Gå til innhold

Kina i september, tips til reiserute og annet?

Anbefalte innlegg

Heisann. Skal reise med mamma til Kina i September. Turen varer fra 24. september til 15. oktober hvis jeg husker rett, det iberegnet reising.

Det vi vet til nå:

Vi starter i Beijing, skal innom Tibet, og slutter i Hong Kong. Av transportmidler er vi åpne til det meste, og regner med at det kommer til å gå i buss/tog, og kanskje fly hvis vi føler at det er riktig.

Økonomisk sett har vi ikke satt noe budsjett, men mamma er et luksusdyr (jeg er ikke like ille, true story!), så penger burde det ikke skorte på. Det er likevel fokus på å spare der man kan spare.

Vi har ikke så ekstremt mye tid (23 dager blir det vel), og langt å reise. Fokuset vårt er derfor å oppdage så mye vi kan, og så heller droppe det å gå i dybden. Få et slags overblikk, med andre ord.

Som nevnt er faste steder:

- Beijing

- Hong Kong

- Tibet (trenger mer spesifisering, men må se hvor mange dager vi har til rådighet i Tibet)

Severdigheter/steder som virker interessante, til nå:

- Xi'an

- Guilin

- Deler av "Silk Road"

Severdigheter/steder som ikke er interessante:

- Shanghai

- Den kinesiske mur

Det er også verdt å nevne at vi ønsker å både være i øst- og vest-Kina. Vi tenker også at vi kommer til å få mer enn nok av turistifisering dyttet på oss, så å få noen tips til plasser hvor det ikke er like mye turister hadde også vært fint.

Så, innspill? Vi trenger forslag til flere steder å titte innom, og generelle tips og erfaringer hadde også vært gull.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har hvert i kina flere ganger, senest 3 maander i fjor høst ink, Tibet.

jeg har reist over hele landet, hvert helt i vest,sør,nord,øst

hvis dere skal til tibet og everest basecamp bør dere ta toget, naar var i tibet i december, fikk 6 stk (av8) høydesyke pga de tok fly og komme seg ikke opp til mt everestbasecamp (man kjorer bil hele veien)de 2 som ikke fikk hoydesyke inkl meg tog toget. eneste negative er at toget tar ca 48 timer.. men og ta fly ut funker bra.

jeg sykla silkeveien fra tajikistan og deler av kina, og er ikke saa mye og se lenger faktisk, markedet i kashgar er en stor skuffelse.

tog fra beijing til kasghar er over 60 timer,

eneste stedet jeg kan anbefale paa silkeveien er Dunhuang

hvis dere ikke tar mye fly har dere liten tid i kina

Lenke til kommentar

Dra gjerne til Guilin, men hopp på første buss (eller taxi, om dere foretrekker) til Yangshuo – Guilin er ikke et sted å oppbevare seg over lengre tid. Xi'an er en ålreit by, men jeg klarte ikke helt beundre disse terrakottasoldatene voldsomt – en ålreit dagstur, lite å dra verden rundt for.

Dropp busser over lengre distanser. Tog er tildels bra, spesielt om dere booker «soft sleeper» – der kan man til og med justere ned lyden på fellesmusikken, en evig plage for den kinesiske togreisende.

Sporer man opp en ikke helt overbefolket seksjon av muren er vandring på denne en fin dagstur, ikke turistkitschmareritt.

Lenke til kommentar

Mamma har vært innom "Kinareiser" i dag og spurt om litt tips. Jeg er livredd for å bare havne på typiske "tourist hotspots" og styrer derfor glatt unna charterselskaper osv, men det virker som disse faktisk er relativt profesjonelle.

Damen der mente at å reise til Tibet i tillegg blir litt mye på en såpass "kort" tur. Jeg har selv tenkt tanken, men har veldig lyst til Tibet.

Et veldig grovt førsteutkast til (deler av) en reiserute kunne derfor sett noe sånt ut som dette:

Beijing

???

Tibet

Sichuan

Guilin

Yangshuo

Hong Kong

Er ikke helt stødig på kinesisk geografi enda, så hvis noe der er veldig ulogisk (mtp plassering i forhold til hverandre), så påpek gjerne det.

Hva tror dere om en sånn reiserute? For mange stopp? Vi liker ikke å være for lenge på ett sted (som i en by), så vi trenger ikke så alt for mange dager på ett sted. Blir muligens fortsatt litt mye reise, men jeg vil virkelig til Tibet : \

Kan muligens droppe Sichuan

Endret av Error
Lenke til kommentar

Funker, det der. Ganske typisk reiserute. Ville sterkt vurdert toget fra Chengdu til Lhasa på tross av tiden det tar, spektakulære saker. Dette innebærer formodentlig at du endrer planen til Beijing -> Chengdu -> Lhasa fremfor Beijing -> Lhasa -> Chengdu.

Hvor mange stopp dere vil ha og hvor lenge dere vil være i ro er primært preferanser – på noen turer har jeg flere land enn dager (og jeg flyr sjelden ...), andre ganger er jeg et par måneder i en by.

Yangshuo er forresten ikke mer enn en liten time eller så fra Guilin. Det er svært kurant å fly til Shenzhen (kinesisk grenseby ved HK), grenseovergangen er koblet til Hong Kongs metrosystem.

Lenke til kommentar

Vi flyr til Beijing i utgansgpunktet.

Når du sier "tpyisk reiserute" så er jeg klar over at vi i stor grad velger turistifiserte mål, men får det litt sånn gran-canaria preg?

Jeg misliker når det er tilrettelagt for turister, siden det gjør det hele så fake, så jeg vil personlig også prøve å komme meg litt ut på landet.

Hvor vanskelig/lett er det?

Lenke til kommentar

tog turen til lhasa er ikke saaaaa spektakulær, de pumpa ikke inn oksygen naar jeg tog toget, det hadde ikke funka paa over et aar i folge dem som jobba paa toget, toget var ogsaa fult av hundrehvis av militære.

hvis bare skal til lhasa skal det ikke være noe problem og ta fly, men om dere skal hoyere er det verre.

lhasa er blitt så kinesisk naa, saa er ikke saa spesielt der, du far eks bare bruke maks 1 time inne i Potala pallaset, ikke lov og ta bilder, stopper man for lenge paa et sted kommer det vakter og dytter deg videre.

det er ikke mye tibet igjen i lhasa i forhold til sighatse og andre byer.

du MÅÅ ha guide for og komme inn i templer og sann i tibet men du kan gaa fritt rundt paa egenhand

Lenke til kommentar

Når du sier "tpyisk reiserute" så er jeg klar over at vi i stor grad velger turistifiserte mål, men får det litt sånn gran-canaria preg?

Jeg misliker når det er tilrettelagt for turister, siden det gjør det hele så fake, så jeg vil personlig også prøve å komme meg litt ut på landet.

Hvor vanskelig/lett er det?

Jeg har ikke vært på Gran Canaria, men kom for mange år siden i skade for å bli med på en charterferie til Mallorca. Vi snakker ganske andre opplevelser. Det nærmeste jeg kom et absurd turistifisert øyeblikk var i Hangzhou, der titusenvis av kinesere var på ferietur samme dag som oss. Å gå i kø med andre som har kamera er en passe sær opplevelse, men når hele bunten absolutt vil ha bilde av deg blir det merkelig nok interessant.

Litt tilrettelegging er greit – det skader for eksempel ikke at noen av de som selger togbilletter snakker litt engelsk. Nærmeste vi kom et problem var taxisjåfører som ikke skjønte hvor de skulle kjøre på tross av at vi gav de både kart og adresse og et par togbilletter som var litt vanskelige å få tak i på rett dato. Ingenting å bekymre seg for. Lonely Planets kinesiske phrase book eller lignende kan kanskje være lurt å dra med.

Lenke til kommentar

Angående ferie med andre kinesere, så er det visstnok noe opplegg 1-8 oktober, der halve nasjonen vanligvis pleier å dra på ferie. Vi regner med å time dette litt, så vi ikke kommer i de mest "kritiske" plassene den uken (Tibet, f.eks.).

Er enig med at noe tilrettelegging er godt, men ville gjøre et poeng ut av at "syden" vil jeg ikke ha :)

Forrestne, takk for svar til både deg og Wailer. Hvis noen har mer på hjertet hadde det også vært supert

Edit: Når var du i Kina sist?

Endret av Error
Lenke til kommentar

Litt tilrettelegging er greit – det skader for eksempel ikke at noen av de som selger togbilletter snakker litt engelsk. Nærmeste vi kom et problem var taxisjåfører som ikke skjønte hvor de skulle kjøre på tross av at vi gav de både kart og adresse og et par togbilletter som var litt vanskelige å få tak i på rett dato. Ingenting å bekymre seg for. Lonely Planets kinesiske phrase book eller lignende kan kanskje være lurt å dra med.

Naja. Om man prover seg pa mandarin blir man neppe forstatt pga tonesystemet. Far man ikke tonene riktig sa endres jo hele meninga. Men ni hao blir vel forstatt. Hehe.

Lenke til kommentar

Edit: Når var du i Kina sist?

Fjor sommer.

Naja. Om man prover seg pa mandarin blir man neppe forstatt pga tonesystemet. Far man ikke tonene riktig sa endres jo hele meninga. Men ni hao blir vel forstatt. Hehe.

Å uttale ting selv drev jeg lite med, går mer i å peke på rett sted i boka ...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vi har oppdatert planene litt nå, og blant annet funnet ut at vi ikke får tid til å reise til Tibet.

Ruten ser nå ut som dette (clicky):

post-152514-0-74694600-1311280470_thumb.png

Orange er en dag vi har til overs. Den vil bli brukt et annet sted tidligere i reisen heller.

Har dere noen tanker rundt dette? Burde vi kanskje være en dag mindre i Pingyao og heller bruke en dag mer i Guilin eller Shanghai-området?

Vi har forresten tenkt til å reise til Shanghai med tog fordi det går veldig mye tog dit, men vi har ikke noe spesiell interesse av å være i byen. Kommer til å reise til f.eks. Suzhou ganske raskt.

Og sist, er det noen av stedene vi reiser til som vi burde droppe til fordel for andre steder?

Edit: Hvilket byrå burde vi bruke for å skaffe oss visum?

Endret av Error
Lenke til kommentar

Edit: Hvilket byrå burde vi bruke for å skaffe oss visum?

Trenger ikke noe byrå for kinesisk visum. Er bare å møte opp på ambassaden med pass og søknad (med passbilde), stå i kø og vente en uke. Man betaler ved pickup, dette er 500 NOK for en reisevisum og skal være gyldig i 30 dager. Dog så opplevde jeg at jeg bare fikk for 15 dager, men nå skrev jeg bare 10 dager på søknaden også. Kinesiske konsulater er uberegnlige og de er litt sure på Norge etter fredsprisen.

Som nevnt over bør man ligge unna taxi i Kina med mindre det ikke er strengt nødvendig. De er bare ute etter å loppe deg for masse penger og er generelt inkompetente. I Beijing er metroen billig og bra. Apropos togbilletter så kan som oftest hotellet hjelpe dere med det. Jeg greide å få til en enkel bestilling på en togstasjon, men det er faktisk kaos til tider. Hotellet er nok det beste. Billettsalget for tog åpner 10 dager før og kinesiske tog er stort sett på tia. Noe minipris finnes ikke da togprisene er regulert av myndighetene. Det gjelder også flybilletter innenlands i Kina. Her kan også antageligvis hotellet lede dere på rett spor om dere trenger det. Flyginger til Hong Kong, Macau og Taiwan følger internasjonal prising.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

du kan få visumet på 24 timer også, jeg fikk mitt forrige samme dagen i fjor, 6 månder multi entry. bare forklarte de at ejg ikke bor i nærheten av oslo.

jeg har ALDRI hatt noe problem med taxi i kina. har kjøpt mere enn 30+ togbilleter i kina også uten problemer. man trenger ikke kunne noe kinesisk for og bestille de selv.

tipset er: i alle storbyer er det togkontor UTENOM togstasjonen som også selger billetter. de skal ha 5 yuan ekstra(4kr), det er ikke et reisebyrå men et kontor som tilhører togstasjonen så man ikke trenger og dra til selve stasjonen..

er som oftest en "turist" luke der:)

Lenke til kommentar

du kan få visumet på 24 timer også, jeg fikk mitt forrige samme dagen i fjor, 6 månder multi entry. bare forklarte de at ejg ikke bor i nærheten av oslo.

Da var du heldig. Den kinesiske ambassaden i Norge har blitt mye mer striks etter fredsprisutdelingen. I dag tilbyr de bare ekspressvisum om det er noe særs viktig (feks om et familiemedlem er død).

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...