bachelor ingeniørfag - data (dataingeniør) fra HiO. Hvilken av disse er mest ettertraktet i arbeidsmarkedet? Lønn? Hvem stiller opp strekest? Hvilke muligheter finnes det for hver av dem? Forskjellen? Jeg håper at noen kan hjelpe meg med å ta en riktig beslutning. Takker for svaret! mvh Grense Hvilken type jobb er du primært ute etter? Hvordan ser du for deg en "normal" dag på jobben mtp. arbeidsoppg. o.l.? Lenke til kommentar
grense Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Hvilken type jobb er du primært ute etter? Hvordan ser du for deg en "normal" dag på jobben mtp. arbeidsoppg. o.l.? Hei xstnc! Er litt usikker. Men en jobb som gir solid lønn, en mer seriøs jobb hvor du må ha god utdanning. Kan nesten være hva som helst, f.eks. systemutvikler, nettverk, olje bransje o.l. Er mest opptatt av lønn og en jobb som krever utdanning for å være kvalifisert. Er klar for nesten all slags arbeidsoppgaver og rutiner. Lenke til kommentar
NITHutdanning Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Hei! Jeg er ansvarlig for informasjon på NITH og kan svare på hva vårt studium innen programmering går ut på, slik at du lettere kan sammenligne de studiene du vurderer. Programmering er en av de sju linjene som finnes på NITH. Alle studenter følger det samme løpet det første året, og kan etter dette ta fordypning på 2.- og 3.-året. Det første året får du et godt IT fundament med blant annet programmering, databaser og prosjektarbeid. Innholdet i 2 og 3 år bygger videre på dette brede fundamentet. Programmeringsspråket Java er gjennomgående for studiefordypningen Programmering 2. og 3. år. Dette gir stor dybdekunnskap og vi dekker alle nivåer av Java fra grunnleggende objektorientering, til programmering på desktop, distribuerte systemer og design av arkitekturen til systemer. Ved siden av dette lærer man å jobbe i prosjektgrupper, benytte f.eks. XML som dataformat og jobbe med ulike operativsystemer. NITH har fokus på å undervise i teknologier og arkitekturer som er sentrale i næringslivet og i tråd med kunnskapen som blir etterspurt av kommende arbeidsgivere. Et eksempel på dette er dynamiske skriptspråk. Vi gir studenter på Programmering en innføring i Ruby on rails, som er et rammeverk (Rails) og språk (Ruby) for å lage dynamiske web-applikasjoner. Programmering på NITH fokuserer også på mobil utvikling basert på Android plattformen. Kunnskap om mobil utvikling er en veldig tidsaktuell del av utdanningen og mobile applikasjoner blir i stadig økende grad inkludert som en naturlig del av systemutviklingsleveranse i prosjekter. Også i tråd med state of the art praksis i IT bransjen benytter vi smidige metoder, SCRUM, som prosjektstyringsmetodologi. Det er viktig å huske på at som IT profesjonell er det ikke bare teknologi det dreier seg om, det er også viktig å ha forståelse for den menneskelige delen. Det er viktig å kunne kommunisere med kunder, å forstå behovet og kunne lage tekniske løsninger ut ifra det. På NITH bygger vi slik kunnskap gjennom fellesemner for alle studieretningene våre. Det siste semesteret av 3. året jobber alle studenter i en gruppe ute i bedrift. Dette kalles hovedprosjekt, der du løser en konkret oppgave hos en reel oppdragsgiver. I perioden januar-mai jobber du hos bedriften tre dager i uken. Denne praksisen gjør at du får med deg verdifull erfaring i løpet av skoletiden. Hovedprosjektet er en flott inngang til arbeidslivet, ved at bedriften får ”testet” ut deg som arbeidstager. Mange studenter opplever å bli fast ansatt i hovedprosjektbedriften etter endt studietid. Går du Programmering ved NITH, vil du også ha mulighet til å søke opptak til Industibachelor, som gjør at du over en 4 år lang bachelor veksler mellom å studere programmering ved NITH og jobbe hos Accenture eller Avanade. Les mer om det programmet her: http://nith.no/bachelor/studieprogrammer/industribachelor%20hos%20Accenture Programmerere er veldig ettertraktet i arbeidsmarkedet, og disse studentene har gode karrieremuligheter. CA 70 % av avgangsstudentene på Programmering i 2010 gikk rett ut i jobb, mens 25 % valgte å studere videre. Dersom du vil snakke eller chatte med en av våre studenter på Programmering, finner du kontaktinformasjon til Fadderen for Programmering Eli Habbestad her: http://www.facebook.com/NITHutdanning?sk=app_119688468101443 Oi, dette ble et langt svar – håper du finner noe av dette nyttig! Lykke til med valget:) MVH Trine Romskoug, Markedssjef NITH Lenke til kommentar
grense Skrevet 8. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2011 Takk for en innholdsrik informasjon. Dette var til stor hjelp når det gjelder NITH. Men jeg ønsker svært gjerne at noen kan komme med samme informasjon når det gjelder Dataingeniør fra HiO. Og forskjellen. Takk Lenke til kommentar
Xphylion Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Hei! Jeg er ansvarlig for informasjon på NITH og kan svare på hva vårt studium innen programmering går ut på, slik at du lettere kan sammenligne de studiene du vurderer. Programmering er en av de sju linjene som finnes på NITH. Alle studenter følger det samme løpet det første året, og kan etter dette ta fordypning på 2.- og 3.-året. Det første året får du et godt IT fundament med blant annet programmering, databaser og prosjektarbeid. Innholdet i 2 og 3 år bygger videre på dette brede fundamentet. Programmeringsspråket Java er gjennomgående for studiefordypningen Programmering 2. og 3. år. Dette gir stor dybdekunnskap og vi dekker alle nivåer av Java fra grunnleggende objektorientering, til programmering på desktop, distribuerte systemer og design av arkitekturen til systemer. Ved siden av dette lærer man å jobbe i prosjektgrupper, benytte f.eks. XML som dataformat og jobbe med ulike operativsystemer. NITH har fokus på å undervise i teknologier og arkitekturer som er sentrale i næringslivet og i tråd med kunnskapen som blir etterspurt av kommende arbeidsgivere. Et eksempel på dette er dynamiske skriptspråk. Vi gir studenter på Programmering en innføring i Ruby on rails, som er et rammeverk (Rails) og språk (Ruby) for å lage dynamiske web-applikasjoner. Programmering på NITH fokuserer også på mobil utvikling basert på Android plattformen. Kunnskap om mobil utvikling er en veldig tidsaktuell del av utdanningen og mobile applikasjoner blir i stadig økende grad inkludert som en naturlig del av systemutviklingsleveranse i prosjekter. Også i tråd med state of the art praksis i IT bransjen benytter vi smidige metoder, SCRUM, som prosjektstyringsmetodologi. Det er viktig å huske på at som IT profesjonell er det ikke bare teknologi det dreier seg om, det er også viktig å ha forståelse for den menneskelige delen. Det er viktig å kunne kommunisere med kunder, å forstå behovet og kunne lage tekniske løsninger ut ifra det. På NITH bygger vi slik kunnskap gjennom fellesemner for alle studieretningene våre. Det siste semesteret av 3. året jobber alle studenter i en gruppe ute i bedrift. Dette kalles hovedprosjekt, der du løser en konkret oppgave hos en reel oppdragsgiver. I perioden januar-mai jobber du hos bedriften tre dager i uken. Denne praksisen gjør at du får med deg verdifull erfaring i løpet av skoletiden. Hovedprosjektet er en flott inngang til arbeidslivet, ved at bedriften får ”testet” ut deg som arbeidstager. Mange studenter opplever å bli fast ansatt i hovedprosjektbedriften etter endt studietid. Går du Programmering ved NITH, vil du også ha mulighet til å søke opptak til Industibachelor, som gjør at du over en 4 år lang bachelor veksler mellom å studere programmering ved NITH og jobbe hos Accenture eller Avanade. Les mer om det programmet her: http://nith.no/bachelor/studieprogrammer/industribachelor%20hos%20Accenture Programmerere er veldig ettertraktet i arbeidsmarkedet, og disse studentene har gode karrieremuligheter. CA 70 % av avgangsstudentene på Programmering i 2010 gikk rett ut i jobb, mens 25 % valgte å studere videre. Dersom du vil snakke eller chatte med en av våre studenter på Programmering, finner du kontaktinformasjon til Fadderen for Programmering Eli Habbestad her: http://www.facebook.com/NITHutdanning?sk=app_119688468101443 Oi, dette ble et langt svar – håper du finner noe av dette nyttig! Lykke til med valget:) MVH Trine Romskoug, Markedssjef NITH Har du tilsvarende informasjon om E-business? Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Takk for en innholdsrik informasjon. Dette var til stor hjelp når det gjelder NITH. Men jeg ønsker svært gjerne at noen kan komme med samme informasjon når det gjelder Dataingeniør fra HiO. Og forskjellen. Takk Dataingeniør eller "bachelor i ingeniørfag - datateknikk" som det formelt heter er ett ingeniørstudie. Det betyr at man i ett dataingeniørstudiet i utgangspunktet har de samme grunnfagene som de andre ingeniørgrenene som bygg, elektro, prosessteknologi også videre. Det kan hende det er litt variasjon mellom høgskolene på hva som er fellesfag. Den delen som er studiespesifikt for datateknikk, dvs. datafagene, er i likhet med NITH veldig jobbaktuelle. I motsetning til universitetene som retter seg mye mot forskning er høgskolene mer yrkesrettet. HiO har sikkert en studieplan på sin hjemmeside, så du kan vurdere om du tror en ingeniørlinje passer for deg. Dataingeniør vil gi deg noen flere verktøy i "verktøykisten" sammenlignet med rene IT-linjer. Det kan være en fordel siden man ikke vet hvilken situasjoner man møter i arbeidslivet, og det er først når man begynner å jobbe at man blir spesialist i ett eller flere fagområder innen IT-bransjen. Hva de fagområdene man kommer til å jobbe med blir, handler mye om interesser og mange tilfeldigheter. Jeg har ikke gått på HiO selv men sånn generelt ligner alle dataingeniørlinjene på hverandre. Jeg tror ikke det er noen fordeler med å velge privat høgskole med tanke på karriere. Kan hende det er bra dersom skolen er god på en spesialutdannelse og man vet hva man vil jobbe med. Men en bachelorgrad regnes vanligvis som en grunnutdannelse når du søker jobb, og riktig erfaring er ofte det som er avgjørende om du er aktuell for en stilling. Endret 22. mai 2011 av tickinghd Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg ønsker en solid utdannelse innen data og IT, med de beste jobbmulighetene. Men er litt usikker på hvilken institutt eller linje jeg bør velge. Jeg står mellom Bachelor IT (programmering) fra NITH, og Bachelor ingeniørfag - data (dataingeniør) fra HiO. Solid utdannelse og beste jobbmuligheter.. Da ville jeg kanskje sett på master? Sånn for å komme med enda et innspill går jeg på Datateknikk ved NTNU. Vil påstå man er ganske godt ønsket i arbeid. Selv som førsteklassing har bedrifter spandert middag to ganger i uka for å bleste om seg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå