Agrippa Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Jeg innrømmer det med en gang: jeg har null peiling på nettverk & sånn. Dermed er det mulig dette er et dustespørsmål. Kan man bruke en ordinær router som ADSL modem? Greia er at ADSL modemet mitt (fra NextGenTeL) blir glovarmt og går i stå om trafikken er høy over lengre perioder. Dermed hadde det vært veldig greit om jeg kunne henvise det til søpla og heller sjalte inn routeren min (en D-Link DIR-655). Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Nei. EDt ADSL-modem kan ha router-funksjonalitet. En vanlig router har ikke ADSL-funksjonalitet. Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2011 Roger. Tenkte meg vel egentlig det. Neste spørsmål blir da om det er en rimelig ukomplisert affære å erstatte et ADSL modem med et annet? Konfigurering og sånn mener jeg? Såvidt jeg skjønner er det null support å få fra ISP om andre modemer enn deres tas i bruk og jeg er som sagt temmelig uvitende om akkurat dette.... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Det kan hende routermodemet fra NGT er OK som modem. De fleste slike kan man sette i bridgemodus og så logge på med PPPoE/Bruker/passord i DIR-655. Sjekk http://ngtforum.net for guider. Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2011 Takker for tips og link. Jeg logget på modemet etter å ha sjekket veiledning på forumet, men det ser ut til at det ikke finnes noen mulighet for å koble ned PPPoE funksjonaliteten i mitt modem. Veiviserfunksjonen som skal muliggjøre konfigurasjonsendringer fungerer ganske enkelt ikke. Om jeg nå kjøper et nytt modem og setter det i bridge-modus istedet, behøver jeg å vite noe annet enn brukernavn og passord for å få ting til å fungere? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Pass på at modemet støtter Annex_B. Ikke alle modem eller routermodem støtter dette (selv i norske nettbutikker). Andre aktuelle parametre kan være VPI/VCI og encapsulation. 1/32 LLC eller 1/33 LLC er vel mest brukt av NGT, mens videresalg (JARA-Telenor) oftest har 8/35 LLC. Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Mange takk for svar. Ta en kikk på dette her, så skal jeg slutte å mase. Data Transfer Rate • G.dmt full rate downstream: up to 8 Mbps / upstream: up to 1 Mbps • G.lite: ADSL downstream up to 1.5 Mbps / upstream up to 512 Kbps • G.dmt.bis full rate downstream: up to 12 Mbps / upstream: up to 12 Mbps • ADSL full rate downstream: up to 24 Mbps / upstream: up to 1 Mbps ADSL Standards • ANSI T1.413 Issue 2 • ITU G.992.1 (G.dmt) Annex B • ITU G.992.2 (G.lite) Annex B • ITU G.994.1 (G.hs) ADSL2 Standards • ITU G.992.3 (G.dmt.bis) Annex B ADSL2+ Standards • ITU G.992.5 Annex B Protocols • TCP/UDP • ARP • RARP • ICMP • RFC1334 PAP • RFC1483/2684 Multiprotocol Encapsulation over ATM Adaptation Layer 5 (AAL5) • RFC1661 Point to Point Protocol • RFC1994 CHAP • RFC2131 DHCP Client / DHCP Server • RFC2364 PPP over ATM • RFC2516 PPP over Ethernet Tatt fra manualen til en D-Link DSL-321B. Ser det ut til å være kosher? Endret 2. mai 2011 av Agrippa Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Det ser greit ut på papiret. Noen modem sliter mot visse typer sentraler pga "interoperabilitetsproblemer". Dvs utstyr som ikke er 100% kompatibelt. Men det vil nok fungere fint i de aller fleste tilfeller. Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Glimmers, takker og bukker for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå