Gå til innhold

Scart inn på PC-monitor?

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å kjøre et dual-skjermoppsett på PC'en, hvor den ene skjermen også kan være koblet til digitaldekoderen min slik at jeg eventuelt kan se TV når jeg ikke trenger begge skjermene til datamaskinen.

Problemet er bare at digitaldekoderen kun har scart-utgang, og det er noe de færreste PC-monitorer har.

Alternativ 1 er å kjøpe en skjerm med innebygget tv-del da disse har scart-inngang, men jeg har dårlig erfaring med den komboen fra før, og de aktuelle skjermene får ikke toppscore akkurat.

Alternativ 2 er å kjøpe en scart-til-HDMI adapter, så jeg kan koble den inn på monitorens HDMI inngang, men den eneste varianten jeg har sett er en relativt stor boks med egen strømkontakt. Regner med at konverteren må ha strøm for å omkode analogt til digitalt. Link

Spørsmål 1: Finnes det flere alternativer, eller andre adaptere som er ok?

Spørsmål 2: Hvordan blir bildekvaliteten med en slik adapter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Scart gjøres enkelt om til Composit, og jeg mener det vel lett burte fines en overgang fra composit til VGA.

Er selv å leting etter en slik overgang, har ikke fått letet så godt enda

Eller bare blåse i hele scart til composite-leddet, og kjøpe en sånn?

Cableworld

Det vil kanskje funke?

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Den skal nok funke, men kun hvis senderen kan sende i RGB. De fleste scart aparater får man stillt inn på 2 signaler. Composit er default siden alle TVer støtter dette. Mens RGB er det som regel 1 av 2-3 scartinnganger som tar (Gamle TVer). RGB gir mye bedre bilde for å si det enkelt.

Lenke til kommentar

Den skal nok funke, men kun hvis senderen kan sende i RGB.

Dekoderen min sender i RGB over Scart-utgangen. Så tipper det vil funke bra da.

Noen som har en formening hvordan monitoren vil takle et VGA (Scart RGB) signal fra en dekoder? Blir det brukbart, eller vil kvaliteten være merkbart dårligere enn med en vanlig TV med dedikert scart-inngang?

Lenke til kommentar

Den skal nok funke, men kun hvis senderen kan sende i RGB.

Dekoderen min sender i RGB over Scart-utgangen. Så tipper det vil funke bra da.

Noen som har en formening hvordan monitoren vil takle et VGA (Scart RGB) signal fra en dekoder? Blir det brukbart, eller vil kvaliteten være merkbart dårligere enn med en vanlig TV med dedikert scart-inngang?

HVIS monitoren din greier å synke til RGB signalet så blir bildet antagelig like bra eller kanskje til og med bedre enn det du får på en vanlig flatskjerm-tv.

Lenke til kommentar

Kan ikke se noen mulighet for at en slik kabel kan fungere. PC skjermer kan ikke ta imot TV signaler på VGA inngang. Det fungerte for 20 år siden, men ikke nå.

TV signalet er på bare 15625 Hz interlaced, VGA er 32 kHz progressive.

Man trenger nok en scan converter, dvs en aktiv krets med strømforsyning, for å gjøre om kompositt eller RGB til VGA. Eller bruke en skjerm med slikt innebygd.

Lenke til kommentar

Jaja, da skrinlegger jeg hele det prosjektet. Har uansett en TV som også kan brukes som andreskjerm i "nødstilfeller", og som TV ellers.

Har nå kjøpt en Samsung PX2370 og er fornøyd med den så langt. Var større enn jeg trodde, så da tror jeg det holder når jeg har denne TV'en i tillegg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...