Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PCen nekter å starte windows (tror jeg)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja... takk for tipsene om safe mode. men om dere leser allt som står her klarer jeg ikke å sette pcen i safemode :thumbdown:

 

er det noen som vet steder man kan formatere harddisken? har ikke adapter...

eller kan noen linke til en veldig billig SATA - USB adapter på DX ellerno? :roll:

 

Kjipt sier jeg bare.. Er nok ingen ekspert på noen som helst måte, så snakk med de andre. Lykke til, også håper jeg du finner fram til en rett løsning:)

Lenke til kommentar

Antar du har endret oppstartsalternativene fra HDD til CD/DVD. Derfor må du fjerne Ubuntu CD-platen e.l. for å kunne starte i safe mode. :) Windows ligger på HDDen, og om du har satt i BIOS at den skal sjekke om den kan starte fra CD/DVD, gjør den det.

 

Med mindre de har fjernet gparted fra Ubuntu, så kan du faktisk bruke det til å formatere harddisken på maskinen din uten at det skal gjøre noe. Problemet er om du faktisk skal ha noen filer ut av HDDen først. Da burde du ha en ekstern HDD som du kobler til å kopierer til.

 

Men, jeg er mer interessert i hvorfor du ikke får til sikkerhetsmodus. Får du engang opp valgene der du kan spesifisere hva du vil gjøre? Ligner på dette

post-177420-1277829864,78_thumb.jpg

Husk at F8 skal trykkes ETTER POST, men FØR Windows starter å laste. Hvis ikke, vil det selvfølgelig ikke fungere. :) Får du faktisk startet sikkerhetsmodus, kan du kjøre "chkdsk /f" (sjekke HDD for sektorfeil, og "sfc /scannow", sjekker Windowsmappene for feil. Uten anførselstegn selvfølgelig. ;)

 

Andre alternativer som er nevnt angående å koble til HDDen med en SATA til USB fungerer også. Har du ekstra kabler (sata, strøm) i maskinen til f.eks broren din så kan du koble den til der også som slave.

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

Hmm, stopper han nøyaktig på avgidseh.sys hver gang? Hvor lang tid lot du maskinen stå før du tok strømmen å startet på nytt igjen? Du har ikke tilfeldigvis AVG? For jeg vet av erfaring at AVG + Update + W7 har hatt noe knot tidligere.

 

Får du bootet safe mode med kommandolinje da? Hvis du får det, kjør følgende i denne rekkefølgen:

chkdsk /F C: 

Denne vil kjøre igjennom sektorer o.l. på HDDen for feil, den vil også låse den. Om den spør om den kan gjøre det ved neste start, så si ja. Start om. Prøv på nytt.

 

sfc /scannow

Denne vil gå igjennom Windows mappene, for å sjekke at OSet er i orden. At den ikke mangler filer for eksempel. La den gjøre seg ferdig.

 

shutdown /r 

Starter om maskinen. :)

 

Hvis ikke må jeg sjekke litt rundt etter løsninger. Husker ikke hva jeg gjorde for å få maskinen til å fungere. :p

Lenke til kommentar

Hadde avg på den ja.. mb det er ikke jeg som slår den av. Den står på nøyaktig Samme plass hver gang i ca 5-10 min. Så slår den seg av selv..

Skal teste med kommanolinje når jeg kommer hjem fra skolen. Om det ikke funker kjøper jeg bare den adapteren til 60kr (er ikke verd så lye mere:p)

 

Skrevet på mobil. Extreme stavefeil kan oppstå pga. Stavekontroll.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734

Jeg hadde prøvd en live rescue cd med linux for å kurere den smittete. Det er rart om AVG skal klusse det til når det gjelder sikker modus ofr da laster den jo bare de aller mest "nødvendige" driverene. I verste fall hadde jeg slengt HDD inn i en annen maskin og tatt ut alt du skal ha og formatere der også sette den tilbake og prøve en rein innstalasjon! :thumbup: her er en side som kanskje kan hjelpe deg! AVG Rescue

Endret av Slettet+9812734
Lenke til kommentar

neh. jeg tror bare jeg bestiller den adapteren og formatterer hdd-en.

 

MEN: er det noe helt galt som skjer om jeg nå sletter hele harddisken og setter den inn igjenn, eller er det noen filer som MÅ inn igjen?

 

tenker på å installere ubuntu og bare bruke det, er vel mer stabilt enn windows og trenger ikke restart så ofte(right?)

Lenke til kommentar

/mnt/sda1 er en partisjon som han har "mountet opp/koblet opp". Hadde du koblet til en minnepenn hadde den kommet opp som /sda2 f.eks. Så du om /sda1 kanskje innholdte det samme som CDen du la AVG greien inn på?

 

Har du forresten verifisert at hovedkortet finner HDDen, og at du faktisk klarer å browse igjennom den med f.eks en live CD av Ubuntu? At du går inn, finner mappene "Documents and Settings", "Windows", etc tenker jeg på.

 

Ble veldig mye på en gang synes jeg nå, forsøkte du NOE av det jeg skrev tidligere? :)

 

Neida, om du gjør det riktig vil HDDen enten være i RAW format, eller NTFS. Andre eksempler er FAT32 som ble ofte brukt veldig mye tidligere om du kjenner igjen det. Siden det er W7, eller en Linux distro du skal installere, tviler jeg sterkt det vil oppstå noen problemer når du skal installere OSet.

 

Ubuntu er meget stabilt, men er på ingen måte noe å anbefale om du spiller veldig mye! Fordeler som veldig mange programmer samlet på et sted, stabilitet, lære nye ting om et nytt OS, og at GUIet er herlig i forhold til Windows imo. Ulemper er jo som sagt spilling, irritasjon når ting ikke fungerer helt glatt, kompabilitet med diverse programmer, du må kanskje bruke andre navngitte programmer til samme jobben. Iallefall dette jeg kommer på i full fart. :p

 

Det er rart om AVG skal klusse det til når det gjelder sikker modus ofr da laster den jo bare de aller mest "nødvendige" driverene.

Eksempler på problemer med avgidseh.sys i safe boot. Jeg har ingen anelse hvorfor den laster den, og jeg er klar over at det med nødvendige blir lastet når man booter opp i safe mode.

http://www.bleepingcomputer.com/forums/topic372697.html

http://forums.cnet.com/7723-19703_102-508463.html

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

Røsk ut HDDen, koble den til en annen maskin, formater, røsk den vekk, koble til ny maskin, boot opp fra DVD/USB med W7, XP, Ubuntu, w/e du skal ha, installer, vent, done. Derimot, er det noe du skal ta vare på må du jo selvfølgelig kopiere det over en plass.

 

Men leste du igjennom svaret mitt skikkelig? Er vanskelig å hjelpe når du ikke svarer på enkle spørsmål som blir stilt vettu. :)Gikk du igjennom noe som helst av dette? Ja, jeg kan dra konklusjonen siden du er bestemt på å bestille adapteret, men jeg vil helst ha et svar om det fungerte eller ei. Hvem vet, kanskje jeg har enda noen jokere liggende. :)

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

ingen safemodes funker.

jeg kan vertfall se noen kjente filer/dokumenter med den live rescuecden, vet ikke om det betyr at hovedkortet finner hdd jeg...

 

men du sier formatter i en annen pc, er det slik at de fleste stasjonære har en ekstra plass til en hdd? kan dette gjøre skade på dataen jeg formatterer med?(om jeg finner en som har en :whistle: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...