Gå til innhold

Gratulerer med dagen alle sosialister.

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Ved "cost push" inflasjon er det riktig, selv om vi kan tenke oss en deflasjon der prisene faller en stund før lønningene går nedover. I en slik situasjon som vi ikke har noen erfaring med her i landet i moderne tid, kunne fagforeningene bidra til å holde lønningne oppe mens prisene faller. Under deflasjon, skulle vi ha svært ansvarlige fagforeninger for å godta lønnsreduksjoner. På lang sikt er imidlertid herr marked vanligvis sterkere enn fagforeningene.

Vi har ikke hatt så mye av dette, men det er i hovedsak fordi myndighetene prøver å unngå deflasjon. Men vi har erfaring med noe lignende. Istedenfor å få deflasjon så opplever bedriftene at økonomien deres går dårligere på grunn av høyere kostnader eller tøffere internasjonal konkurranse. Fra erfaring fra USA fører ikke dette til at fagforeninger reduserer sine lønnskrav. De holder på til bedriften går konkurs. Dermed mister fagforeninger sin styrke i det private næringsliv, og de vil snu seg mot offentlig sektor som ikke kan gå konkurs. Dermed vil landet oppleve at sine offentlige kostnader skyter i været. Dette er en del av årsaken til kostnadsøkningene i offentlig sektor i USA, men USA er ikke alene. I en deflasjonstid vil det samme skje om fagforeningene prøver å holde lønningene oppe.

"Demand pull" ville med andre ord være viktigere i det lange perspektiv under deflasjon slik jeg ser det. Så har vi også teorier om monetær inflasjon og inflasjon forårsaket som et resultat av drakamp om nominelle andeler.

Demand-pull kan også skje. Men det er ikke noe som konstant henger over økonomien. Dette er relevant for krisetider, men ellers er det lite relevant. Arbeidsledighetene du ser i USA nå er på grunn av demandpull. Arbeidsledigheten du ser i Sverige nå har ingenting med demand-pull å gjøre, men på grunn av strukturelle problemer.

I krisetider vil det ikke hjelpe å presse lønningene oppover. De bedriftene som opplever at sine lønnskostnader øker vil sette opp prisene sine. De vil tape markedet fordi folk vil gå for billigere produkter og de vil gå konkurs. De folkene som var i de bedriftene er nå på trygd og tjener langt mindre og skaper problemer for staten. Men jeg tenker spesielt utenfor krisetider så er det upoblematisk om lønningene går nedover.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klasser går i arv, og det er det som er problemet.

Det er vanskelig å komme seg opp i klassene, og det er pinadø vanskelig å falle ned også.

Selv har jeg begge beina trygt plassert i middelklassen.

Jeg har venner i middelklassen, overklassen og har hatt venner i underklassen og arbeiderklassen.

Alle har fått holdninger, verdier og kunnskaper som bekrefter klassen deres og hindrer dem i å forandre klasser.

Det er notorisk og skremmende å se på, hvordan barna nesten alltid havner i samme klasse som foreldrene.

Desto mer skremmende hvis du blir lærer

Lenke til kommentar

Ville bare vise det jeg snakker om. At først så går privat sektor med fagforeninger konkurs fordi de krever for mye. Dereter tar de over offentlig sektor istedenfor og sender lønningene i været, mens privat sektor må betale.

F.eks. dette er tilfellet i USA, (og da spesielt i noen stater, særlig de venstrevridde)

statelocal_3819_image0011.png

20110108_fbc859.gif

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Klokken er snart 2 på natten. Får jeg tid, skal jeg svare dere.

@Camlon

Jeg er litt usikker på fortegnene i analysen din. :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Fra erfaring fra USA fører ikke dette til at fagforeninger reduserer sine lønnskrav. De holder på til bedriften går konkurs. Dermed mister fagforeninger sin styrke i det private næringsliv, og de vil snu seg mot offentlig sektor som ikke kan gå konkurs. Dermed vil landet oppleve at sine offentlige kostnader skyter i været. Dette er en del av årsaken til kostnadsøkningene i offentlig sektor i USA, men USA er ikke alene. I en deflasjonstid vil det samme skje om fagforeningene prøver å holde lønningene oppe.

Dette kjenner jeg ikke til fra USA. I USA går som regel bedrifter konkurs som en følge av markeds og konjunktursvingninger og økonomisk krise og i verste fall depresjon. Deflatoriske depresjon og hyperinflasjon er det verste offetlige myndigheter ønsker seg. Fagforeningene har nesten ingen styrke i USA. De som så aktuelt på NrK 2 og nyhetene i dag fikk et godt eksempel på at fremskrittspartiet vil ha en slik løsning i Norge. Arbeiderpartiets Martin Kolberg kaller forslaget en rasering av arbeidsrettighetene som river ut sikkerhetsnettet under arbeideren og undergraver Arbeidsmiljøloven. Lytt, lytt sier Koldberg når FrP viser sitt sanne ansikt. Dette unngår man ved ikke å stemme FrP.

Demand-pull kan også skje. Men det er ikke noe som konstant henger over økonomien. Dette er relevant for krisetider, men ellers er det lite relevant. Arbeidsledighetene du ser i USA nå er på grunn av demandpull.

Arbeidsledigheten USA opplever er først og fremst et resultat av svingninger i for frie uregulerte markeder. Når USA nyser får resten av verden, deriblant Sverige lungebetennelse.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ville bare vise det jeg snakker om. At først så går privat sektor med fagforeninger konkurs fordi de krever for mye. Dereter tar de over offentlig sektor istedenfor og sender lønningene i været, mens privat sektor må betale.

Jeg kan ikke lese noen konkurstall ut av den grafen. Perioden du viser til er også svært kort.

Lenke til kommentar

Dette kjenner jeg ikke til fra USA. I USA går som regel bedrifter konkurs som en følge av markeds og konjunktursvingninger og økonomisk krise og i verste fall depresjon. Deflatoriske depresjon og hyperinflasjon er det verste offetlige myndigheter ønsker seg. Fagforeningene har nesten ingen styrke i USA. De som så aktuelt på NrK 2 og nyhetene i dag fikk et godt eksempel på at fremskrittspartiet vil ha en slik løsning i Norge. Arbeiderpartiets Martin Kolberg kaller forslaget en rasering av arbeidsrettighetene som river ut sikkerhetsnettet under arbeideren og undergraver Arbeidsmiljøloven. Lytt, lytt sier Koldberg når FrP viser sitt sanne ansikt. Dette unngår man ved ikke å stemme FrP.

Jeg snakker om amerikansk historie. Fagforeningene i privat sektor i USA er ikke sterke i dag, men de var sterke tiderligere og de sendte mange bedrifter til døden. Dereter snudde de seg mot offentlig sektor og nå øker de kostnadene for offentlig sektor.

Det er bare ren skremselpropaganda. Danmark har langt svakere lover enn Norge gjør. Forteller Martin Kolberg dette? Forteller han at Australia har like liberaliserte arbeidslover som USA? Uten fattigdomsproblemene som de har i USA. Fatisk hvis han ønsker å unngå amerikanske tilstander bør han slutte med sin asylpolitikk, men det vil han ikke gjøre. Ikke stol på hva som kommer ut av Martin Kolbergs munn. Han er ikke en ærlig mann!

Utenom asylpolitikk, så er det noen andre ting som har skapt fattigdom i USA. Spesielt, deres skolepolitikk hvor man blir plassert på sin nærskole og har ikke sjangs til å bytte til en annen skole. SV støtter dette. Det andre er helseforsikringpolitikken deres og generell liberalisering i økonomien.

Arbeidsledigheten USA opplever er først og fremst et resultat av svingninger i for frie uregulerte markeder. Når USA nyser får resten av verden, deriblant Sverige lungebetennelse.

Det der er bare tull. Hvor frie markeder har Spania? De fikk en økning i arbeidsledighet på 10%. Likeledes med Hellas. Og Australia har også frie markeder uten at de opplevte en massiv økning i arbeidsleighet. Krisen påvirkte USA mye større grad enn den gjorde i Europa. Allikavel, virker det som EU var mindre dyktige til å kunne takle en krise.

Og Sverige har kronisk høy arbeidsledighet. Før krisen hadde de en arbeidsledighet på 6-8%. Før krisen i 1990, så hadde Sverige en arbeidsledighet på 2-4%. Dette er strukturell arbeidsledighet og har ingenting med krisen å gjøre. Krisen økte bare arbeidsledigheten i Sverige med 1.5%.

Jeg kan ikke lese noen konkurstall ut av den grafen. Perioden du viser til er også svært kort.

La oss si det er 4 personer som tjener 100 kroner i timen og betaler 27.5 kroner i skatt. Så er det en person som tjener 120 kroner i timen som de skal betale for. Da har man inntekt på 110kr og utgifter på 120 kroner. med økningen så tjener han 126 kroner. Da har man inntekt på 110kr og utgifter på 126 kroner på en ganske kort periode.

Dette er ikke en ny trend

img1.gif

Her er det ikke en 5% økning, men en økning på 25% relativt til private ansatte. I Noen stater er det langt mer, f.eks. California og det plasserer dem i finansielle problemer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vil bare si at jeg ikke har tid til å kommentere alt du skriver og at jeg fortsatt er usikker på fortegnene i analysen din. To raske kommentarer:

1. Hvorfor henter mange eksempler fra USA og andre land når vi har det bedre her?
  2. Poenget med den figuren din blir ikke bedre enn de foregående. Den forklarer ikke din påstand om konkurser. Slike figursynsinger er generelt dårligere enn lineær regresjonsanalyse til å påvise årsakssammenheng.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Vil bare si at jeg ikke har tid til å kommentere alt du skriver og at jeg fortsatt er usikker på fortegnene i analysen din. To raske kommentarer:

1. Hvorfor henter mange eksempler fra USA og andre land når vi har det bedre her?
  2. Poenget med den figuren din blir ikke bedre enn de foregående. Den forklarer ikke din påstand om konkurser. Slike figursynsinger er generelt dårligere enn lineær regresjonsanalyse til å påvise årsakssammenheng.

Det camlon prøver å si er at han gleder seg til den dagen han blir outsourcet til en inder som jobber for to kroner timen, siden det "frie marked" har gitt all kapital til en neve industriherrer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Tråder som dette er grunnen til at FrP ble store til å begynne med. Nå er det Høyre (og Venstre :)) som gjelder, så sosialistene har ingen grunn til å klage på regnet som falt i fjor.

Hva er det du misliker med denne tråden? Er det Rudolf Nilsens dikt eller den etterfølgende diskusjonen?

Jeg stemte sosialdemokratisk i går, men Sv og andre til venstre for Sp er nå så slappe i fisken at de siterer Nordahl Grieg i stedet for Rudolf Nilsen. Nordal Grieg er Ok, men noen ganger litt svulstig etter mitt syn.

De beste må dø, ...

Ikke store trøsten for de som mister sine kjære.

Eksempel:

"Krig er forakt for liv, fred er å skape”, skrev Nordahl Grieg, og vi synger den ofte på SV-møter.

SV er fredspartiet.

Kilde: http://www.ivarjohansen.no/temaer/internasjonal-politikk/1314-jagerfly.html

Jeg har lurt på hva Rudolf Nilsen egentlig mente med dette:

Gi meg de kolde og kloke, som kjenner min virkelighet.

Bedre enn mange som sier de tror, trenger jeg noen som vet.

Intet er mere som skrift i sand enn løfter om kjærlighet.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest Slettet+9871234

Så var det første mai igjen og året er 2012.

Greitt å minne om historien bak dagen:

http://no.wikipedia....sjonale_kampdag

Men venter sterk marekering i Norge i år, da attentatet 22 juli 2012 også var et angrep på det denne dagen står for.

Norsk hjemmeside http://1mai.no/ i anledning markeringen hvor man i år kan laste ned internasjonalen som ringetone:

http://1mai.no/-/bulletin/show/647109_internasjonalen-som-ringetone

Kos dere - forhåpentligvis i strålende solskinn og med nyutsprunget bjørk som en fin bakgrunnskuliss her i sørøst.

Lenke til kommentar

1.mai er IKKE en dag for sosialistene. 1.Mai er en dag for Arbeiderne!

Fikk helt sjokk når jeg så at FpU ble kastet ut av flere 1.mai tog bare forde de hadde andre meninger enn sosialistene. selvom LO har flere FrP velgere som medlemmer også. Dette er Norge. det skal være et fritt land hvor man har yttringsfrihet!

HVOR har det blitt av yttringsfriheten?? Når Fpuere fra stavanger ble angrepet når de gikk i tog. Da lurer jeg veldig på om Norge er det landet jeg trudde det var. Hvor folk skal kunne yttre sine meninger uten å få sjikane og vold imot seg!

Lenke til kommentar

Dersom hovedforskjellen på en siviløkonom og en samfunnsøkonom er at siviløknomen tenker på det beste for bedriften, og samfunnsøkonomen for staten, vil ikke begge vere dratt i forskjellige rettninger når du spør de om hvilken økonomi de mener er mest forsvarlig? Hovedmålet er jo ikke nødvendigvis at staten skal gå godt, eller at bedriftene skal gå godt, dette må vere opp til den enkelte.

Lenke til kommentar

Dersom hovedforskjellen på en siviløkonom og en samfunnsøkonom er at siviløknomen tenker på det beste for bedriften, og samfunnsøkonomen for staten, vil ikke begge vere dratt i forskjellige rettninger når du spør de om hvilken økonomi de mener er mest forsvarlig? Hovedmålet er jo ikke nødvendigvis at staten skal gå godt, eller at bedriftene skal gå godt, dette må vere opp til den enkelte.

Er et samfunn det samme som staten? Samfunnsøkonomi tar bare for seg samfunnet som en helhet, mens en siviløkonom tar for seg en bedrift, bank eller lignende. Men det er vel også overlapp på utdanningene alt etter hva man fordyper seg i, så vidt jeg forstår.

Fikk helt sjokk når jeg så at FpU ble kastet ut av flere 1.mai tog bare forde de hadde andre meninger enn sosialistene. selvom LO har flere FrP velgere som medlemmer også. Dette er Norge. det skal være et fritt land hvor man har yttringsfrihet!

HVOR har det blitt av yttringsfriheten?? Når Fpuere fra stavanger ble angrepet når de gikk i tog. Da lurer jeg veldig på om Norge er det landet jeg trudde det var. Hvor folk skal kunne yttre sine meninger uten å få sjikane og vold imot seg!

Det er ingen som har nektet FpU noe, men de må som alle andre følge reglene. Om de mener de hadde hatt noe å bidra med i togene, kunne de vært med på komitemøtene som bestemmer hvordan togene skal være. Videre har FpU lite til felles med de togene som gikk, da FpU står for det motsatte. Dvs. de kunne fritt søkt om å holde en motdemonstrasjon og det er vel lite som tyder på at de ville fått avslag.

Dette har lite med yttringsfrihet å gjøre. Derimot viser det jo saklighetsnivået til FpU.

Endret av A H P
Lenke til kommentar

Er et samfunn det samme som staten? Samfunnsøkonomi tar bare for seg samfunnet som en helhet, mens en siviløkonom tar for seg en bedrift, bank eller lignende. Men det er vel også overlapp på utdanningene alt etter hva man fordyper seg i, så vidt jeg forstår.

Det er ingen som har nektet FpU noe, men de må som alle andre følge reglene. Om de mener de hadde hatt noe å bidra med i togene, kunne de vært med på komitemøtene som bestemmer hvordan togene skal være. Videre har FpU lite til felles med de togene som gikk, da FpU står for det motsatte. Dvs. de kunne fritt søkt om å holde en motdemonstrasjon og det er vel lite som tyder på at de ville fått avslag.

Dette har lite med yttringsfrihet å gjøre. Derimot viser det jo saklighetsnivået til FpU.

Noen hadde søkt om å være med og fikk være med, men fortsatt var det mange andre som ville ha de ut derifra. andre har søkt om å være med i flere år, uten å få bli med. Derfor hang de seg bare med. Mener det blir helt feil at alle arbeidere skal få lov til å delta i toget, utenom dem med andre meninger enn sosialistene.

Lenke til kommentar

Noen hadde søkt om å være med og fikk være med, men fortsatt var det mange andre som ville ha de ut derifra. andre har søkt om å være med i flere år, uten å få bli med. Derfor hang de seg bare med. Mener det blir helt feil at alle arbeidere skal få lov til å delta i toget, utenom dem med andre meninger enn sosialistene.

Poenget er at de ikke støtter sakene resten av de som går i toget står for. F.eks. faste ansettelser. Da er det mer logisk at de lager en motdemonstrasjon.

Det er ingen som mener at Palestina-tilhengerne og Israel-tilhengerne skulle demonstrert på samme plass i 2009, så hvorfor skal da to helt forskjellige grupper gjøre det samme i andre saker?

Lenke til kommentar

Poenget er at de ikke støtter sakene resten av de som går i toget står for. F.eks. faste ansettelser. Da er det mer logisk at de lager en motdemonstrasjon.

Det er ingen som mener at Palestina-tilhengerne og Israel-tilhengerne skulle demonstrert på samme plass i 2009, så hvorfor skal da to helt forskjellige grupper gjøre det samme i andre saker?

Ser på det mer som et 17.mai tog. Der går alle partier og organisasjoner i samme tog. Og er forskjell mellom å ha en demonstrasjons aksjon, og å gå i et demonstrasjons tog. Hvis FpU skulle hatt sitt eget tog, så hadde det toget bestått av 5 personer. Er litt vell stusselig synes du ikke?

Et 1.mai tog skal ikke handle om "dette her er hva sosialistene vil gjøre" et første mai tog skal handle om å vise hva man vil gjøre for å gjøre det bedre for arbeiderne. Derfor mener jeg at vi burde vise litt mer politisk romslighet, og respektere yttringsfriheten mye mer enn hva vi gjør idag.

Lenke til kommentar

Ser på det mer som et 17.mai tog. Der går alle partier og organisasjoner i samme tog. Og er forskjell mellom å ha en demonstrasjons aksjon, og å gå i et demonstrasjons tog. Hvis FpU skulle hatt sitt eget tog, så hadde det toget bestått av 5 personer. Er litt vell stusselig synes du ikke?

Et 1.mai tog skal ikke handle om "dette her er hva sosialistene vil gjøre" et første mai tog skal handle om å vise hva man vil gjøre for å gjøre det bedre for arbeiderne. Derfor mener jeg at vi burde vise litt mer politisk romslighet, og respektere yttringsfriheten mye mer enn hva vi gjør idag.

I utgangspunktet er det ingen tog 1. mai, i motsetning til 17. mai. Det er noe det må søkes om. Hvem som da skal være med er opp til de som organiserer toget. På samme måte som et demonstrasjonstog. Det hender at noen demonstrasjoner kun får noen få personer med seg og det må de regne med. Jeg vil foreslå at FpU lager et tog med Unge Høyre til neste år.

Ja, 1. mai handler om arbeiderne, som tradisjonellt var sosialister, men det er lenge siden. Jeg har likevel til gode å se hva FpU vil gjøre for arbeidende folk annet enn å provosere.

Dette handler ikke om ytringsfrihet da det er ingen som har nektet noen å ytre seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...