Gå til innhold

Returlapp


Anbefalte innlegg

For ca to år siden kjøpte jeg et par Koss Headsett fra en nettbutikk. De har bedt meg om å sende den i posten til dem, så den saken er biff.

 

Det jeg lurer på, kan jeg be/kreve at de sender en returlapp?

Jeg husker at jeg så i forbrukerloven at ved en feil eller mangel på en vare når det er garanti og alt det der, er de nødt til å betale for frakten.

Stemmer dette, kan jeg be om en returlapp eller be om å få refundert frakten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven gjelder hvis det er et forbrukerkjøp som er under 5 år gammelt. Hvis rep går under forbrukerkjøpsloven så legg med kopi av kvittering som viser fraktutgiftene dine. Legg også med kontonummer med beskjed om at du ønsker refundert fraktutgiftene dine.

Lenke til kommentar

Skal det egentlig ikke gjelde uansett? Er det mulig å finne frem til akkuratt hvor i loven det står? Jeg har prøvd å kikke litt, men jeg tror jeg har sett meg litt blind, rett og slett.

 

Uansett hvor gammel dette headsettet blir, er det livstidsgaranti på grunn av merket. Vet ikke hvordan det stiller seg i fremtiden.

Vet heller ikke hvor lenge et normalt headset skal ha garanti. Føler det er litt nærmere to års grensen enn fem.

Endret av mikkels
Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven gjelder hvis det er et forbrukerkjøp som er under 5 år gammelt. Hvis rep går under forbrukerkjøpsloven så legg med kopi av kvittering som viser fraktutgiftene dine. Legg også med kontonummer med beskjed om at du ønsker refundert fraktutgiftene dine.

Jeg har mine tvil om at reklamasjonstiden på hodetelefoner er lengre enn 2 år.

Lenke til kommentar

Er det så stor forskjell mellom reklamasjon og garanti?

 

Vet noen akkuratt "hvor" i forbrukerloven det står? Hvilken paragraf?

Garanti er ikke en del av forbrukerkjøpsloven...

 

Jeg har mine tvil om at reklamasjonstiden på hodetelefoner er lengre enn 2 år.

Samtidig så tilsier garantien på dette spesifike produktet at den er ment å vare lenger enn 2 år...

Lenke til kommentar

Da er det vel opp til butikken for hvordan de behandler garantisaker. Garantien dekker kun at de skal reparere den, og ikke frakten. Greit, søren, jeg får bare sende det avgårde for min egen regning da.

Lenke til kommentar

Så framt headsettet er under 5 år så skal selger dekke dine fraktkostnader. Headsettet er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år (i følge garantien til produsent) derfor er det 5 års reklamasjonsfrist på headsettet i følge forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven sier da at du skal ha dekket dine kostnader. Er headsettet over 5 år så må du selv dekke fraktkostnadene så framt Koss sine garantibestemmelser ikke sier noe annet.

Det står ingen steder at garanti må gi bedre rettigheter enn reklamasjonsretten. Det det derimot står i forbrukerkjøpsloven er at garanti må gi bedre rettigheter enn reklamasjonsretten hvis selger skal bruke garanti som et salgsargument.

 

edit: typo

Endret av Flodec
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...