BeachDumb Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Vurderer litt iMac selv, men skjermkort beregnet for bærbare maskiner? Svindyr RAM-oppgradering. Og harddisk. Ram oppgraderer du lett selv ved å åpne et deksel: http://support.apple.com/kb/ht1423#1 HDD er værre, da må man operere: Grafikkort for bærbare PC-er: trøst deg med at den ikke bråker og at du slipper å passe på at du har nyeste drivere Endret 3. mai 2011 av BeachDumb Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Ram oppgraderer du lett selv ved å åpne et deksel: http://support.apple.com/kb/ht1423#1 Nå trenger ikke imac være enkelt å oppgradere ram. Siden ram brikken er på undersiden av maskinen, bør man være litt forsiktig å ungå riper i skjermen. For det andre når jeg jobbet som tekniker å reparerte/oppgraderte forskjellig maskiner inkludert mac. Så var det slik at enkelte ram brikker, så begynte imac å støye vannvitig. Var nesten som å høre en hårføner i auksjon. Viftene var 100% belastet kontunelig. Nå vet jeg ikke om det var en firmware oppdatering eller hva som ble løsningen, siden jeg ikke hadde veldig god greie på mac den tiden, men var flere som slet å bytte ram brikker. Maskinen fungerte bra den, men støyen var nesten ikke å overleve, skulle nesten tro man overklokket hele maskinen. Så man burde google litt å sjekke hva slags ram som er støttet/anbefalt, ellers kan man være uheldig. Var snakk om noen år siden det, men som til informasjon. Grafikkort for bærbare PC-er: trøst deg med at den ikke bråker og at du slipper å passe på at du har nyeste drivere Jeg tør ikke si meg enig at det er noe trøst at grafikkortet er for bærbare maskiner. Imac går vel på strøm, så ytelsen er nok viktigere en lav strømbruk der. Nå finnes det jo stillegånde kjøleribber for de fleste skjermkort i budsjettklasen. Altså hvis maskinen har først vifte, er det fordel å ha en stor en. Isteden for mange små. Personlig ville jeg fortrekker litt tykkere maskin med gode komponenter. En LED imac skjerm som ikke er tykker en 3 cm, altså da vil enten ytelse eller varmen bli et problem. Endret 3. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Ser at de nye iMacene kommer med Radeon 6970... Er ikke dette et nogenlunde kraftig skjermkort? Det holder vel lenge til de fleste spill? Sitter nå med et Radeon HD 4870 som driver det meste, bortsett fra at prosessoren setter begrensninger på kortet (Core 2 Duo 2,6 ghz). Ser for meg at macene kan mye bedre enn mitt utdaterte opplegg? Endret 3. mai 2011 av Olimaen Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Ser at de nye iMacene kommer med Radeon 6970... Er ikke dette et nogenlunde kraftig skjermkort? Det holder vel lenge til de fleste spill? Sitter nå med et Radeon HD 4870 som driver det meste, bortsett fra at prosessoren setter begrensninger på kortet (Core 2 Duo 2,6 ghz). Ser for meg at macene kan mye bedre enn mitt utdaterte opplegg? Bare den dyreste som kommer med 6970. Attpåtil i notebook-utgaven av skjermkortet. Men det er jo absolutt et steg i riktig retning. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Bare den dyreste som kommer med 6970. Attpåtil i notebook-utgaven av skjermkortet. Men det er jo absolutt et steg i riktig retning. I følge http://www.hwcompare.com/6355/radeon-hd-5770-vs-radeon-hd-6970/ er det faktigst fulgt mulig at HD 6970 mobile er bedre enn HD 5770 som man finner i mac pro. Så nå er nok mac pro dårlig kjøp. Skal man kjøpe imac eller macbook pro så er nå den beste tiden å handle. Under forutsetning der ikke dukker opp produksjonsfeil. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 I følge http://www.hwcompare.com/6355/radeon-hd-5770-vs-radeon-hd-6970/ er det faktigst fulgt mulig at HD 6970 mobile er bedre enn HD 5770 som man finner i mac pro. Så nå er nok mac pro dårlig kjøp. Skal man kjøpe imac eller macbook pro så er nå den beste tiden å handle. Under forutsetning der ikke dukker opp produksjonsfeil. Tiden rett etter release er alltid den beste tiden å handle en Mac. Det er tiden da maskinvaren er mest mulig up-to-date. I tillegg har jo Apple den uvane at de ikke endrer prisen i løpet av modellens livssyklus, med det til resultat at man får mye mindre for pengene etterhvert som tiden går. HW-sammenligningen du linker til er ikke helt sann i forhold til det kort som sitter i nye iMac. iMac huser mobile-versjonen av skjermkortet, og det forundrer meg ikke om det i tillegg er en slags nedstrippet spesialversjon for Apple. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) HW-sammenligningen du linker til er ikke helt sann i forhold til det kort som sitter i nye iMac. iMac huser mobile-versjonen av skjermkortet, og det forundrer meg ikke om det i tillegg er en slags nedstrippet spesialversjon for Apple. Kan være du har rett i det, men normaltsett burde ytelsen omtrent være lik. Selvsagt vil mobile skjermkort yte en del lavere, spessielt ved bruk av strømsparing. Angående "nedstrippet spesialversjon for Apple"? Er jeg litt usikker på, muligens du mener at apple dropper HDMI og velger mini displayport isteden? Eventuelt underklokker GPU på skjermkortet? Nå har jeg ikke studert mac maskinvaren i detaljer, men dette overrasker meg ikke. Apple er generielt sett dårlig på teknisk informasjon rundt sine produkter. Slik at det blir enklere for maskinvareentualister å vite hva man fysisk får. Det som kunne intrisere meg litt og flere andre, om noen har testet nye imac? Og har erfaringer rundt det? Selv om driver ikke er nødvendig å tenke på, så er det ofte slik at det som ligger skjult i operativsystemer kan ha mangler. Altså kan det tenkes at en lite gjennomtestet/ny maskin kan by på ustabilitet de 2 første månene. Selv om jeg ikke vet det sikkert. Bare se på sorthbrige hovedkort for pc, disse måttes byttes når de kom ut fordi Sata 300 gir dårligere ytelse over tid. Nå er det ikke direkte gøy å kjøpe en mac til spill og videoredigering om der viser seg at programvaren blir ustabil etterhvert. Selv om det viser seg at en oppdatering til OSX er på vei om en uke. Endret 4. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Kan være du har rett i det, men normaltsett burde ytelsen omtrent være lik. Selvsagt vil mobile skjermkort yte en del lavere, spessielt ved bruk av strømsparing. Angående "nedstrippet spesialversjon for Apple"? Er jeg litt usikker på, muligens du mener at apple dropper HDMI og velger mini displayport isteden? Eventuelt underklokker GPU på skjermkortet? Nå har jeg ikke studert mac maskinvaren i detaljer, men dette overrasker meg ikke. Apple er generielt sett dårlig på teknisk informasjon rundt sine produkter. Slik at det blir enklere for maskinvareentualister å vite hva man fysisk får. Som du sier; Apple er svært tilbakeholden med teknisk informasjon. "Nedstrippet" vil si at de får en egen versjon av skjermkortene som passer bedre i deres oppsett. Et godt eksempel er kortene som sitter i Macbook'ene. Når du ser hvilken RAM som sitter i disse, legger du merke til at det er langt mindre RAM enn hva som er standard for disse skjermkortene. Dette har kommet seg på siste releasene, dog. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Problemet er også, hvis en Apple maskin blir utsatt for lynnedslag, slik at strømforsyningen ryker, er det stort sansynlighet for også hovedkortet ryker. Nå tviler jeg på Apple har vært så grei å ha en "sikring motstand" som gjør av overspending ikke ødlegger hovedkortet. Greit nok på de ATX stasjonære maskinene er enkelt å bytte deler hvis det skjer. Men dette lese jeg var et problem på mac1.no. Nå finnes det PSU til pc som har slike sikringer, men problemet at man kan aldri være 100% sikker. Så jeg syns man burde sette seg inn i ting før man kjøper en Apple produkt. Ikke regn med å kjøpe apple, er det samme som enveis billett til paradis heller. Verste finden til apple, er folk med kunnskaper. Endret 18. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Har andre produsenter en slik sikring? Hvis andre produsenter har det så ser jeg ingen grunn til at ikke apple skal ha det. Og hvis du faktisk er så forferdelig redd for lynnedslag er det jo bare å kjøpe sånn overspenningsvern å ha i stikkontakten. Burde man vel egentlig ha for alt dyrt utstyr uansett. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) Jeg har overspenningsvern ja, men er mange andre som ikke har det. Og det kan bli dyrt hvis sikringen er fra 1980 tallet uten jording. Å kjøpe en grei overspenningsvern til 100-200 kr er billig forsikring. Angående stasjonære så mener jeg consair PSU av de litt dyrere har det. Men laptop generielt vet jeg lite om, ikke regn med det. Heldigvis er laptop mins problemer her siden man ofte slipper unna med strømforsyningen. Imac derimot er ikke så enkel å bytte PSU på, så den ville jeg vært ekstra nøye med overspenningsvern. Spessielt om man har gammelt hus. Endret 19. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå