Gå til innhold

Kjøpe bolig eller leie?


Anbefalte innlegg

Jeg leier en bolig til 6000 kroner i måneden. Det er ganske rimelig i forhold til normalen i området hvor jeg bor. Vanligvis er prisene fra 8500 - 12000 kroner måneden for leie av bolig her. Jeg har aldri undersøkt om jeg kan ha muligheter til å kjøpe bolig. Har en inntekt som er relativt lav gjennomsnittlig 12000 kroner i måneden, og en kapital på 350 000 kroner. Er dette nok til at jeg kan kjøpe bolig / få oppta lån i banken, noen som har peiling på dette?

Har barn, og føler for å sikre meg økonomisk også, og bomessig så godt jeg kan. Så føler meg tryggere med å kjøpe en bolig, slik at jeg ikke plutselig står uten bo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempebra med så mye egenkaptial er det jeg tenker. Men som han over her sier, renten vil gå opp på et tidspunkt og da holder ikke den lønnen. Kommer ann på hvor du bor og hva prisnivået ligger på. Snakk med banken, evt flere banker og se hva som er av muligheter.

 

Men selvom banken gir deg lån, vær kritisk, ikke bare godta lånet, du må selv se om du faktisk klarer det.

Lenke til kommentar

ja, må ta en samtale med banken anngående dette, men burde gjerne hatt en jobb med flere arbeidstimer - dvs mer full stilling før jeg gjør det ?.... Men uansett så skader det nok ikke å forhøre seg med banken om dette. Hadde mer egenkapital før, men det som var dumt var at jeg ikke forhørte meg med banken før jeg brukte en del av pengene hehe. Men må undersøke dette.

Lenke til kommentar

Med 12000kr i inntekt så vil du slite med å få lån i normale banker. Det positive er at du da kan søke lån i husbanken, noe som vil gi deg lavere rente. http://husbanken.no/lan/soke-startlan/ Det kan også være du få bostøtte pga din lave inntekt. (Hvis du ikke har dette fra før)

 

Om det er lurt å kjøpe eller ikke kommer an på hva du må betale for noe tilsvarende det du har i dag. Det er nesten noe du må undersøke selv. Jeg kan gi deg et eksempel:

 

La oss si du kan kjøpe noe til 1,5 millioner med et lån på 1,15 mill over 25år. Du vil da ha få renteutgifter på 5581, hvorav 3000 renter og 2500 er avdrag. I tillegg må du nok regne felleskostnader på ca 1500. Du får tilbake 28% av de 3000 du betaler i renter, og får da en effektiv kostnad på 6160, omtrent det samme som idag.

 

Hvis renten i eksempelet ovenfor går opp til f.eks 6% så øker kostnadene dine, etter skatt med ca 2000kr, til 8000kr.

 

Spørsmålet er om du får noe ok til 1,5 millioner og om du tåler at renten går opp til 6%. Hvis svaret er ja på begge disse spørsmålene, så hadde jeg vurdert det sterkt. Om 25år så vil du da sitte med en nedbetalt leilighet og kun ha fellesutgifter på rundt 2780kr (etter 25år med 2,5% inflasjon), mens leien på leiligheten du har idag vil ha gått opp til 11100 med tilsvarende inflasjon (prisstigning).

 

I tillegg så slipper du å tenke på det at du kan bli kastet ut, eller leien oppjustert til markedsleie, noe som kan gjøre etter 3 års, såvidt jeg vet.

 

Hvis du ikke har bostøtte idag, så kan du gå inn her: https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html og beregne hvor mye bostøtte du kan få.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...