Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Naturfag - Næringsstoffer - Hjelp

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en prøve i naturfag snart, og vi har fått utdelt et ark hvor det står pensum for prøven. Er noen ting jeg ikke skjønner helt (finner heller ikke noe i boka), og lurte på om noen kunne hjelpe meg? :) Pensum er kap. 1 om næringsstoffer i naturfag 3 (påbygging til generell studiekompetanse)

1. Hvordan molekylsammenføyning v.h.a. vannutskillelse (dehydrering) virker. (Og motsatt - vanninnsetting)

2. Kjemisk sammensetning av monosakkaridet glukose. Varianter på dette temaet, disakkarider, polysakkarider, at det finnes andre sukker enn 6-C-sukker (f. eks. 5-C-sukkeret “ribose” som inngår i DNA).

3. Hvilken betydning ‘umettethet’ og kolesterol har for celle- og kjernemembranen.

EDIT: nr. 2 står det litt om i boka, men ikke det om sukkeret. Skjønte ikke noe av det med sukkeret heller :dontgetit:

Endret av iPlay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På nr. 1 er vel bedre kjent som kondensasjon (vannutskillelse) og hydrolyse (vanninnsetning). Det som skjer er at to mindre molekylær går sammen og danner et større molekyl ved at det gir fra seg et lite molekyl som vann. Mener at det vanligvis skjer ved at oksygenet på en -OH gruppe på det ene molekylet(1) reagerer med et hydrogenatom på det andre molekylet(2), og forlater molekylet(1), som danner en kovalent binding med det andre molekylet(1) slik at du får et større molekyl (1+2).

På nr. 2 er jeg usikker på kor komplisert organisk kjemi dere har, men glukose består av 6 karbonatomer med 5 -OH grupper på 5 av carbon atomene og en =O (karbonyl) på det siste atomer, som blir da et aldehyd. I løsning danner glukose en ringstruktur, du bør finne bilder av det i boken. Verdt å vite at det finnes flere ismoerer av glukose avhengig av på hvilken side av karbonatomene -OH gruppene er plassert. D-glukose er den vanligste formen for glukose. Disakkarider kan være to slike glukosemoelkyler bundet sammen, ved hydrolyse som nevt i 1. Poly er mange monosakkarider bundet sammen. Mener at sukker brukes om de fleste mono og di sakkarider, men er litt usikker.

På nr. 3, om jeg skjønner det korrekt, er vel er kolesterol med på å bygge opp cellemembranen. Hva umettheten har å si, er jeg litt usikker.. Det vil vel være ungunstig med umettede fettsyrer i cellemembranen, antar jeg, siden de da får en "knekk", som fører til at de ikke kan "stables" like godt sammen med de andre fettsyrene i membranen, og vil vel da gjøre membranen mindre flytende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...