Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bilproblem! olje/motor


Anbefalte innlegg

HAr et problem med en 89' doge ram wagon V8 5.2 liter. manuelt gir!

 

Det hele begynte som et oljeproblem hvor oljenåla sto ektremt lavt og oljelampen hadde også en tendens til å lyse. i tillegg til dette har også motoren en tendens til å dø :/ dette til tross for at peileren står på fullt!

Vi var derfor ekstremt forsiktige (ettersom at motorer har en tendens til å ikke virke mer etter at oljeampen har lyst lenge nok :p) og bestemte oss for å ringe rundt! etter mye om og men ble vi fortalt at vi burde skifte olje og oljefilter (fra 10-40 til 20-50 mineral basert olje) noe vi gjorde...

 

Nå er måleren høyere, til tross for at måleren går lenger og lenger nedover på relativt kort tid, og opp igjen etter å ha stoppet en stund.

 

Ellers verdt å vite:

-Motoren gir ut ekstrem svart eksos, til tross for at det er en amerikaner mener jeg den er litt vel tykk! det kommer svarte merker på asfalten når den står lenge nok:P

-Oljenålen går oppover når man ruser motoren

 

Motoren dør av og til fortsatt, spesielt når man kjører rolig og tar skarpe svinger :(

 

håper på svar og forhåpentligvis hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok tid for en overhaling av topp og kansje litt mer.

Olje trykket skal være relatit stabilt. Hvis den varierer ved turtall tyder det på lekkasje i systemet.

Kan hende det bare et toppakning, men vil tro litt mer må til på en 89 Dodge.

 

Mitt tips ikke kjør en meter til før dette er fikset.

 

Ikke et godt tegn at motoren har stoppet. Kan tyde på et total havari med slitte råder, veiv osv.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Olje trykket skal være relatit stabilt. Hvis den varierer ved turtall tyder det på lekkasje i systemet.

At trykket øker ved gasspådrag, på en motor som ellers har for lavt oljetrykk på tomgang, er nok ganske normalt. Lavt oljetrykk kommer vanligvis av slitte ramme- og rådelager, evt rusk i oljetrykkventilen så den kiler seg halvåpen. Eller slitt oljepumpe.

 

Svart røyk (sot) indikerer feil blanding av diesel (om aktuelt) og luft. Forbrent olje skal gi mer blåaktig farge på eksos, i alle fall etter lærebøkene.

Lenke til kommentar

Olje trykket skal være relatit stabilt. Hvis den varierer ved turtall tyder det på lekkasje i systemet.

At trykket øker ved gasspådrag, på en motor som ellers har for lavt oljetrykk på tomgang, er nok ganske normalt. Lavt oljetrykk kommer vanligvis av slitte ramme- og rådelager, evt rusk i oljetrykkventilen så den kiler seg halvåpen. Eller slitt oljepumpe.

 

Svart røyk (sot) indikerer feil blanding av diesel (om aktuelt) og luft. Forbrent olje skal gi mer blåaktig farge på eksos, i alle fall etter lærebøkene.

 

Hvis en motor har for lavt oljetrykk så sier man ikke at det er normalt.

Hadde det bare vært Oljetrykksventilen så skulle ikke bilen laget så mye røyk.

Alt tyder på at denne motoren er kjørt varm og tom for olje.

Veldig ille når en motor stopper av mangel på Olje.

Om det er blå / grå eller svart røyk tror jeg du ikke trenger å henge deg opp i.

En som fortsetter å kjøre bilen med de symtome kan nok ikke skille farver.

 

DODGE = Drips Oil, Drops Grease Everywhere. :)

Lenke til kommentar

det jeg kanskje ikke understreket nok var at det er et helt enormt bensinforbruk også... Ja, jeg vet at de suger bensin som få, men vi snakker helt usannsynlig mye! Vi har litt over en 60 liters tank som forsvinner på bare noen timer... i sammenlikning til en annen russebil av nesten helt samme type (86 modell)m som noen venner av oss eier, bruker vår fort dobbelt så mye bensin!

 

Ringte til et verksted som mente det kanskje var noen ventiler... Noen som har hatt samme problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...