Gå til innhold

Kina i september, tips til reiserute og annet?

Anbefalte innlegg

Vi har forresten tenkt til å reise til Shanghai med tog fordi det går veldig mye tog dit, men vi har ikke noe spesiell interesse av å være i byen. Kommer til å reise til f.eks. Suzhou ganske raskt.

God plan. Det går mange tog også mellom mindre kjente byer, men ofte er standard og hastighet en ganske annen om du ender på en av hovedlinjene; hadde en tur som var planlagt på 13 timer og endte opp med å ta 29 ...

Med mindre du er ekstremt fascinert av kinesiske haver ser jeg ingen grunner til å bruke alt for mye tid i Suzhou. Dropp for all del silkemuseet: høydepunktet i utstillingen var vakten som foret silkeormer til en liten skilpadde som holdt til i akvariet ved inngangen. Hangzhou er verdt et besøk. Også Hangzhou er nok et sted jeg ville ha planlagt relativt kort tid, for så å utvide oppholdet i Yangshuo-området, men mulig vi gikk glipp av noe her.

Ser ikke problemet med taxi så lenge du tar de offisielle som bruker taxameter (skjønt det ikke er behov for taxi i Beijing). Hvorfor nattbuss til Hong Kong? (Dvs hvorfor ikke tog?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du var du maks uheldig med toget Eukild, av alle tog jeg har tatt i kina har bare 2hvert forskinka ikke mere enn med 2 timer.

Hangzhou gjør man lett på en dag nå etter hurtitoget fra shanghai åpnet, ta et morgen tog, tar ikke mere enn 45min og toget tilbake ved 20tiden. mere enn nok tid. prøv og ikke vær der i en helg, ellers er det fulstendig fult av kinesiske turister.

i Beijing tar man metroen ekstremt lett, men husk den stopper ved kl 23 eller noe, drett meg ut der flere ganger etter hvert og tatt noen øl:)

Lenke til kommentar

Vel, det som er litt problematisk er at det er golden week 1-8 oktober. Regner personlig med at minst 100 millioner Kinesere er ute på tur da (kanskje enda flere, hva vet jeg) og det er stapp fullt over alt. Vi kan derfor ikke bare møte opp på stasjonen og kjøpe en billett, men forhåndsbestille alt og reise så lite som mulig frem og tilbake siden det er veldig mye styr.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har et spørsmål angående turen. De siste to stoppene på reisen blir Yangshuo og Hong Kong. Men, hvordan vil dere anbefale oss å reise mellom de to stoppene?

Har lest litt rundt, og alternativene er tydeligvis fly, buss og tog. Vi så litt på flybilletter, men de var dyre og flyene gikk på odde tidspunkter (midnatt eller tidlig morgen osv) så vi tenkte at det var like greit å gå for buss eller tog.

Så vidt jeg har forstått det tar toget fra Guilin - Shenzhen veldig lang tid, siden veien er veldig krokete (?). I tillegg må vi tilbake til Guilin siden det ikke er togstasjon i Yangshuo.

Bussen på den andre siden er veldig bråkete, og relativt ubehagelig. Men, det er det billigste alternativet og tar også kortere tid enn tog.

Har noen reist denne strekningen, eller lignende, og hva ville dere anbefale i så fall?

Lenke til kommentar

Tog funker helt greit. Det tar jo litt tid, men kinesiske tog er moro. Hvis du vil ha mulighet til å skru ned volumet på fellesmusikken (kommunismen er stort sett død i Kina, men den samlende togmusikk lever!) går du for «soft sleeper»-billetter. Fra Yangshuo til Guilin tar det ikke altfor lang tid med buss, den går ofte og koster omtrent en kvart kopp norsk kaffe.

Togstasjonen i Shenzen er koblet til Hong Kongs lokaltog, veldig effektiv og grei grenseovergang. Har ikke hørt så mye godt om langdistansebusser i Kina, men det funker sikkert, det også.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...