Skybert100 Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Jeg har oppdaget at alle mine mørke bilder jeg har tatt siden jeg kjøpte kameraet i slutten av februar har en liten lys prikk på det samme stedet i hvert bilde. For meg later det til at det er en pixel uten informasjon. Jeg har vedlagt et eksempelbilde. Dette viser blant annet et fyr helt til venstre i bildet. Ned til høyre for dette kan det skimtes en liten lys prikk. (Bildet må nok sees i full størrelse for at det skal være synlig) Er det noen som har formening om hva dette skyldes, samt hva jeg kan gjøre med det? Ingen stor greie, men litt irriterende. Det kan sikkert fikses lett i PS, men ikke har jeg det og ikke vil jeg rette opp dette på alle bildene. Kameraet er forøvrig et EOS 60D Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 jeg ser den, ser ut som om det er en pixel uten informasjon. Om det vises samme sted hver av bildene du tar, så antar jeg at kameraet din har en feil. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) Du har brukt en eksponeringstid på over 20 sec så det er naturlig at du får "hot-pixel" feil, du kan bruke Cn-Fn "long exposure noise reduction" til og korrigere for piksel-feil, eneste er at jeg er ikke sikkert på om denne funksjonen fungerer på eksponeringer under 30 Sec. Edit: du kan korrigere feilen i kameraet med EOS-utility hvis jeg ikke tar helt feil, hvis den er vedvarende. Endret 1. mai 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Skybert100 Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2011 Ja jeg frykter det jeg og. Da bør jeg nok bare høre med de jeg kjøpte det fra. Når jeg zoomer inn på den så ser jeg at det fsktisk er en svart prikk med et hvitt kryss i. Takk for tipset Nautica.. Da kan jeg prøve det. Var ikke klar over "hot pixels" Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Ja jeg frykter det jeg og. Da bør jeg nok bare høre med de jeg kjøpte det fra. Når jeg zoomer inn på den så ser jeg at det fsktisk er en svart prikk med et hvitt kryss i. En pixel består av fire fargekanaler og da vil du oppleve et "kryss"når den er død, eller er jeg langt ute på bærtur Lenke til kommentar
TGB Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Dette her er helt normalt. Hotpixels både i rød, grønn, blå, hvit eller døde pixles i svart (eller kombinasjoner av hotpixeltyper) finnes på alle kamera med CMOS sensor. Dette er ikke noe å stresse over. Du vil med tid få flere, noen vil komme og noen vil forsvinne med tid. Øker du ISO styrken vil det komme enda flere frem. Selv på eksempbilder fra produsenter kan man se denne effekten. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Følg denne oppskriften og se om det ikke hjelper. 2 Lenke til kommentar
nie Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg har oppdaget at alle mine mørke bilder jeg har tatt siden jeg kjøpte kameraet i slutten av februar har en liten lys prikk på det samme stedet i hvert bilde. For meg later det til at det er en pixel uten informasjon. Jeg har vedlagt et eksempelbilde. Dette viser blant annet et fyr helt til venstre i bildet. Ned til høyre for dette kan det skimtes en liten lys prikk. (Bildet må nok sees i full størrelse for at det skal være synlig) Er det noen som har formening om hva dette skyldes, samt hva jeg kan gjøre med det? Ingen stor greie, men litt irriterende. Det kan sikkert fikses lett i PS, men ikke har jeg det og ikke vil jeg rette opp dette på alle bildene. Kameraet er forøvrig et EOS 60D Hadde samme problem på en D300 som jeg "hadde innom" i forbindelse med en objektiv/kamera pakke som jeg kjøpte. Kamera var 25 mnd gammelt (garanti utgått), men jeg fikk utført re-mapping av sensor hos Camera og Videoteknikk i Bergen kostnadsfritt. Det funket og den døde pikselen forsvant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå