Gå til innhold

Hjelp: Skifte Strømfors.-vifte

L03VIk

Anbefalte innlegg

Jeg har et Aopen HQ45 Kabinett, med standard 300W powersupply.

http://www.aopen.com/products/housing/hq45.htm

Jeg kunne tenke meg å skifte ut viften til en mer stillegående vifte. (f.eks. papst (andre forslag?))

Er dette vanskelig, noen med erfaring?

Er det like lett som å skifte kabinettvifte ?? (med strømkontakt som kan kobles fra, eller må noe loddes?)

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så vansklig å bytte vifta i strøm forsyninga, men du må nok fram med loddebolten ja.

Hvis du absolut ikke vil lodde så kan du jo bare klippe av ledningene på den gamle vifta som du tvinner dem sammen med ledningene på den nye vifta, så bare surrer du no elektriker teip rundt(hmm ikke akkurat verdens beste forklaring, men ,men :roll: . Garantien på strømforsyninga ryker jo seff.

Lenke til kommentar

Skal du slenge i ei ny vifte så må du fram me loddebolten... Du kan ta å kappe av lednindene på den gamle vifta så du får litt igjen som du kan lodde på den nye vifta, men skal du gjøre det bra så ikke bruke elektro teip eller sukkerbit, ta heller å bruke krympestrømpe 8) DA vil det se bra ut, og du kan være sikker på det du har gjort. Garantin haggle av gårde med en gang du åpner strømforsyningen, så lenge du klarer å sjule at den har vært åpnet, men med lodding vil det garantert merkes.. :-? LYKKE TIL!!!

Lenke til kommentar

Har åpnet dritten.

Den har kontakt for viften.

Neste Prob:

Har en 300W power, og lurer på hvor "sterk" vifte denne trenger.

Standardviften er "Power Logic PL80S12M".

Kan jeg bruke en EKL PAPST 12dB vifte? (http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=8412N2GL)

Ønsker en vifte som i hver fall ikke bråker mer enn CPU-viften min (19dB)

Skal også bruke 2 vifter som kabinettvifter, som også er like stille.

Har ikke lyst å betale mer enn 450-500, men helst så billig som mulig.

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Før du velger vifte burde du tenke på at vifta automatisk settes ned i fart via den innebygde hastighetsjusteringa i strømforsyninga. Altså hvis den virker skal vifta gå sakte når det er kaldt i kabinettet og fortere etterhvert som det blir varmere. Det kan jo være denne som har røket også da? Da en pc jeg har stående her har samme tower med original-psu ikke bråker stort.

For å spare penger går du å handler deg billigst mulig et par 80mm vifter. F. eks. den billigste du finner på microplex eller komplett, noe som fort ikke koster mer enn 60kr per stk. Kjøp gjerne en molex strømsplitt også. Så finner du fram sukkerbitene du har kjøpt. Kutter ledningene til alle viftene, kobler alle svarte på en "kanal" i sukkerbiten, og alle røde i en annen. Turtallmålerkabelen kan du glemme hvis du vil. Finn fram strømsplitten du enten kjøpte eller fikk med viftene. Koble så gul ledning fra molex strømsplitten din mot sukkerbiten, samt rød ledning mot den andre delen av sukkerbiten. Du vil da få en superbillig løsning på stille vifter. Resultatet blir at viftene går på 7V. Dobbeltsjekk til slutt at viftene snurrer den veien pila på vifta viser, hvis den ikke gjør det vil den ikke flytte luft effektivt, så snu da om på gul/rød fra molexen mot sukkerbiten.

For 5V: ta svart og rød på molex mot sukkerbiten i stedet.

Hvis du får med en strømsplitt med en 4 til 3 pins overgang på hver av viftene er det enklere å sprette ut pinnene på molexen for så å putte de inn igjen i en annen rekkefølge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...