anon1408 Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) Jeg har tenkt til å kjøpe en ny stasjonær PC om 2-5uker. Budsjettet mitt ligger på rundt 20 000,- kr, så jeg har mye å gå på. Jeg har lagd ett oppsett, jeg har sett gjennom det og det ser ut som om alle komponenter "passer" med hverandre. Se litt på oppsettet mitt, fortell meg hva du syns, tips og eventuelt ting som bør byttes ut. Før dere leser oppsettet mitt så vil jeg bare at dere skal være klar over at jeg har bestemt meg for å holde meg til GTX 590 selv om det er overkill. Jeg vil bare forsikre at jeg får en bra opplevelse med BF3 når det kommer ut. Leste litt på om at GTX 580 kunne ha litt trøbbel med det. Og jeg vil ikke kjøpe AMD og heller ikke kjøpe to skjermkort også kjøre dem i SLI. Prosessoren er en Intel Sandy-Bridge, og etter hva jeg har lest her og andre steder så er den knall-bra. Jeg vil også beholde RAM-en. Jeg trenger ihvertfall 12GB med RAM ettersom denne PCen går mye til spilling og HD video- og bilderedigering. Prisen ble på rundt 19 000,- kr. Her er oppsettet: Kabinett: Cooler Master HAF 932 Big Tower Sort 1.149,- Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W PSU 1.699,- Hovedkort: ASUS Maximus IV Extreme B3, Socket-1155 2.490,- Prosessor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K 2.450,- Skjermkort: ASUS GeForce GTX 590 3072MB PhysX CUDA 5.249,- DVD: 200,- RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 12GB CL8 1.899,- HDD: Western Digital Caviar® Black 2TB 1.150,- SSD: Corsair SSD Force Series™ F60, 60GB 1.049,- Kjøling: Corsair H70 Hydro Series CPU Kjøler 1.049,-. OS: Microsoft Windows 7 Home Premium EN 945,- Takker for svar. Det haster ikke med kjøp av stasjonær, men jeg prøver å få det til før sommerferien. Endret 1. mai 2011 av Kizenco Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Jeg synes HK og PSU er overkill. Hva skal man med en HK til 2.500 når du kan få et like bra til 1000- lappen mindre? Og en 750 eller 850 Watts PSU holder fint. 1 Lenke til kommentar
Hanssiii Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) Jeg ville valgt en dobbelt så stor SSD for de pengene du sparer ved å velge et annet HK og en annen PSU. Kommer snart et et nytt brikkesett til de nye prosessorene fra Intel, som jeg selv skal vente på hvertfall:-) Les mer om det her Endret 1. mai 2011 av Hanssiii Lenke til kommentar
anon1408 Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2011 Jeg har lite erfaring om hovedkort, så jeg tok noe som så bra ut etter anmeldelser. PSU på 1000W tok jeg egentlig for fremtidlige oppdateringer. Er det ikke kabinett og strømforsyning som skal "vare" lengst? Altså, slik at du ikke trenger å bytte før om 4-5 år? Men kan du komme med ett forslag til hovedkort? Lenke til kommentar
Hanssiii Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) Om du venter litt vil jeg anbefale deg dette, Gigabyte Z68X-UD7-B3, kommer rundt 18. mai. Ellers er det kan du jo kjøpe deg det her. Har blitt fortalt at Radeon HD6990 skal være bedre enn GTX 590! Endret 1. mai 2011 av Hanssiii Lenke til kommentar
anon1408 Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2011 Som sagt så vil jeg kjøpe PC om 2-5 uker. Skal lese litt om det hovedkortet og revurdere valget mitt. Har sett mange testresultater av GTX 590 og HD6990. Det ser ut som om HD6990 lager veldig mye støy. Og det er veldig jevnt mellom de to. Er dette en bedre SSD? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601325 Igjen, takk for svar Lenke til kommentar
Hanssiii Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) http://www.dustinhome.no/pd_5010579654.aspx den SSD'en har jeg "falt" litt for, koster litt mer enn den siste du linket til, nyeste fra OCZ:) Ellers er 2.gen SSD fra intel bra. Jeg vil gå for den fra OCZ når jeg kjøper, men Intel sin er heller ikke et dårlig valg! Har forresten tenkt til å gå for GTX 590 selv Endret 1. mai 2011 av Hanssiii Lenke til kommentar
anon1408 Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2011 Tror jeg går for den SSD'en du anbefaller. Når det gjelder hovedkort så vet jeg ikke enda. Finner ut av det Takker for svar og hjelp! Jeg skal se litt mer på det med hovedkort, ssd og strømforsyning x.x Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Om du venter litt vil jeg anbefale deg dette, Gigabyte Z68X-UD7-B3, kommer rundt 18. mai. Det HK'et der vil ikke bli rimelig - helt sikkert rundt 2.500 det også. UD7- kort fra Gigabyte bruker å være svært dyre. Anbefaler deg heller å ta et UD3, UD4 eller alternativt UD5 (hvis det kommer et UD5). Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Før dere leser oppsettet mitt så vil jeg bare at dere skal være klar over at jeg har bestemt meg for å holde meg til GTX 590 selv om det er overkill. Jeg vil bare forsikre at jeg får en bra opplevelse med BF3 når det kommer ut. Leste litt på om at GTX 580 kunne ha litt trøbbel med det. og heller ikke kjøpe to skjermkort også kjøre dem i SLI. Hva skulle være galt med GHX580 og BF3? Bruker du en normal størrelse skjerm så har den ingen problemer. GTX590 er 2 stk nedskalerte 580 kjerner, akuratt like, men tregere, og de kjører i SLI. Ville faktisk ha anbefalt å kjøpt GTX580, og yter det litt dårlgere enn antatt, så kjøpe ett til i SLI, og da få bedre ytelse enn 590. Personlig skal jeg aldri ha 2 kjerne kort igjen, de blir utrolig varme. Hadde AMDs 4870x2, og dette holdt på å smelte kabelene som gikk forbi luftstrømmen utenfor. Skal legge til at kabinettet det stod i ikke hadde verdens beste luftgjennomstrømming, men kortet var umulig å ta på. Skal man ha ett slikt, ta å tenkt tanken med vannkjøling. Kortet mitt holdt vel 85 grader i idle med stock kjøling. Når jeg kjørte vannkjøling på det, med en moderat 30 grader i vannet, så lå det under load på 35 grader. Det var verdt hver krone frem til jeg fikk en lekasje på tanken min. Heldigvis skadet det ingenting. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Som sagt så vil jeg kjøpe PC om 2-5 uker. Skal lese litt om det hovedkortet og revurdere valget mitt. Har sett mange testresultater av GTX 590 og HD6990. Det ser ut som om HD6990 lager veldig mye støy. Og det er veldig jevnt mellom de to. Er dette en bedre SSD? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601325 Igjen, takk for svar Du er bekymret for støy og kjøper HAF 932? :!: GTX 590 vil få akkurat like mange problemer som to GTX 580 i SLI. Den eneste forskjellen er at du vil få ganske mye svakere ytelse når SLI ikke fungerer og du ikke kan overklokke kjernene over 700 MHz uten at det begynner å klage. HD 6990 mot GTX 590 er ikke veldig jevnt. HD 6990 parkerer GTX 590, akkurat som GTX 580 parkerer HD 6970. GTX 590 er bygget som et mainstreamkort, uten noen særlig gode muligheter for overklokking og en vifteprofil som prioriterer stillhet framfor kjøling. Samtidig som prisklassen er i 5000 kr-sjiktet og SLI benyttes for å få god ytelse, som er tegn på entusiast-produkter. Jeg kan også med hånden på hjertet si at jeg ikke er særlig imponert over hvor lang tid det pleier å ta før SLI-profiler kommer til nye spill. Om du kjøper fra Dustin vil du nok fort spare inn en tusenlapp. Lenke til kommentar
anon1408 Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2011 Nei, jeg er ikke bekymret for støy. Bare påpekte at HD6990 lager mye mer støy enn det GTX 590 gjør. Men jeg kan revurdere valget om å ta noe annet enn GTX 590 hvis du anbefaller det. Men ikke AMD. Og to GTX 580 blir vel for dyrt? Jeg leste og så igjennom hele anmeldelsen av GTX 590 og jeg syns jo at det så ut som en bra deal. Her er anmeldelsen: http://www.ripten.com/2011/03/25/ripten-hardware-review-nvidia-geforce-gtx-590/ Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Jeg har aldri sett en så Nvidia-fokusert anmeldelse. GTX 590 review Jeg kan også velge ut tester der AMD gjør det bedre. Støynivået i et kabinett er ikke like ille som det er utenfor. With a card like GeForce GTX 590, that has so much latent performance, I couldn't wait to try bumping the voltage to see how much I could gain from it. As a first step, I increased the voltage from 0.938 V default to 1.000 V, maximum stable clock was 815 MHz - faster than GTX 580! Moving on, I tried 1.2 V to see how much could be gained here, at default clocks and with NVIDIA's power limiter enabled. I went to heat up the card and then *boom*, a sound like popcorn cracking, the system turned off and a burnt electronics smell started to fill up the room. Card dead! Even with NVIDIA power limiter enabled. Now the pretty looking, backlit GeForce logo was blinking helplessly and the fan did not spin, both indicate an error with the card's 12V supply. After talking to several other reviewers, this does not seem to be an isolated case, and many of them have killed their cards with similar testing, which is far from being an extreme test. Hvorfor du ikke skal kjøpe GTX 590 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 @ TS Kabinettet. Bytt det ut til noe annet. Hvertfall når du skal bruke så mye peng på en pc. Her har jeg noen gode anbefalinger http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599984 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610262 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=607208 Ang strømforsyning, så holder feks denne lenge nok. å det er hele 7års garanti på den også http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=600425 Lenke til kommentar
anon1408 Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2011 Hvis du anbefaller at jeg bytter ut kabinettet så bytter jeg til Cooler Master HAF X Big Tower Sort. Hadde tenkt til å ta en lavere PSU, ja. Men tror jeg tar 850W, eller trenger jeg det ikke? Tenker litt på fremtiden her også. Angående skjermkort, arni90. Hva syns du jeg burde ta, av nVidia? Er ingen stor fan av AMD. Burde jeg kjøpe to GTX 570? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) Hvis du anbefaller at jeg bytter ut kabinettet så bytter jeg til Cooler Master HAF X Big Tower Sort. Hadde tenkt til å ta en lavere PSU, ja. Men tror jeg tar 850W, eller trenger jeg det ikke? Tenker litt på fremtiden her også. Angående skjermkort, arni90. Hva syns du jeg burde ta, av nVidia? Er ingen stor fan av AMD. Burde jeg kjøpe to GTX 570? Om du absolutt skal ha Nvidia og bruke rundt 5000 så er to GTX 570 av "Twin Frozr"- eller "Windforce"-utgavene å anbefale. Bedre ytelse og mindre sjanse for at ting kan smelle. EDIT: 850W på GTX 570 SLI er heller ikke dumt Endret 1. mai 2011 av arni90 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå