G Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) Samfunnet endrer seg hele tiden. Vi gjør nye ting, og stopper med gammel praksis. Hvor står kirkeklokkebenyttelse per i dag, vil det fortsette i noen hundre år til, eller noe sånn? I påsken fikk jeg oppleve at "klokkeren" tok ekstra hardt i. Jeg vet ikke hvor lenge de ringte med kirkeklokkene på den store dagen i Påsken jeg, men det kan ha vært alt fra mellom 40 minutter til en time. Det jeg vet sikkert er at jeg begynte å lure på om det noensinne ville stoppe. Hva er normal klokkebruk målt i tid? Det er helt sikkert litt forskjell på Påske og andre søndager? Er det nedfelt i noe lovverk/regelverk, hvilket? Kan man forvente å bli hørt, om en synes sin lokale kirke overdriver bruken av klokker? Google't litt og fant at noen syntes kirkeklokker burde vært stoppet å bruke da hvermannsen fikk tilgang til armbåndsur/veggklokke/vekkerur. En annen syntes at inntog av SMS for mobilbruk greit kunne ha parkert bruken av kirkeklokker. Altså at medlemmer av menigheten fikk sin melding (SMS) tilsendt, og at resten av samfunnet kunne få slippe å høre "kirkeklokkemisbruk". Hva synes dere om kirkeklokkebruken? Er 5 minutts klokkebruk helt greit for alle? Nå ringer vel de fleste kirker mye lengre enn 5 minutter, tror jeg. Endret 1. mai 2011 av G Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Som en skadeskutt bjørn. Spreller og kaster seg rundt i vill fortvilelse før den omsider legger seg ned og dør... Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Har ikke inntrykk av at det er så lange perioder med ringing her hvor jeg bor, men det kan jo selvfølgelig komme av at jeg er blitt imun. Jeg syns det er helt greit med en liten ring av og til, men hvis det begynner å strekke seg mot 5 min blir det litt vel slitsomt. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Påsken er vel som jula og pinsen: den skal ringes inn. Og det gjør de i en time, kvelden før høytiden starter, hvert år, i hele Norge. Videre ringer de i forbindelse med gudstjeneste, dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse. Før høymessen på søndag (som er klokka 11), ringes det først 5-10 minutt klokka 10, deretter 1 minutt klokka 10.30, og så de siste 5 minuttene før gudstjenesten starter. Høymessen juledag, påskedag og pinsedag ringes det også en hel time. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Jeg synes ikke vi skal begrense bruken av kirkeklokker, og jeg synes det er trist om dette forsvinner. Ikke fordi jeg selv er kristen, men fordi jeg synes lyden av kirkeklokker er et del av vårt kulturlandskap. Når vi lever i et kompleks samfunn, så blir vi utsatt for ganske mange ulike sanseinntrykk. Noen av disse liker vi, noen ikke. Slik vil det alltid være. Skal vi fjerne alle sanseinntrykk som noen finner foreldet/irriterende/sjenerende/unødvendig, så er det ikke mye vi sitter igjen med. Det blir for meg et heller tomt og kjedelig samfunn, og er ikke den retningen jeg ønsker å gå. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) Jeg synes vi bør begrense lengden på tiden de får lov til å ringe med ringeklokkene. Vi er ikke dauhørte (stokk døve) !! Holder det ikke at din vekkerklokke ringer i 10 - 15 sekunder om morgenen. Altså en hører "beskjeden" om at nå er det på tide å våkne ganske kjapt. Jeg får liksom ikke særlig mer lyst å løpe ned til kirken bare fordi de holder det gående 3 eller 13 minutter lenger (eksempelvis). Ringing med kirkeklokker har heller ingen livsnødvendig funksjon, slik som med f.eks. en brannalarm. Bortsett fra den funksjonen at de eksempelvis kan brukes til å varsle krig. Men til det formålet har vi jo allerede Sivilforsvarets prosedyrer med flyalarm og NrK sendingene. Og til å varsle krig kan vi eventuellt få gitt dem en unntaksregel. Holder det ikke med f.eks. 2 minutter. Jeg er ikke helt i mot at de kan ringe med kirkeklokker. Håper ikke folk har misforstått budskapet mitt. Det er jo litt tradisjon med det. Det er overivrigheten i bruken av kirkeklokker jeg helst vil til livs, med budskapet mitt. Så til de kristne som tviholder på tradisjonen "back off", ihvertfall bittelitt for husfredens skyld. :!: Endret 1. mai 2011 av G Lenke til kommentar
O3K Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) Det kommer nok litt an på hvor man bor også. Bor du i Hamar sentrum så har du noe å glede/grue deg til. For isåfall befinner du deg midt i en sirkel av kirker, som alle sammen ligger kun noen få minutter til fots unna hverandre. Søndager pleier å være "morsomme" når flere av dem ringer samtidig, lenge og helt usynkronisert. Endret 1. mai 2011 av O3K Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) "Vi" som ikke liker kirkeklokker har begrenset bruken så mye at vi ikke bruker det i det hele tatt. Men det er de som liker kirkeklokker, særlig de kristne, som lar det gå ut over alle andre. Akkurat som moskeer i Norge kommer til å bråke med jalling ut av høytalere fra minaretene. Jeg synes det er kjempedårlig å lage så mye støy kun for en liten gruppe av befolkningen. Og det er ikke på grunn av at jeg er kristen, men jeg synes faktisk at så lenge kirkeklokker er en naturlig del av det norske kulturlandskapet, så er brente kirker også det. Endret 1. mai 2011 av Abigor 2 Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Eg liker ingen religion, fordi eg er ateist og har den oppfattning at religiøse ofte leder andre på villspor av den enkle grunn at de ikke har noen som helst form for bevis på sin spesifikke gud. Derfor er eg i mot all religiøs ytring, du må gjerne ha Islams politisk oppfattning og steme deretter og ha din religion, men når den begynner å anngå meg så er det nok. Derfor er eg mot at kirken skal klinge hele tiden. Det samme gjelder for så vidt alle mulige religiøse store smell, enten det måtte vere hyling i ett tårn eller dinging i en bjelle. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Et alternativ er å kun slå timesslag. Lenke til kommentar
G Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2011 Jeg bor heldigvis ikke i Hamar. Jeg er forbauset og overrasket over at det er så mange begravelser på det lille stedet jeg nå bor på. Om en runder ned til nærmeste 5000 tusen. Røfli 5000 innbyggere på stedet. De bjeller for begravelse opp til mange ganger i uken. Akkurat den bjellingen varer ikke ekstremt lenge, men det høres. Det er mer overraskende at så mange dør på ett så lite sted. Må være mange eldre på sjukeheimer elns her. Kirkebrann er jo ikke akkurat å oppfordre til da, synes nå jeg. Men om noen gidder å stjele kirkeklokken, og bruke den som anker elns, det hadde vært moro å lese om i lokalavisene. :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå