Gå til innhold

[Virus infeksjon] btl.exe problemer

Anbefalte innlegg

Jeg ble for et par dager siden infisert av et virus som utga seg for å være windows defender. Jeg har slettet filen som viste "advarselene"(btl.exe, iwq.exe. Beskriver seg selv som WinFX Runtime Components), men jeg er ganske sikker på at viruset fremdeles befinner seg på maskinen(ifølge prevx kan den visstnok "injisere" seg i andre prosesser). Hvordan kan jeg fjerne dette makkverket for godt? Har sett igjennom HiJack This loggen, men ser ingenting mistenkelig:

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.4

Scan saved at 17:49:14, on 01.05.2011

Platform: Windows 7 (WinNT 6.00.3504)

MSIE: Unable to get Internet Explorer version!

Boot mode: Normal

Running processes:

C:\Windows\system32\taskhost.exe

C:\Windows\system32\Dwm.exe

C:\Windows\Explorer.EXE

C:\Program Files\TortoiseSVN\bin\TSVNCache.exe

C:\Windows\system32\taskmgr.exe

C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe

C:\Windows\regedit.exe

C:\Program Files\Spotify\spotify.exe

C:\Program Files\Steam\Steam.exe

C:\Windows\system32\wuauclt.exe

C:\Program Files\Mozilla Firefox\plugin-container.exe

C:\Program Files\Trend Micro\HiJackThis\HiJackThis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =

O2 - BHO: AcroIEHelperStub - {18DF081C-E8AD-4283-A596-FA578C2EBDC3} - C:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelperShim.dll

O2 - BHO: Increase performance and video formats for your HTML5 <video> - {326E768D-4182-46FD-9C16-1449A49795F4} - C:\Program Files\DivX\DivX Plus Web Player\npdivx32.dll

O2 - BHO: Use the DivX Plus Web Player to watch web videos with less interruptions and smoother playback on supported sites - {593DDEC6-7468-4cdd-90E1-42DADAA222E9} - C:\Program Files\DivX\DivX Plus Web Player\npdivx32.dll

O2 - BHO: (no name) - {5C255C8A-E604-49b4-9D64-90988571CECB} - (no file)

O2 - BHO: Windows Live ID Sign-in Helper - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll

O2 - BHO: Java Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program Files\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll

O2 - BHO: Google Gears Helper - {E0FEFE40-FBF9-42AE-BA58-794CA7E3FB53} - C:\Program Files\Google\Google Gears\Internet Explorer\0.5.36.0\gears.dll

O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Java\jre6\bin\jusched.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [RtHDVCpl] C:\Program Files\Realtek\Audio\HDA\RtHDVCpl.exe

O4 - HKLM\..\Run: [avast5] "C:\Program Files\Alwil Software\Avast5\avastUI.exe" /nogui

O4 - HKLM\..\Run: [intelliPoint] "c:\Program Files\Microsoft IntelliPoint\ipoint.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [TkBellExe] "C:\Program Files\Common Files\Real\Update_OB\realsched.exe" -osboot

O4 - HKLM\..\Run: [DivXUpdate] "C:\Program Files\DivX\DivX Update\DivXUpdate.exe" /CHECKNOW

O4 - HKCU\..\Run: [steam] "c:\program files\steam\steam.exe" -silent

O4 - HKCU\..\Run: [Octoshape Streaming Services] "C:\Users\Marius\AppData\Roaming\Octoshape\Octoshape Streaming Services\OctoshapeClient.exe" -inv:bootrun

O4 - HKCU\..\Run: [Google Update] "C:\Users\Marius\AppData\Local\Google\Update\GoogleUpdate.exe" /c

O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /autoRun (User 'LOCAL SERVICE')

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\RunOnce: [mctadmin] C:\Windows\System32\mctadmin.exe (User 'LOCAL SERVICE')

O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /autoRun (User 'NETWORK SERVICE')

O4 - HKUS\S-1-5-20\..\RunOnce: [mctadmin] C:\Windows\System32\mctadmin.exe (User 'NETWORK SERVICE')

O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~1\Office12\EXCEL.EXE/3000

O9 - Extra button: (no name) - {09C04DA7-5B76-4EBC-BBEE-B25EAC5965F5} - C:\Program Files\Google\Google Gears\Internet Explorer\0.5.36.0\gears.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: &Gears Settings - {09C04DA7-5B76-4EBC-BBEE-B25EAC5965F5} - C:\Program Files\Google\Google Gears\Internet Explorer\0.5.36.0\gears.dll

O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~1\Office12\REFIEBAR.DLL

O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\program files\common files\microsoft shared\windows live\wlidnsp.dll

O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\program files\common files\microsoft shared\windows live\wlidnsp.dll

O23 - Service: avast! Antivirus - AVAST Software - C:\Program Files\Alwil Software\Avast5\AvastSvc.exe

O23 - Service: avast! Mail Scanner - AVAST Software - C:\Program Files\Alwil Software\Avast5\AvastSvc.exe

O23 - Service: avast! Web Scanner - AVAST Software - C:\Program Files\Alwil Software\Avast5\AvastSvc.exe

O23 - Service: Dragon Age: Origins - Content Updater (DAUpdaterSvc) - BioWare - C:\Program Files\Dragon Age\bin_ship\DAUpdaterSvc.Service.exe

O23 - Service: Google Update Service (gupdate) (gupdate) - Google Inc. - C:\Program Files\Google\Update\GoogleUpdate.exe

O23 - Service: Google-oppdatering-tjenesten (gupdatem) (gupdatem) - Google Inc. - C:\Program Files\Google\Update\GoogleUpdate.exe

O23 - Service: NVIDIA Driver Helper Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\Windows\system32\nvvsvc.exe

O23 - Service: Steam Client Service - Valve Corporation - C:\Program Files\Common Files\Steam\SteamService.exe

O23 - Service: TeamViewer 5 (TeamViewer5) - TeamViewer GmbH - C:\Program Files\TeamViewer\Version5\TeamViewer_Service.exe

--

End of file - 5533 bytes

Jeg har også et annet problem som ser ut til å være et resultat av viruset: Exe filer er ikke lenger assosiert med start kommandoen, noe som medfører at shortcuts og dobbelklikking gir meg "choose the program you want to use to open this file" dialogen, og program som normalt ville startet når jeg logger inn må kjøres manuellt. Har forsøkt denne registry fixen:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.exe]

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.exe\OpenWithList]

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.exe\OpenWithProgids]

"exefile"=hex(0):

men den ser ikke ut til å ha hjulpet(Så ingen endringer i hverken registry eller oppførsel, men har ikke restartet enda, så det kan hende jeg tar feil).

P.S: Må si jeg er skuffet over at Avast ikke snappet opp dette =(. Hvorfor tar det forresten en hel dag for Avast a skanne PCen(lot den gå i nesten 1.5 time, og den var bare 5% på vei)?

Endret av Velena
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

For å fikse .exe problemet ditt kan du bla deg frem i registry til

HKEY_CLASSES_ROOT\exefile\shell\open\command

alle verdiene skal da være

"%1" %*

Slik ser det ut for meg:

post-161562-0-83236400-1304269120_thumb.png

Restart dataen og det burde være fikset :thumbup:

Denne kan også være av interesse:

http://support.microsoft.com/kb/950505

(fant den etter at jeg skrev løsninga over :p)

Jeg ser ikke noe mistenkelig i HJT loggen. Hvis du vil sjekke mer så kan du kjøre Combofix hvis du har 32 bits OS eller DDS.scr hvis du har 64 bits OS som forklart i veiledningen: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=691246

~ Submit

Endret av Submit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...