Gå til innhold

Chipping av katt


Anbefalte innlegg

Jeg har en sterilisert hunnkatt på snart ett år, og jeg lurer på om det lønner seg og chippe henne?

Så lurer jeg litt på om det er mulig å spore henne om hun er chippet og har kommet bort? Jeg synes det står litt uklart om akkurat dette på de sidene jeg har vært innom, og lurer på om noen kan forklare det. Må man ha GPS selv, sånn at man kan søke opp katten om den kommer bort, eller kan man kontakte dyrlege eller noe?

 

Håper noen vil hjelpe meg!!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ID-chip

Katten får en microchip med et nummer implantert under huden i nakken. Chipen avleses med en skanner, som fins hos alle veterinærer, politi osv. Mange er redde for at chipen ”vandrer”. Den kan forflytte seg under huden i nakkeområdet men dette er ufarlig. Katten trenger ikke beroligende for å få chipen implantert. Opplysninger i tilknytning til chipen (navn på katt, eier, adresse osv) lagres i et sentralt register for hund og katt slik at man enkelt kan oppspore eier ved behov

http://www.smadyrakutten.no/Informasjon_Katt_Id-merking_av_katt.html

 

Du får tilbake katten hvis noen finner den og tar den med til noen som har skanner.

 

Jeg synes det er verdt å gjøre det, større sjanse for at du får den igjen...

Lenke til kommentar

Det vil aldri lønne seg som i en investering :p Men om katten din blir borte, noen finner den og leverer den inn til en dyrlege eller noen andre som har scanner, kan de finne ut hvor du bor. Ikke GPS sporing i den. Det er en erstatning til øremerkingen som var mer vanlig før, da øremerking er av og til umulig og lese etter litt tid.

 

 

Så det er kun for at noen skal kunne identifisere katten din om noen finner den. Jeg syns det absolutt er verdt det, har man først skaffet seg dyr må man gjøre det man kan for og passe på de :) Ta kontakt med dyrlege, jeg tok det når katten ble sterilisert. Koster ca 1000kr tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale deg på det sterkeste å chippe pusen din :) Det kan være praktisk å ha mange ganger, f.eks om noen finner pusen din skadet og tar den med til veterinæren vil de da kontakte deg, om hun ikke har noen slags info om at hun har en eier(halsbånd kan bli borte) kan hun bli avlivet..

Lenke til kommentar

Er verdt å chippe pus ja. Sofia ble borte i fjor, i en hel måned, jeg trodde aldri at hun skulle komme tilbake igjen, men så fikk vi telefon fra dyrehjemmet om en tynn, skrøplig liten pus som noen hadde funnet og tatt med dit, brukket hoften hadde hun også, så hun hadde mest sannsynlig blitt påkjørt og prøvd å gjemme seg, og vi bor jo i nærheten av sentrum :(

 

JA, det er VERDT DET!

 

Øremerking tar man fremdeles i samme slengen gjerne når du chipper pus, men da tatoverer de ID kun for å forsikre den som finner pus om at pus har en chip, det hender at avleseren ikke finner chippen ved de første forsøkene. De sluttet med tall fordi de gikk tom for dem :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...