cfg Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Blei konsekvent opplært til å blinke inn i rundkjøringer.. Det var i rogaland jeg hadde kjøreskole! Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Blei konsekvent opplært til å blinke inn i rundkjøringer.. Det var i rogaland jeg hadde kjøreskole! Det var ikke så uventet. Kanskje skolelæreren burde brukt litt mer tid på å f.eks lest igjennom kjøreskoleboka Håper du har lært å blinke ut nå da. Det er tre gode grunner til det: - Bedre trafikkflyd og sikkerhet. - Slipper å uroe seg for å få bot. - Forsikringsmessig. Billisten vil få skylden ved en ulykke, om årsaken var mangelfull/feil bruk av blinklys. Til dere andre angående malingsflekk. Jeg vet godt at det er noen rundkjøringer som er MEGET små, og som sagt så er det umulig å blinke seg ut av dem. Men det gjelder og bare dem. Flesteparten av rundkjøringene er store nok til å blinke seg ut av. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 - Forsikringsmessig. Billisten vil få skylden ved en ulykke, om årsaken var mangelfull/feil bruk av blinklys. Du drømmer. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Du drømmer. Selvsagt kan man bli ansvarlig for skade om man ikke følger trafikkreglene. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Vikeplikt trumfer manglende bruk av blinklys. Man kan ikke forutse hva folk har tenkt til å gjøre i trafikken ved blinklys alene. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Vikeplikt trumfer manglende bruk av blinklys. Man kan ikke forutse hva folk har tenkt til å gjøre i trafikken ved blinklys alene. Hvis årsaken er manglende bruk av blinklys, så kan det bli avgjørende ja. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Vikeplikt trumfer manglende bruk av blinklys. Man kan ikke forutse hva folk har tenkt til å gjøre i trafikken ved blinklys alene. Hvis årsaken er manglende bruk av blinklys, så kan det bli avgjørende ja. Man skal være helt sikker på at bilen som kommer skal svinge. Altså skal bilen ha blinklyset på, plassere seg rett og avpasse farten og tydelig forberede sving på denne måten. Hadde vedkommende gjort alt dette, og du da kjørte ut i det han skulle til å svinge av, men han hadde gitt full gass rett frem i stedet haddet du kanskje hatt en sak. Noen kjører jo med blinklys i hytt og pine uten å slå de av. For ikke å snakke om alle som kjører med Nødblink og biler på slep. blinklys er altså bare ett av flere tegn. Du skal ikke kjøre ut før du er sikker, og det skal du ikke være før bilen på veien tydelig forbereder sving! Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Det er faktisk bare en måte å informere andre trafikkanter at man har tenkt å forlate rundkjøringen. Da må man blinke ut. Men selvsagt er det viktig med riktig plassering. Men billister som blinker til venstre, og ikke blinker ut, de blinker forsatt til venstre når de forlater rundkjøringen. Og om de da skulle kollidere med en annen bil pga feilblinkingen, hvem tror du da får skylden? Å blinke til venstre forteller bare om at billisten skal forsette i rundkjøringen. Det forteller ingen ting om hvor billisten skal forlate rundkjøringen. Det er også i strid med reglene. Angående sleping av bil, så burde du heller lage et eget emne om det, om ønskelig. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Når man ikke har dobbel felt i rundkjøring men enkelt felt. Så har de som skal inn i rundkjøring vikeplikt for de som kommer fra venstre i rundkjøring. Med vikeplikt, betyr det at du SKAL vike unna for den andre som kommer. Nei, hvis du legger merke til dette neste gang du kjører inn i en rundkjøring så står det et vikepliktsskilt ved innkjørselen - dvs at du har vikeplikt for alle som er inne i rundkjøringen. Når du er kommet inn i rundkjøringen har dermed alle andre som skal inn i den vikeplikt for deg. I praksis kan dette for mange virke som "vikeplikt fra venstre" - som egentlig er en feiltolkning av reglene. Vel inne i rundkjøringen gjelder normale vikepliktsregler som at man har normalt vikeplikt ved feltskifte, uansett om man blinker eller ikke. Eneste unntak er når fletting er markert v/ skilt (noe det aldri er i en rundkjøring!). Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Det avhenger av hvorvidt din vikeplikt oppheves når du kjører inn i rundkjøringen. Når bil B (den som er først) er inne i rundkjøringen, et bil A fremdeles utenfor. I følge skiltingen har da bil A vikeplikt for bil B. Oppheves denne vikeplikten i det øyeblikk bil A også er inne i rundkjøringen? Ja, naturligvis. Når begge først er kommet inn, tilnærmet samtidig, uten at den ene har hindret den andre, så gjelder de vanlige feltskiftereglene, dvs. at den som skifter felt har vikeplikt. For å dra eksempelet ekstremt langt: en russebuss (B) som kjører 10 runder (typisk russeknuteregel ) i innerste felt får, når den skal ut, vikeplikt for bil (A) som er kommet (uten å bryte vikeplikt) inn i ytre felt, selv om russebussen åpenbart har vært inne i rundkjøringa mye lenger enn den andre. Begge var innenfor da det smalt, (og A hindret heller ikke B da han kom inn) og det er det som gjelder. Om B imidlertid tydelig blinket og signaliserte ønske om å skifte felt før A kom inn i rundkjøringa, slik at A ikke kunne kjøre inn uten å forstyrre B, da får A vikeplikt. Og for å vende tilbake til spørsmålet om B skulle blinke til høyre i det skisserte tilfellet: Ja, selvsagt. Gjør han ikke det, så impliserer det at han skal lenger rundt (dvs en venstre- eller U-sving), noe som ville åpnet for at biler fra høyre (tegninga lenger ned, postet av funkweb, har riktignok ingen høyre arm, men jeg tenker på mer generell basis) kunne kjøre inn i ytterste felt. Om bil A ikke hadde vært der og blitt hindret, da. Tegninga er imidlertid litt feil på et annet punkt: Bil A kan ikke svinge til venstre, som skissert med (brutt) grønn strek i ytre felt. Når bil A ligger der den gjør, så signaliserer han at han skal kjøre ut i samme arm som B. Det er ikke direkte feil av B å skifte fra venstre til høyre felt der han gjør; om han hadde kommet fra venstre ville det vært helt riktig å gjøre det der. Det ville imidlertid vært bedre å skifte enten i god tid før eller etter rundkjøringa, når det er mulig. Uansett om B skifter felt før, inne i, eller etter rundkjøringa, så har han imidlertid vikeplikt for A (med det ene lille forbeholdet i siste setning i første avsnitt). Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 PÅ illustrasjonen kommer det frem at bil B er lenger fremm i Rundkjøringen enn A, Derfor har A vikeplikt for B fordi B allerede var inne i rundkjøringen da A paserte hvitstreken. Han fik da i flge skiltingen vikeplikt for alle som befinner seg i rundkjøringen. I og med at bil B har krysset streken har A vikeplikt for B til en eller begge har forlatt rundkjøringen. [...] Nei, du har ikke vikeplikt for alle som kommer fra venstre. Det er feil. Du har vikeplikt for alle som krysset hvitstripen FØR deg, og alle som krysset den ETTER deg har vikeplikt for deg. Feil og feil. Vikepliktskiltet viser at du har vikeplikt når du kjører inn i rundkjøringen. Når du har kommet inn i rundkjøringen så gjelder ikke vikepliktskiltet lenger. Analogen er at du kjører inn på en vanlig rett vei fra en vei som har vikeplikt og hundrede meter borti veien så kommer det en og kjører i deg og du får skylden fordi han var på veien før du kjørte inn på den. Hvis du fortsatt har lyst til å påstå det du påstår så trenger du kilder. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 En mer interessant problemstilling vil etter min mening være om bil B blinker til høyre før han kjører inn i rundkjøringen og aldri kjører inn i innerste felt men holder ytterste feltet hele veien rundt. Vil da bil A måtte stoppe da han har vikeplikt for bil B som ligger i ytterste felt? Det er heldigvis ikke en veldig aktuell problemstilling, men om man trenger en ny støtfanger så kunne det kanskje vært noe å prøve? Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Det er alltid den som skifter felt som har vikeplikt (sett at både A og B er i runkjøringen av en eller annen grunn), i tillegg til at førern av bil B sikkert har slag eller hjertestans. Ps. Man har ikke lov til å bruke ytterste felt hele veien rundt, med mindre det kun er ett felt i rundkjøringen. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Det er alltid den som skifter felt som har vikeplikt (sett at både A og B er i runkjøringen av en eller annen grunn), i tillegg til at førern av bil B sikkert har slag eller hjertestans. Ps. Man har ikke lov til å bruke ytterste felt hele veien rundt, med mindre det kun er ett felt i rundkjøringen. Så lenge det ikke er skiltet om forbud mot bruk av høyre felt hele veien rundt, er det fullt lovlig! Ikke spesielt bra for flyten og trafikkbildet, men dog tillatt. Selv forbanner jeg meg over de som gjør dette... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå