mikkels Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 For ca to år siden kjøpte jeg et par Koss Headsett fra en nettbutikk. De har bedt meg om å sende den i posten til dem, så den saken er biff. Det jeg lurer på, kan jeg be/kreve at de sender en returlapp? Jeg husker at jeg så i forbrukerloven at ved en feil eller mangel på en vare når det er garanti og alt det der, er de nødt til å betale for frakten. Stemmer dette, kan jeg be om en returlapp eller be om å få refundert frakten? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Er dette en garantisak eller en reklamasjonssak? Lenke til kommentar
mikkels Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2011 Garanti, blir det vel? Det er livstidsgaranti på Koss, og mikrofonen på headsetet fungerer ikke. De skal bare fikse det. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Da teller vel ikke forbrukerkjøpsloven?... Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Forbrukerkjøpsloven gjelder hvis det er et forbrukerkjøp som er under 5 år gammelt. Hvis rep går under forbrukerkjøpsloven så legg med kopi av kvittering som viser fraktutgiftene dine. Legg også med kontonummer med beskjed om at du ønsker refundert fraktutgiftene dine. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Men her er det da antagelig snakk om en reperasjon på garantien de tilbyr, ikke nødvendigvis på grunn av en "medfødt" feil på varen. Lenke til kommentar
mikkels Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) Skal det egentlig ikke gjelde uansett? Er det mulig å finne frem til akkuratt hvor i loven det står? Jeg har prøvd å kikke litt, men jeg tror jeg har sett meg litt blind, rett og slett. Uansett hvor gammel dette headsettet blir, er det livstidsgaranti på grunn av merket. Vet ikke hvordan det stiller seg i fremtiden. Vet heller ikke hvor lenge et normalt headset skal ha garanti. Føler det er litt nærmere to års grensen enn fem. Endret 1. mai 2011 av mikkels Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Nei, det er krav til når ting går under reklamasjon. Og man kan gi garantier som favner videre enn reklamasjonene. Og forskjellen blir jo i at ved reklamasjon skal de betale portoen, mens på en garantisak så krever de at du betaler den. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Men garanti skal gi bedre rettigheter enn reklamasjon. Så når innvilget reklamasjon gir gratis frakt, er det ikke naturlig at innvilget garanti også må gi gratis frakt? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Nei, det er det ikke, ettersom garantien bare gir deg en tilleggsdekning som ikke kjøpsloven gir deg. De bestemmer selv hva denne skal inneholde. Lenke til kommentar
mikkels Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Er det så stor forskjell mellom reklamasjon og garanti? Vet noen akkuratt "hvor" i forbrukerloven det står? Hvilken paragraf? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Forbrukerkjøpsloven gjelder hvis det er et forbrukerkjøp som er under 5 år gammelt. Hvis rep går under forbrukerkjøpsloven så legg med kopi av kvittering som viser fraktutgiftene dine. Legg også med kontonummer med beskjed om at du ønsker refundert fraktutgiftene dine. Jeg har mine tvil om at reklamasjonstiden på hodetelefoner er lengre enn 2 år. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Er det så stor forskjell mellom reklamasjon og garanti? Vet noen akkuratt "hvor" i forbrukerloven det står? Hvilken paragraf? Garanti er ikke en del av forbrukerkjøpsloven... Jeg har mine tvil om at reklamasjonstiden på hodetelefoner er lengre enn 2 år. Samtidig så tilsier garantien på dette spesifike produktet at den er ment å vare lenger enn 2 år... Lenke til kommentar
mikkels Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Hvor er det hentet fra da? Hvilken lov, eller er det bare en norm? Kjenner jeg blir ganske forvirret Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Hva er hentet fra lov? Det med garanti er ikke hentet fra lov. Det med 2 år derimot, det er forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
mikkels Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Da er det vel opp til butikken for hvordan de behandler garantisaker. Garantien dekker kun at de skal reparere den, og ikke frakten. Greit, søren, jeg får bare sende det avgårde for min egen regning da. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Bare ta vare på kvitteringa så får du igjen pengene senere. Scann/ta bilde av den og send til butikken. Det er ganske så smertefritt. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Så framt headsettet er under 5 år så skal selger dekke dine fraktkostnader. Headsettet er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år (i følge garantien til produsent) derfor er det 5 års reklamasjonsfrist på headsettet i følge forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven sier da at du skal ha dekket dine kostnader. Er headsettet over 5 år så må du selv dekke fraktkostnadene så framt Koss sine garantibestemmelser ikke sier noe annet. Det står ingen steder at garanti må gi bedre rettigheter enn reklamasjonsretten. Det det derimot står i forbrukerkjøpsloven er at garanti må gi bedre rettigheter enn reklamasjonsretten hvis selger skal bruke garanti som et salgsargument. edit: typo Endret 2. mai 2011 av Flodec 2 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Da var antagelsen min om 5 år pga garantien gjeldende ja. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Uansett om det er 5 års reklamasjonsrett, så er det ikke sikkert feilen vil bli dekket på reklamasjonen. Og hvis garantien dekker feilen, så har vel uansett ikke kunden rett på å få dekket frakten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå