Gå til innhold

Vurderer lærling innenfor forsvaret

Anbefalte innlegg

Hei, fant ut for noen mnd sia at det er fult mulig å være lærling i forsvaret ( om det er meg som ikke har fått det med meg eller om det er dårlig av informasjon fra skolen vet jeg ikke :p )

men er nå på vg1 (TIP), så har "god" tid på meg, for intaket er ikke før 15 mars neste år ( eller noe i den duren)

Mine spørsmål er da :

Er det mange søkere? hvis jeg søker så blir det som industrimekaniker

(må til Bardufoss)

Er de som har annsvaret for deg flinke til å lære bort / følge opp?

og jeg må vel gå igjennom sesjon som alle andre uansett om jeg søker meg inn som lærling?

Hvis jeg må igjennom sesjon (som jeg tror jeg må) har bestått jegerprøve noe som helst fordel for å komem seg forbi sesjon? tenker i grunn på grunnleggene våpentrening.

vet jo at karaktersnitt går opp og ned etter hvor mange søkere, men noen som har et ca tall? ligger nå på 4,4 i snitt.

Er det noe å anbefale?

Takk for alle svar : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du har noe våpenerfaring vil ikke spille inn på sesjon siden sesjon kun er en vurdering på om du er tjenestedyktig. Om jeg ikke tar helt feil så er vel TIP det som i min tid het mekken, så jeg regner med at du må til CSS bataljon på Rusta leir i Bardufoss. Det er et kjempe bra sted. Du har stor gymsal, klatrevegg, pcer, kantine og treningsrom rett nedi gata som deles med samband på heglia leir.

De befalene jeg hadde i CSS var i allefall veldig flinke og hyggelige folk, så jeg vil anbefale deg det på det sterkeste. Karakterer pleier ikke ha mest å si i forsvaret, pleier å være mer snakk om personlighet og modenhet.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Det er fysiske tester for å komme inn som lærling. Disse er, om jeg ikke tar feil, like de kravene som stilles til søkere på lederutdanningen.

Les litt på Forsvarets hjemmesider. Står mye stoff der om de forskjellige lærlingplassene, intervju med lærlinger osv.

Lenke til kommentar

Jeg fikk tilbud om læreplass i forsvaret i år, (though jeg takket nei, vil heller i panser senere. :love: og et godt tilbud om sivil læreplass.)

Der står det at kravene er disse for å at jeg skal få et endelig tilbud om læreplass:

1. Ha bestått Vg1, Vg2 og eventuell Vg3 i alle fag og eventuell eksamen

2. Kunne bli sikkerhetsklarert for tjeneste i forsvaret.

3. Ha en helseprofil, og et resultat på de skriftlige prøvene på sesjon del 2, som kreves for lærefaget ditt.

4. ha karakteren god i orden og atferd.

5. skrive under på erklering verdrørende rutinemessig urintesting, for å avsløre eventuellt narkotikamissbruk

6. fullføre rekrutten, etter samme krav som soldater som skal inn til vanlig førstegangstjeneste, og bestå krav til godkjent rekrutt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...